لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۰

دعوت از اعضای جنبش غیر متعهد برای دیدار از تاسیسات هسته ای


نمايندگان کشورهای عضو جنبش غير متعهد، بخش قابل توجهی را در ميان ۳۵ عضو شورای حکام اژانس بين المللی تشکيل می دهند.
نمايندگان کشورهای عضو جنبش غير متعهد، بخش قابل توجهی را در ميان ۳۵ عضو شورای حکام اژانس بين المللی تشکيل می دهند.
به گفته ديپلمات ها، جمهوری اسلامی ايران از نمايندگان کشورهای عضو جنبش غير متعهد، و کشور های در حال توسعه در آژانس بين المللی انرژی اتمی دعوت کرده از تاسيسات هسته ای ايران ديدار کنند.

بنا به اين گزارش، دولت جمهوری اسلامی ايران به منظورنشان دادن شفافيت فعاليت های هسته ای خود از نمايندگان ۱۱۵ کشور عضو جنبش غير متعهد در آژانس بين المللی انرژی اتمی دعوت کرده، تا همراه با بازرسان آژانس از تاسيسات هسته ای ايران ديدار کنند.

جمهوری اسلامی ايران به دليل پافشاری بر غنی سازی اورانيوم که می تواند در ساخت سلاح هسته ای کاربرد داشته باشد، در حال حاضر با تحريم هايی محدود از سوی تمامی کشورهای جهان رو به رو شده است. در صورت ادامه پيدا کردن غنی سازی اورانيوم در ايران، امکان افزايش تحريم های جهانی عليه تهران وجود دارد.

ماه گذشته ميلادی نيز، تمامی اعضای شورای امنيت سازمان ملل، با حمايت اکثريت مطلق کشورهای حاضر در شورا، به ممنوعيت صدور تکنولوژی هسته ای که می تواند در ساخت سلاح به کار رود به ايران، رای مثبت دادند.

پافشاری جمهوری اسلامی ايران بر ادامه دادن غنی سازی اورانيوم موجب شد تا شورای امنيت، محدوديت هايی نيز برای ده شرکت ايرانی و ۱۲ تن از افراد مرتبط با برنامه هسته ای ايران در نظر بگيرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز يک ديپلمات ايرانی که نخواسته نامش عنوان شود، روز سه شنبه، بدون انکه به جزئيات اشاره کند گفته که تهران از نمايندگان کشور های عضو جنبش غير متعهد، رهبران کشور های در حال توسعه عضو گروه ۷۷، و دفتر اتحاديه عرب در اژانس بين المللی انرژی اتمی در وين خواسته است همراه با بازرسان آژانس ، در روز های دوم تا ششم فوريه از تاسيسات اتمی ايران ديدار کنند.

يکی از نمايندگان کشور های عضوجنبش غير متعهد در اژانس بين المللی انرژی اتمی در ارتباط با اين دعوت به خبر گزاری رويترز گفت، اين اقدام ايران را می تواند کوششی تبليغاتی در جهت شفاف نشان دادن فعاليت های اتمی ان کشور تلقی کرد، به صورتی که بگويند ، ما نمايندگان اژانس را دعوت کرديم که از تاسيسات ايران ديدن کنند.

نمايندگان کشورهای عضو جنبش غير متعهد، بخش قابل توجهی را در ميان ۳۵ عضو شورای حکام اژانس بين المللی تشکيل می دهند، که می توانند در مورد مسايل مهمی از قبيل لغو کمک های فنی آژانس به فعاليت های هسته ای ايران، با توجه به نتيجه گزارش کارشناسان اژانس که قرار است در ماه اينده ميلادی ارايه شود، رای بدهند.

ديپلمات ها می گويند در ميان جدالی که در داخل اژآنس بين المللی انرژی اتمی پس از قطعنامه اعمال تحريم، عليه ايران بر سر سرنوشت کمک های فنی آژانس به ايران در جريان است، اکنون از رفتار ايران می توان چنين برداشت کرد که تهران تلاش می کند پشتيبانی تعداد هرچه بيشتری را از ميان ۱۱۵ کشور در حال توسعه و عضو جنبش غير متعهد را به دست آورد.
XS
SM
MD
LG