لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

بررسی روزنامه های صبح روز شنبه


آزادی کيان تاجبخش، انتصاب های جديد در مرکز راهبردی و ستاد مشترک شپاه پاسداران و نيز پرواز دو جنگنده ساخت ايران را می توان خبرهای مشترک غالب روزنامه های چاپ تهران در روز نخست هفته دانست.


روزنامه آفتاب يزد در گفت و گويی اختصاصی با تعدادی از نمايندگان به بررسی موضع جديد دولت فرانسه در قبال ايران پرداخته است.


در همين ارتباط رييس کميسيون اجتماعی مجلس گفته است، فرانسه مصالح خود را در نظر می گيرد و به سمت سياست های آمريکا حرکت می کند، بنابراين سخنان وزير امور خارجه فرانسه به ضرر خودشان تمام می شود.


يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی نيز گفته است که دولت جديد فرانسه «نقش قبلی بريتانيا به عنوان جاده صاف کن آمريکا» را ايفا می کند.


روزنامه اعتماد ملی تيتر يک خود را به مخالفت مقامات آمريکايی با حضور احمدی نژاد در ويرانه های مرکز تجارت جهانی اختصاص داده و نوشته است که يک روز پس از آنکه مقامات پليس نيويورک به دليل مسايل امنيتی با بازديد احمدی نژاد از محل حملات يازده سپتامبر مخالفت کردند، برخی مقامات اين شهر نيز خواستار لغو سخنرانی وی در دانشگاه کلمبيا شده اند.


در روزنامه تهران امروز هم خبری می خوانيم که از تعجب محافل ورزشی و غير ورزشی از نامزد شدن معاون رييس جمهوری و رييس سازمان تربيت بدنی برای احراز رياست فدراسيون فوتبال حکايت دارد.

در روزنامه تهران امروز هم خبری می خوانيم که از تعجب محافل ورزشی و غير ورزشی از نامزد شدن معاون رييس جمهوری و رييس سازمان تربيت بدنی برای احراز رياست فدراسيون فوتبال حکايت دارد.


تهران امروز دراين ارتباط درمطلبی زير عنوان «اين بازی برنده ندارد» می نويسد: «اين اقدام رييس سازمان تربيت بدنی بی ترديد يک بدعت و اقدام بی سابقه در سيستم اجرايی کشور است که اثرات منفی آن در فرهنگ مديريتی کشور به اين دولت و شخص علی آبادی ختم نخواهد شد، زيرا اقدام وی همانند آن است که مثلا رييس جمهوری هم خود را برای تصدی وزارت نفت به مجلس معرفی کند و اصلا ملاحظه اين را نکند که اگر نمايندگان به هر دليلی به وی رای اعتماد ندادند، جايگاه رييس جمهوری چه لطمه ای خواهد خورد.»


روزنامه جمهوری اسلامی نيز با توجه به بازگشايی مدارس، کمبود بنزين و دغدغه خانواده ها برای رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه و بلاتکليف بودن وضعيت سرويس مدارس، از قول معاون ترافيک شهرداری تهران نوشته است: «حداکثر تا پانزدهم مهرماه نرخ کرايه سرويس های مدارس اعلام خواهد شد.»


در روزنامه جام جم می خوانيم: «حداد عادل در نامه ای به رييس جمهوری خواستار بازگشت ساعات کار در ماه رمضان به روال قانونی شد.»


در ادامه اين خبر آمده است: «در پی مصوبه دولت مبنی بر کاهش ساعات کار ادارات دولتی و بانک ها در ماه رمضان، رييس مجلس شورای اسلامی به (هيات تطبيق مصوبات دولت با قوانين) ماموريت داد تا قانونی بودن اين تصميم دولت را بررسی کرده و گزارش دهد.»


به نوشته اين روزنامه، اين هيات نيز پس از «مطالعه و کار کارشناسی» اين اقدام دولت را خلاف مصوبه شورای انقلاب مبنی بر هماهنگی ساعات کار کارمندان و کارگران و تصويب آن به ميزان ۲۴ ساعت در هفته دانسته است.


روزنامه جام جم گزارش داده است که آقای حداد عادل، در پی دريافت اين گزارش، در روز دو شنبه ۲۶ شهريور با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد، خواستار لغو مصوبه اخير و بازگشت ساعات کار به «روال مصرح در قانون» شده است.


