لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

نظرسنجی: فلسطینی ها با پرتاب موشک به اسرائیل مخالفند


یک خانواده فلسطینی در حال تماشای کنفرانس خبری بوش در سفرش به منطقه
یک خانواده فلسطینی در حال تماشای کنفرانس خبری بوش در سفرش به منطقه

برپايه يک نظر سنجی که اخيرا در مناطق فلسطينی نشين صورت گرفته است، بيش از نيمی از اهالی کرانه باختری رود اردن و نوار غزه با سياست پرتاب موشک به شهرک های اسرائيلی موافق نيستند و معتقدند سياست های حماس در جهت منافع فلسطينی ها نيست.


مرکز نظرسنجی و تحقيقات راهبردی دانشگاه ال نجاح Al Najah نابلوس، هفته آخر ماه ژانويه سال جاری نظر فلسطينی ها در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن را در رابطه با بحران اخير و مسائل سياسی سال جاری جويا شده است.


برپايه اين نظرسنجی که در ايتاليا توسط خبرگزاری کرونوس اينترنشنال انتشار يافته است ۵۵ درصد از فلسطينی ها با پرتاب موشک از سوی پيروان حماس و جهاد اسلامی به سوی شهرک های اسرائيلی در نوار غزه مخالف اند و آن را در تضاد با منافع ملی خود می دانند.


در اين نظرسنجی از اهالی پرسيده شده است موقعيت جديدی که در نوار غزه پس از خروج نيروهای حکومت خودگردان به وجود آمده است را چگونه ارزيابی می کنند؟


۷۴ درصد از کسانی به اين سئوالات پاسخ داده اند، گفته اند که نيروهای انتظامی حکومت خودگردان بايد هرچه زودتر به غزه بازگردند و علاوه بر کنترل شهرها، در مرز با اسرائيل و مصر نيز مستقر شوند.


۷۰ درصد نيز بر اين نظرند که حماس و جهاد اسلامی با متوقف ساختن حملات موشکی بر شهرک های اسرائيلی بايد شرايط را برای عقب نشينی ارتش اسرائيل و پايان محاصره نوار غزه مهيا سازند.

۷۰ درصد نيز بر اين نظرند که حماس و جهاد اسلامی با متوقف ساختن حملات موشکی بر شهرک های اسرائيلی بايد شرايط را برای عقب نشينی ارتش اسرائيل و پايان محاصره نوار غزه مهيا سازند.


۵۱ درصد از کسانی که در اين نظر سنجی شرکت کرده اند معتقدند نيروهای اسرائيلی درصورتی که حماس کنترل نوار غزه را به حکومت خودگردان فلسطين تحويل دهد، از اين منطقه عقب نشينی خواهند کرد و محاصره ای که نوار غزه را عملا فلج کرده است پايان خواهد يافت.


هم چنين ۴۳ درصد مخالف بازشدن مرز غزه و مصر در رفح هستند و معتقدند هجوم فلسطينی ها به اين کشور عربی عواقب ناگواری به دنبال خواهد داشت.


در پاسخ به پرسشی در رابطه با سفر اخير جرج بوش، رئيس جمهوری آمريکا به رام الله، تنها ۲۴ درصد آن را مثبت ارزيابی می کنند.


برای ۷۳ ديگر اين ديدار را نمی توان موفقيت آميز خواند.


بدبينی فلسطينی ها به سياست آمريکا در قبال بحران خاورميانه در پاسخ ديگری نيز تبلور يافته است. تنها ۱۱ درصد معتقدند آمريکا منافع فلسطينی ها را در نظر می گيرد، درحالی که برای ۸۰ درصد تنها منافع اسرائيل برای کاخ سفيد مطرح است.


۱۸۰۰ فلسطينی بالای ۱۸ سال در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن در اين نظرسنجی شرکت کرده اند.


XS
SM
MD
LG