لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۶

امام جمعه تهران: با سران اغتشاش بی‌رحمانه برخورد کنید


آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در نماز جمعه این هفته از قوه قضاییه خواست که «با سران اغتشاش که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند.»

آقای خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با استناد به بعضی روایات اسلامی مخالفت با دستور رهبر جمهوری اسلامی را تلویحا «مخالفت با دستور خدا» دانست.

امام جمعه تهران گفت: «کسی که دستور ولی فقیه را نشنیده بگیرد، دستور امام معصوم را زیر پا گذاشته، و مخالفت با دستور امام معصوم مخالفت با دستور خداست.»

او در ادامه با اشاره به قتل ندا آقاسلطان در جریان اعتراضات مردم تهران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری قتل او را «کار خود اغتشاش‌گران» دانست.

ندا آقاسلطان، ۲۶ ساله، روز شنبه هفته گذشته در جریان تظاهرات مردم تهران در خیابان امیرآباد شمالی به ضرب گلوله کشته شد و با مخابره شدن تصویر و فیلم مرگ او به سراسر جهان آن قدر شهرت یافت که خبرگزاری‌هایی از گوشه و کنار دنیا او را «چهره اعتراض و قیام مردم ایران» نامیدند.

احمد خاتمی، از روحانیون محافظه‌کار عضو مجلس خبرگان، در حالی قتل ندا آقاسلطان را به مردم معترض حاضر در خیابان‌ها نسبت داده است که دکتر آرش حجازی که در صحنه حضور داشته به بی‌بی‌سی گفته است که مردم «یک بسیجی مسلح را گرفته‌اند که ظاهرا به کشتن خانم آقاسلطان اعتراف کرده است.»

میرحسین موسوی در بیانیه‌ای به مناسبت برخورد خشن با مردم معترض گفت: «تيراندازى به مردم، پادگانى شدن فضاى شهر، ارعاب، تحريک و قدرت‌نمايى همگى فرزندان نامشروع قانون‌گريزى شديدى است كه در معرض آن قرار داريم و عجبا كه بانيان چنين شرايطى ديگران را به اين خطا متهم مى‌كنند.»

واکنش امام جمعه تهران به قتل ندا آقاسلطان سومین روایت رسمی جمهوری اسلامی از این واقعه است که با یکدیگر تفاوت دارند.

اوایل هفته گذشته یکی از مقامات دولت نهم قتل او را کار «گروهی تروریستی» دانست. روز پنج‌شنبه نیز سفیر ایران در مکزیک قتل این دانشجوی جوان را به سازمان جاسوسی آمریکا نسبت داد.

احمد خاتمی همچنین در خطبه‌های نماز جمعه از نیروهای نظامی و امنیتی و «به‌خصوص بسیجیان» صمیمانه تشکر کرد.

این در حالی است که دست‌کم در یک فیلم از ناآرامی‌های تهران یک بسیجی دیده می‌شود که از پشت‌بام قرارگاهی در حوالی میدان آزادی به روی مردم معترض حاضر در خیابان شلیک مستقیم می‌کند.

خبرگزاری رویترز از قول منابع رسمی دولت در ایران می‌گوید دست‌کم ۱۷ نفر در جریان دو هفته اعتراض و ناآرامی در تهران و شهرهای دیگر جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG