لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

اقدامات دولتی بهای نفت و سهام را بالا برد


تمام بازارهای سهام به رونق نسبی رسیدند. (عکس: epa)
تمام بازارهای سهام به رونق نسبی رسیدند. (عکس: epa)

به دنبال افزایش نشانه های کاهش تولید نفت توسط اوپک، روز دوشنبه، بهای جهانی این کالا افزایشی قابل ملاحظه ای را شاهد بود.


به این ترتیب بهای نفت خام سبک آمریکا که روز جمعه ۸۵/۷۱ دلار اعلام شده بود، دوشنبه برای تحویل در ماه نوامبر با ۸۷/۱ دلار افزایش ۷۲/۷۳ دلار در هر بشکه معامله شد.



نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر نیز با ۶۰/۱ دلار افزایش به ۲۰/۷۱ دلار در هر بشکه رسید.


به دنبال کاهش بیش از ۵۰ درصدی بهای نفت از ۱۴۷ دلار در ماه ژوییه گذشته به بهای کنونی، اعضای کلیدی سازمان اوپک، به ویژه ایران پیشنهاد کاهش تولید این سازمان را مطرح کردند.


سهمیه رسمی تولید نفت برای اعضای این سازمان در حال حاضر ۸/۲۸ میلیون بشکه در روز است.


این سازمان که حدود ۴۰ درصد از صادرات نفت در دنیا را در کنترل خود دارد روز پنج شنبه گذشته اعلام کرد که به دلیل شرایط بحرانی جاری جلسه میانه نوامبر خود را به ۲۴ اکتبر تغییر می دهد. این جسله قرار است روز جمعه در سطح وزیر در وین پایتخت اتریش برگزار شود.


وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پیشتر گفته بود که ایران خواهان افزایش قیمت نفت و ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا در بازار است.


رونق نسبی در بازارهای سهام


به دنبال اقدامات بیشتر دولت ها برای بازگرداندن اعتماد به نفس به نظام مالی دنیا، روز دوشنبه شاخص سهام در اغلب بازارهای آسیا و بهای نفت افزایش یافت.


بهای سهام در بازارهای ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، نیوزیلند و استرالیا افزایش یافت.


بهای سهام در سیدنی ۳/۴ درصد افزایش یافت و شاخص سهام در ژاپن افزایش ۳/۵۹ درصدی را شاهد بود.


بهای سهام در بازار هنگ کنگ نیز ۳/۴ درصد بالا رفته است.


به دنبال اعلام خبر تزریق ۱۳۰ میلیارد دلار به نظام بانکی کره جنوبی در ساعات آغازین دوشنبه، بهای سهام در بازار سئول ۳/۲ درصد بالا رفت.


با این که چین به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا روز دوشنبه خبر از کند شدن رشد اقتصادی خود داد، بهای سهام در بازار شانگهای ۴/۰ درصد افزایش را نشان می دهد.


مقامات چین می گویند اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال ۹/۹ درصد رشد داشته، در حالی که این رقم در سه ماهه دوم سال ۱/۱۰ درصد بوده است.
XS
SM
MD
LG