لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

ورزش ۸۵ و محروميت های رکورد شکن


یکی از مهم ترین لحظات لیگ ایران در سال گذشته، رقابت دو تیم پرسپولیس و استقلال بود که به نفع پرسپولیس به پایان رسید.
یکی از مهم ترین لحظات لیگ ایران در سال گذشته، رقابت دو تیم پرسپولیس و استقلال بود که به نفع پرسپولیس به پایان رسید.
در کنار هياهوی بسيار رويدادهای سياسی ايران و جهان در سال ۱۳۸۵ خورشيدی، ورزش نيز جايگاه ويژه ای در توفان رويدادها داشت؛ و البته ورزش ايران هم جدا از تنش های جاری نبود.

در سال ۸۵ ورزش ايران سه بار عنوان نخست رسانه های ورزشی جهان را به خود اختصاص داد که هر سه بار دليل اين موضوع نداشتن پايبندی به مقررات جهانی ورزش و در پی آن محروميتی بين المللی بود.

رکورد تاريخی جريمه مالی

وزنه برداری ايران در آستانه حضور در مسابقات جهانی با رکورد نه وزنه بردار ملی پوش دوپينگی، تنها با حسين رضا زاده در رقابت ها شرکت کرد و مدال طلای او نيز نتوانست مرهمی بر محروميت دو ساله هشت وزنه بردار و همه عمر يک ملی پوش ديگر باشد که تازه دوران محروميت قبلی اش را به پايان رسانده بود.


فدراسيون دگرگون شده وزنه برداری با همه تلاشی که کرد نتوانست بار ۴۰۰ هزار دلار جريمه - رکورد جريمه مالی برای تاريخ حضور پررنگ «دوپينگ» در ورزش ايران – را سبک کند و تا کنون برای رهانيدن محروميت وزنه برداران ملی پوش دوپينگی از پيکار های المپيک ۲۰۰۸ پکن، همه تلاشهايش بی نتيجه بوده است.

شکست در جام جهانی

محروميت بعدی چون وزنه برداری ناگهانی نبود و ريشه در رويدادهای حاشيه ای پيش از جام جهانی فوتبال داشت . با راهيابی تيم ملی فوتبال ايران به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، تپش قلب ميليون ها هواخواه فوتبال ايران در سراسر جهان با حرکت تيم ملی به سوی بزرگترين جشنواره ورزشی – حتی بالاتر از المپيک – هماهنگ شد.


هوادارن ایران در جام جهانی

تيم ملی فوتبال ايران با کمترين بازی تدارکاتی و بی آن که با حريفانی نزديک به بازی تيم های هم گروهش – مکزيک، پرتقال و آنگولا – رو به رو شود، با نمايشی ضعيف، سه بر يک از مکزيک و دو بر صفر از پرتقال شکست خورد و در برابر ضعيف ترين تيم آفريقايی حاضر در جام به تساوی يک بر يک تن داد .


لحظاتی پس از سوت پايان بازی با آنگولا، محمد علی آبادی، رييس تربيت بدنی و معاون رييس جمهوری اسلامی، به تهديدهای پيشين خود جامه عمل پوشاند و رييس فدراسيون فوتبال را برکنار کرد.

البته آقای علی آبادی، پيش از جام جهانی، به دليل آتچه برخی «نافرمانبرداری دادکان از دستورات او در جلسه روسای فدراسيون های ورزشی» توصيف کرده بودند، اعلام کرده بود که «ريشه فدراسيون های سرکش» را خواهند سوزاند . و همان گونه که انتظار می رفت، دادکان هم به دنبال محمد رضا طالقانی، رييس فدراسيون کشتی، حکم برکناری را دريافت کرد.

محروميت بی سابقه فوتبال ايران

فدراسيون بين المللی فوتبال، فيفا، به عنوان يکی از پرقدرت ترين نهادهای غير سياسی جهان و ارگانی که تعداد اعضای آن از تعداد کشورهای عضو سازمان ملل متحد بيشتر است، در پی برکناری دادکان توسط معاون رييس جمهوری اسلامی، آن را «خلاف منشور فيفا» و «دخالت دولت در روند مديريت يک نهاد ملی» اعلام کرد .


صفایی فراهانی، چهره مورد قبول فیفا در میان مدیران ایرانی فوتبال.

در حالی که به گفته بسياری صاحب نظران، مخالفت فيفا نه در حمايت از شخص دادکان، بلکه تاکيد بر يک اصل بود، مسوولان منصوب شده از سوی رييس تربيت بدنی برای اداره فدراسيون فوتبال تا هنگام تشکيل مجمع عمومی فوتبال و انتخاب رييس جديد، هشدار علنی و مهلت فيفا برای بازگشت به روند معمول را به کلی منکر شدند.


