لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

توطئه تروریستی، «باعث تقویت تندرو‌ها و تشدید خصومت با آمریکا»


آیت‌الله خامنه‌ای به همراه محمدعلی جعفری،‌ فرمانده ساه پاسداران
آیت‌الله خامنه‌ای به همراه محمدعلی جعفری،‌ فرمانده ساه پاسداران
جمشید چاکسی، استاد مطالعات ایران و روابط بین‌الملل در دانشگاه ایندیانای آمریکا، و کارول چاکسی، استاد رشته امور امنیت استراتژیک در همین دانشگاه، در تحلیلی که در بخش دیدگاه‌های وب‌سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر شده می‌نویسند که جناح بنیادگرای حکومت ایران که از آغاز مخالف هرگونه عادی‌سازی مناسبات بین تهران و واشینگتن بوده عملا [با این توطئه تروریستی] به آرزوی خود رسیده است.

حداقل نتیجه این وضعیت این است که انجام هرگونه مذاکره احتمالی بین ایران و آمریکا در مورد مسائل مهمی مثل برنامه هسته‌ای ایران یا همکاری علیه طالبان برای مدتی طولانی به فراموشی سپرده خواهد شد.

این دو تحلیل‌گر پس از یادآوری جزئیات مربوط به این پرونده و اطلاعاتی که دادستانی آمریکا در مورد فرد بازداشت شده، منصور ارباب سیار، و اعترافات وی منتشر کرده است یادآوری می‌کنند که حکومت ایران ضمن تکذیب هر گونه دخالتی در این ماجرا از مجاری و به اشکال گوناگون به طرح این ادعا‌ها از سوی مقامات آمریکایی اعتراض کرده است.

رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ماه پیش در نیویورک برگزار شد اعلام کردند که خواهان بهبود مناسبات دو طرف بوده و تمایل دارند که مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شود.

در عین حال دفتر ریاست جمهوری ایران در یک سال اخیر تلاش فراوانی کرده است تا درهای مذاکره با نمایندگان اتحادیه اروپا و دولت آمریکا را بگشاید.

شاید طرح توطئه‌ای که مقامات آمریکا به ایران نسبت داده‌اند تلاشی بوده است از سوی جناح‌های تندرو و بنیادگرا در حکومت جمهوری اسلامی ایران که حتی قبل از آغاز هرگونه مذاکره‌ای می‌خواهند آن را به شکست بکشانند. انتظار می‌رود که دولت آمریکا در واکنش به این ماجرا و با بهانه قرار دادن این طرح از شورای امنیت بخواهد که تحریم‌ها را علیه ایران تشدید کند.

جمشید و کارول چاکسی در ادامه تحلیل خود به سوابق و کارکرد سپاه پاسداران و نیروی قدس و ساختار فرماندهی آن اشاره کرده و می‌نویسند که فرماندهی این نیرو‌ها با تصمیم رهبر ایران انتخاب شده و مستقیما زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای فعالیت می‌کنند. در همین حال تمام فرماندهان ارشد سپاه و فرمانده نیروی قدس در فهرست مقاماتی هستند که توسط دولت آمریکا و اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

به گفته این دو استاد دانشگاه، سپاه پاسداران و نیروی قدس به طور مشخص در چندین حمله تروریستی به اهداف آمریکایی و اسرائیلی شرکت داشته و یک نمونه آن بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان شهر بوئنوس آیرس بود که طبق پیگیری‌های دادستانی آرژانتین و بر اساس گزارش‌های کنگره آمریکا سرنخ آن به سپاه پاسداران می‌رسد.

کمیسیون تحقیق حوادث یازده سپتامبر نیز در گزارش خود قید کرده است که بمب‌گذاری سال ۱۹۹۶ در خبار عربستان که منجر به کشته شدن ۱۹ نفر از پرسنل نظامی آمریکا شد توسط سپاه پاسداران طراحی و به وسیله عوامل حکومت ایران در گروه حزب‌الله لبنان اجرا شده است.

این دو صاحب‌نظر در ادامه مطلب خود در بخش دیدگاه‌های وب‌سایت سی‌ان‌ان می‌افزایند که سپاه پاسداران علاوه بر آموزش و ارائه کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به گروه حزب‌الله لبنان، شیعیان شورشی عراق و حتی بخش‌هایی از طالبان کمک‌های فنی و تسلیحاتی در اختیار رژیم بشار اسد در سوریه قرار می‌دهد. بنابراین بخش زیادی از فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه پاسداران با هدف تضعیف آمریکا و جلوگیری از اقدامات این کشور برای گسترش ثبات در خاورمیانه و آسیای جنوبی صورت می‌گیرد.

انتخاب سفیر عربستان به عنوان هدف اقدام تروریستی جای تعجب ندارد. ایران و عربستان در بسیاری از نقاط بحرانی خاورمیانه تضاد منافع دارند و دولت عربستان ایران را مسئول تحریک شیعیان در بحرین و حتی در خود عربستان می‌داند. پادشاهی عربستان همواره کوشیده است تا اتحادی از دولت‌های عربی سنی در مقابل ایران ایجاد کند.

در عین حال این توطئه می‌تواند اقدام تلافی‌جویانه‌ای در مقابل اعزام نیروهای عربستان به بحرین باشد. طراحی و اجرای یک حمله تروریستی در شهر واشینگتن با دیدگاه و مواضع تندرو‌ها در حکومت ایران کاملا همخوانی دارد که به خاطر وضع تحریم و تهدید به حمله نظامی به ایران همواره موضعی خصمانه علیه واشینگتن داشته‌اند.

در پایان این تحلیل جمشید و کارول چاکسی خاطرنشان می‌کنند که بخش اعظم ایرانیانی که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی به غرب و از جمله آمریکا مهاجرت کرده‌اند همه شهروندانی تابع قانون هستند. بنابراین فردی که در این پرونده دستگیر شده است را باید استثنایی نادر قلمداد کرد.

در عین حال اکثر ایرانیان در خود ایران نیز نسبت به غرب و آمریکا موضع دوستانه‌ای دارند و طرفدار بهبود مناسبات بین دو کشورند. کسانی که در تهران این توطئه را طراحی کرده‌اند می‌خواهند از گسترش حسن نیت بین مردم ایران با ملت‌های غربی جلوگیری کرده و هر چه بیشتر ملت ایران را منزوی کنند.

این تحلیل‌گران در پایان توصیه می‌کنند که این حامیان تروریسم را باید مجازات کرد و نباید به آن‌ها اجازه داد که طرح‌های خود را در ایران یا خارج از ایران اجرا کنند.
XS
SM
MD
LG