روزنامه جام جم گزارش داده است که آقای حداد عادل، در پی دريافت اين گزارش، در روز دو شنبه ۲۶ شهريور با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد، خواستار لغو مصوبه اخير و بازگشت ساعات کار به «روال مصرح در قانون» شده است.

روزنامه خراسان از قول يک عضو هيات رييسه مجلس آورده است: «هيچ نماينده ای در هيات همراه رييس جمهوری برای سفر به نيويورک حضور ندارد.»


دراين خبر که به نقل از حسين سبحانی منتشر شده می خوانيم: «از سوی دفتر رييس جمهوری تا اين لحظه از هيچ يک از نمايندگان مجلس برای سفر به نيويورک دعوت به عمل نيامده و با توجه به اينکه سفر به آمريکا نيازمند ويزا است، بعيد به نظر می رسد در مدت باقی مانده از نمايندگان چنين دعوتی بشود.»


روزنامه رسالت هم بخشی از سخنران مراسم نماز جمعه تهران را منتشر کرده است.


به نوشته اين روزنامه، سيد احمد خاتمی در سخنرانی روز جمعه، با مطرح کردن دوباره بحث «خودی و غير خودی» به سخنان جان کری، سناتور دموکرات آمريکايی اشاره کرده و گفته است: «اين سناتور آمريکايی به صراحت گفته است که برخی اعضای جريان های اصلاح طلبی ايران بيش از چهار ساعت با او گفت و گو کرده اند و گفته اند که آمريکا اشتباه کرده که از آنها حمايت نکرده است.»


به گزارش رسالت، اين روحانی تندروی محافظه کار افزوده است: «دل دادن به بيگانه ذلت آفرين است و نفس اين گونه ارتباطات و دلداگی ها به بيگانگان خروج از دايره خودی ها و ورود به دايره بيگانگان است.»


روزنامه قدس، با اشاره به آغاز «هفته دفاع مقدس» از روز شنبه نوشته است: «بنا بر تصميم برخی از مسئولان کشور، قرار است در رژه امروز (شنبه) نيروهای مسلح فقط محصولاتی که در داخل توليد شده اند به نمايش در آيند که در عرصه هوايی، پانزده فروند هواپيمای سبک و سنگين را شامل می شوند.»


روزنامه قدس هدف از اين تصميم را «نمايش توانمندی های نظامی ايران در مقابل چشم رسانه های داخلی و خارجی» عنوان کرده است.


روزنامه همشهری در گزارشی از اقدام کم سابقه شهردار تهران گزارشی منتشر کرده که به دليل تاخير در افتتاح پروژه برج مخابراتی ميلاد، از شهروندان عذر خواهی کرد.

روزنامه کيهان هم خبر «اضافه شدن يکصد ليتر بنزين اضافی از بامداد روز شنبه به کارت سوخت همه خودروها» را به عنوان تيتر اصلی خود برگزيده است.


در خبر کيهان به نقل از معاون فنی طرح کارت هوشمند، هدف از اين افزايش را «رفع نگرانی مردم در ايام بازگشايی مدارس» عنوان کرده است.


اين در حالی است که پيش تر رييس سازمان گردشگری، اين يکصد ليتر بنزين را «بنزين ويژه سفرهای تابستانی» خوانده بود.


روزنامه همشهری در گزارشی از اقدام کم سابقه شهردار تهران گزارشی منتشر کرده که به دليل تاخير در افتتاح پروژه برج مخابراتی ميلاد، از شهروندان عذر خواهی کرد.


اين روزنامه نوشته است که محمد باقر قاليباف، شهردار تهران با حضور در تلويزيون، از تاخير پروژه برج ميلاد که قرار بود طبق برنامه ريزی از پيش اعلام شده، روز يکم مهر ماه افتتاح شود، از شهروندان عذر خواهی کرد و قول داد که اين پروژه حداکثر تا بهمن ماه به بهره برداری برسد.


همشهری نوشته است که شهردار تهران، در اين مصاحبه تلويزيونی «بزرگترين سرمايه خود و شهرداری را اعتماد مردم» خوانده و گفته است: «در طی ده سال گذشته برج ميلاد ۴۵ درصد پيشرفت کار داشته در حالی که تنها در دو سال گذشته پيشرفت کار به ۹۵ در صد افزايش پيدا کرده است.»


به نوشته اين روزنامه وابسته به شهرداری تهران، آقای قاليباف مهم ترين دليل تاخير در اتمام اين پروژه را «تحريم های اقتصادی عليه ايران» بر شمرده است.


XS
SM
MD
LG