لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

نظامیان بریتانیایی با خانواده های خود دیدار کردند


نظامیان با لباس نظامی از هواپیما پیاده شدند.
نظامیان با لباس نظامی از هواپیما پیاده شدند.

پانزده نظامی بريتانيايی که روز پنج شنبه به بريتانيا بازگشتند، در پايگاه تفنگداران دريايی چيونوور در دوون (جنوب غربی انگلستان) با خانواده خود ديدار کردند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانواده های برخی از نظاميان بريتانيايی که نزديک به دو هفته در ايران بازداشت بودند، اين دو هفته را يک «کابوس» توصيف کرده اند.


هفت تفنگدار دريايی و هشت ملوان بريتانيايی، بعد از اينکه توسط يکی از هواپيماهای مسافربری خطوط هوايی «بريتيش ايرويز» به لندن رسيدند، با دو هلی کوپتر نظامی به اين پايگاه منتقل شدند تا با خانواده خود ملاقات کنند.


آزادی ناگهانی ملوان های بریتانیایی، تحلیل های بسیاری را در پی خواهد داشت.
نظر شما در این باره چیست؟

تصاوير شبکه های تلويزيونی حاکی از آن بود که بلافاصله بعد از پرواز هوايپمای حامل نظاميان از تهران، پيش از آغاز معاينات پزشکی و تشريح اوضاع برای آنها، کارکنان هواپيما آنها را در آغوش گرفته اند.


اندی پرايس، ژنرال ارشد نيروی دريايی سلطنتی بريتانيا گفت: «آنها فرصت خواهند داشت تا در مکانی مناسب، نخستين شب آزادی را با خانواده خود سر کنند.»


بسياری از اعضای خانواده های اين ۱۵ تن در مصاحبه های جداگانه با رسانه های مختلف بريتانيايی ضمن ابراز خوشحالی از آزادی آنها، از اينکه برايشان اتفاق ناگواری چون «اعدام» رخ نداده، شادمانی می کنند.


ملوانان بريتانيايی که با کت و شلوار از ايران خارج شده بودند هنگام ورود به فرودگاه هيثروی لندن لباس های نظامی بر تن داشتند.


بازداشت اين ۱۵ تن در فاصله کوتاهی به بحرانی کم سابقه در روابط تهران و لندن بدل شد و سرانجام، تهران بدون اينکه به خواسته اصلی خود، يعنی «عذرخواهی علنی دولت بريتانيا» دست يابد، به شکلی ناگهانی، نظاميان بريتانيايی را آزاد کرد.


خبر آزادی اين نظاميان روز چهارشنبه و توسط محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران اعلام شد. وی آزادی اين افراد را «هديه ايران به ملت بريتانيا» خواند.


به رغم اينکه طی مدت بازداشت ملوان ها در تهران، برخی تندروهای گروه شبه نظامی بسيج، با برپايی تظاهرات خواهان اعدام آنها شده بودند، نظاميان بريتانيايی، بعد از اينکه در فرودگاه مهرآباد، هدايای رييس جمهوری و سپاه پاسداران را دريافت کردند، تهران را ترک کردند.


تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی ايران نيز در آخرين دقايق پيش از خروج نظاميان بريتانيايی از تهران، مصاحبه هايی با اين افراد انجام داد که در همه اين مصاحبه ها، نظاميان با لبخند از حضور در ايران، «ابراز خشنودی» می کردند.


سه تن از اين افراد از جمله تنها زن بازداشت شده، طی مدت حضور در تهران، در برابر دوربين های تلويزيونی تاکيد کردند که نيروهای سپاه پادسدارن آنها را در آب های ايران دستگير کرده اند؛ تصاويری که از شبکه های خبری سراسر جهان پخش شد و انتقاد مقام های بريتانيايی را در پی داشت.


XS
SM
MD
LG