لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

استفاده از اسلحه لیزری برای مقابله با دزدان دریایی


عده‌ای دزد دریایی دستگیرشده در کنیا
عده‌ای دزد دریایی دستگیرشده در کنیا
در آینده نزدیک ملوانان از ابزاری جدید برای مقابله با مهاجمان یا دزدان دریایی بهره‌مند خواهند شد. این ابزار جدید اسلحه‌ای لیزری است که می‌تواند مهاجمان را به طور موقت کور کند.

ملوانان با استفاده از این اسلحه می‌توانند قوه بینایی دزدان دریایی یا مهاجمان را به طور موقت فلج کرده تا نتوانند سلاح‌های خود را به سوی کشتی یا قایق مورد تهاجم نشانه بگیرند. اما قبل از عرضه این ابزار به بازار و استفاده عمومی از این اسلحه جدید، آزمایش‌های ایمنی دیگری باید انجام شود.

شرکت تولیدکننده این اسلحه می‌گوید که نصب آن روی عرشه کشتی‌ها و قایق‌ها بسیار ساده است و با استفاده از اشعه لیزر بسیار ارزان‌قیمت می‌توان این اشعه را در حال حرکت به سوی اهداف مورد نظر هدایت کرد.

این اشعه لیزری در فاصله بین ۲/۱ تا ۵/۱ کیلومتر به عنوان ابزاری هشداردهنده عمل می‌کند و به دزدان دریایی یا مهاجمان نشان می‌دهد که موقعیت و حضور آن‌ها شناسایی شده است.

به گفته مسئولان شرکت سازنده این اسلحه تازه، دزدان دریایی بیشتر از عامل غافلگیری در حملات خود استفاده می‌کنند، ولی اگر بدانند که موقعیت آن‌ها کشف شده مسلما در عملیات و تهاجم خود تجدید نظر خواهند کرد.

این اسلحه در فواصل کوتاه‌تر از یک کیلومتر با ارسال اشعه سبزرنگ لیزر کار نشانه‌روی و شلیک اسلحه توسط مهاجمان را بسیار دشوار خواهد کرد. اشعه سبزرنگ لیزر که در قوه بینایی اختلال ایجاد می‌کند در گذشته توسط ارتش آمریکا در عراق برای کور کردن اهداف دشمن به کار گرفته شده است.

نکته مهم در توسعه این ابزار برای مصارف دیگر، تقویت جنبه ایمنی آن و همین طور بهبود کارایی آن برای فواصل دور‌تر و در محیط‌های دریایی است.

طبق آمار دفتر حمل و نقل دریایی اتاق بازرگانی بین‌المللی، در سال ۲۰۱۰ تعداد حملات دزدان دریایی در سراسر جهان ۴۳۰ مورد بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۹ حدود ۲۵ مورد بیشتر بوده است.
XS
SM
MD
LG