لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

طرح مشترک آلمان و اسرائیل برای دستگیری آخرین نازی‌ها


افراییم زوروف،‌ از شکارچیان نازی‌ها در موسسه سایمون ویزنتال، با عکس یکی از اعضای تحت تعقیب نازی
افراییم زوروف،‌ از شکارچیان نازی‌ها در موسسه سایمون ویزنتال، با عکس یکی از اعضای تحت تعقیب نازی
در پی محاکمه چند ماه پیش جان ایوان دیمیانیوک، ملقب به «ایوان مخوف»، در دادگاهی آلمانی، اسرائیل و آلمان طرح مشترکی را برای تعقیب، دستگیری و محاکمه هزاران نفر از عوامل پنهان شده نازی‌ها به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

در چارچوب این طرح حدود چهار هزار نفر از اعضای نازی در زمان حکومت هیتلری آلمان تحت تعقیب قرار خواهند گرفت، هرچند که به نظر می‌رسد اکثر آن‌ها دیگر زنده نباشند.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص و خبرگزاری آسوشیتدپرس، شش هفته پیش مقامات اسرائیلی و آلمانی در دیداری «مهم» عواقب و اثرات محاکمه اخیر جان ایوان دیمیانیوک بر روند بررسی‌های قضایی آتی در آلمان با هدف محاکمه سایر نازی‌ها را بررسی کردند.

بنا بر این گزارش‌ها، این دیدار در نزدیکی شهر اشتوتگارت آلمان برگزار شده و در آن سران بنیاد سایمون ویزنتال از اسرائیل و وزارت مرکزی تحقیق درباره جنایات نازی‌ها از سوی دولت آلمان شرکت کرده‌اند.

جان ایوان دیمیانیوک، نگاهبان اردوگاه سوبی‌بور در اوکراین، جایی که هزاران یهودی و دیگر مخالفان نازی‌ها در آن جان باختند، چند ماه پیش در ۹۱ سالگی در دادگاهی در شهر مونیخ محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد.

محکومیت دیمیانیوک در حالی بود که شواهد کاملاً متقنی از جمله شهادت افراد بازمانده‌ از زمان جنگ جهانی در دست نبود که با چشم خود شاهد قتل به دست او بوده باشند.

همچنین محکومیت این عضو نازی در حالی بود که دادگاهی اسرائیلی در دهه هشتاد میلادی در پی محاکمه‌ای بسیار طولانی دیمیانیوک را به دلیل «تردید» در هویت او، از اتهامات تبرئه و آزاد کرده بود.

به دنبال حکم این دادگاه در اسرائیل او توانسته بود به محل زندگی خود در آمریکا بازگردد، جایی که ده‌ها سال پس از سقوط حکومت نازی‌ها در اروپا به آنجا گریخته و با هویتی جعلی زندگی کرده بود.

اما تبرئه دیمیانیوک موجب نشد که دادگاه‌های سایر کشور‌ها از تعقیب او بازبمانند.

برای صدور حکم محکومیت از سوی دادگاه مونیخ تنها کافی بود که ثابت شود دیمیانیوک در اردوگاه سوبی‌بور همکار نازی‌ها بوده است، جایی که به قتل‌گاه بیست و هشت هزار و شصت انسان تبدیل شد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، مقامات اسرائیلی و آلمانی در دیدار یک ماه و نیم اخیر خود هم‌نظر بودند که با استناد به سابقه قضایی دادگاه دیمیانیوک اکنون آلمان می‌تواند هزاران نازی دیگر را که تا پیش از این، خارج از محدوده پیگرد قضایی نهادهای ذی‌ربط آلمان محسوب می‌شدند، تعقیب، محاکمه و مجازات کند.

سخن از ردگیری حدود چهار هزار نفری است که تنها در اردوگاه‌های مرگ در خدمت نازی‌های آلمان بوده‌اند. این لیست همکاران نازی‌ها در اردوگاه‌های کار اجباری را شامل نمی‌شود.

اکثر این چهار هزار نفر را شهروندان آلمانی و اتریشی تشکیل می‌دهند، اما چند صد نفر نیز از همکاران نازی‌ها در اوکراین، لیتوانی و بخش‌های شرقی اروپا هستند و عده دیگری نیز تنها ریشه و تبار آلمانی دارند.

در جنگ جهانی دوم، حدود دو میلیون نفر یهودی و غیریهودی در اردوگاه‌های مرگ از جمله در تربلینکا، بلزک، سوبی‌بور و خلمنو کشته شدند، رخدادی که بعدها با نام هولوکاست به بزرگ‌ترین قتل عام تاریخ بشریت معروف شد.

مؤسسه «سایمون ویزنتال» که پس از پایان جنگ جهانی دوم از سوی شیمون ویزنتال، یک یهودی فرانسوی‌الاصل، برپا شد در ده‌ها سال فعالیت خود توانسته است صد‌ها نفر از نازی‌ها و همکاران آن‌ها را در سراسر جهان ردگیری کند.

این مؤسسه اکنون می‌خواهد کمپینی را با نام «آخرین فرصت» از طریق اعطای جایزه نقدی به کسانی که نازی‌های تحت تعقیب را معرفی کنند به اجرا بگذارد.
XS
SM
MD
LG