اما با پايان مهلت فيفا و اعلام محروميت فوتبال ايران در فاصله آخرين بازی مقدماتی تيم ملی برای راهيابی به جام ملت های آسيا، و حضور تيم ملی زير ۲۳ سال ايران در بازی های آسيايی قطر، ناگهان همه معادلات مقام های ورزشی دولت جمهوری اسلامی ايران، زير و زبر شد.

سرانجام مقام های ورزش ايران که با به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد، کنترل ورزش ايران را به دست گرفته بودند، با قبول شرايط فيفا و تعيين يک کميته ويژه ايرانی ولی مورد پذيرش فيفا، توانستند تيم ملی اميد را به بازی های آسيايی بفرستند.

اين تيم نيز بعد از فشارهای روحی ناشی از جنجال محروميت فوتبال ايران، با نمايشی ضعيف، عنوان دو بار قهرمانی پياپی اين بازی ها را از دست داد و به مقام سوم رسيد.

جنجال استقلال تهران

مهلت ۱۰۰ روزه محروميت فوتبال ايران، به تيم های باشگاهی و ملی هم فرصت داد تا در صحنه های بين المللی حضور داشته باشند.


ماجرای حذف استقلال، خشم هوادارن این تیم را در پی داشت.

اين مهلت به ويژه به تيم استقلال با کسب مقام قهرمانی فوتبال سراسری ايران فرصت می داد تا بار ديگر برای تکميل دو بار قهرمانی آسيا در دوران گذشته، پای به ميان گذارد؛ که اين اميد هم با سهل انگاری در اعلام به موقع اسامی اوليه بازيکنان اين تيم به کنفدراسيون فوتبال آسيا، به ياس بدل شد و خشم اهالی فوتبال، به ويژه هواخواهان پر شمار استقلال را برانگيخت.


بالاگرفتن اعتراض به اين بی مبالاتی چنان بود که مدير عامل و هيات مديره استقلال مجبور به استعفا شدند . اما به مانند محروميت فوتبال ايران و ماجرای وزنه برداری، کماکان نام کسانی که عاملين اين محروميت بودند نيز منتشر نشد.

نکته تکراری سناريوی دنباله دار محيروميت های ورزشی برای ايران نيز اين بود که مسوولان وقت باشگاه استقلال، ابتدا منکر هر گونه محروميت شدند. آنها می گفتند که «استقلال در آسيا تيم کوچکی نيست که بتوان محرومش کرد.»

چند روز بعد که خبر اين محروميت، در ابعادی بين المللی منتشر شد، مسولان باشگاه استقلال گفتند که با تقاضای تجديد نظر از سوی استقلال، با دلايل اعلام شده و «مساعدت» محمد بن همام، رييس کنفدراسيون فوتبال آسيا، خبر های خوشی برای هواداران در پيش است.

اما هيچ کدام از اين تلاش ها به نتيجه نرسيد و سرانجام تيم فوبتل سپاهان به عنوان قهرمان جام حذفی ايران در سال پيش، تنها نماينده فوتبال ايران در جام قهرمانان آسيا شد .

اين تيم که در مسابقه پايانی جام حذفی آخرين اميد پرسپوليس برای قهرمانی را به ياس بدل کرد، در نخستين گام جام تيم الاتحاد سوريه را دو بر يک شکست داد تا در نخستين روز فروردين ۸۶ در رياض به ديدار تيم اشباب عربستان سعودی برود . الشباب در اولين بازی اش توانسته است درخانه العين امارات دو بر صفر پيروز شود.

موفقیت در کشتی، واليبال و بستکتبال


در ورزش کشتی، کسب مقام دوم جهان پس از چند سال ناکامی و جايگاه مدال آوران اين رشته در بازی های آسيايی، موجب شد تا منصوربرزگر، مدير تيم های ملی کشتی ايران بگويد که کشتی گيران، همواره جبران کننده ناکامی در رشته های ديگر ورزشی هستند و با اين حال، به گفته او «آن سرمايه گذاری در فوتبال می شود، کمترينش هم در کشتی نمی شود.»

کسب مقام پنجم واليبال در بازی های آسيايی، بازگشت به جايگاه هميشگی قاره پس از سرمايه گذاری بسيار بود. و مقام سوم بسکتبال در اين بازی ها و با يک مربی خارجی، در پايان با اخراج آن مربی و شکايت مسوولان فدراسيون از عملکرد او همراه شد.

حذف زود هنگام نمايندگان ايران در ساير رشته ها در بازی های آسيايی و يا غريبگی با مقام قهرمانی درعرصه آسيايی، همچنان جايگاه ورزش ايران را پس از ژاپن، چين، کره جنوبی و حتی مدعيان غرب آسيا نشان داد تا تلاش برای کسب رده سوم در بازی های آسيايی به شکست ختم شود.

تحولات ليگ فوتبال ايران

پرسپوليس به عنوان، پر تيم فوتبال باشگاهی در بزرگترين قاره جهان، يعنی قاره آسيا، در سال پيش، جايگاهی غريبه با روزهای بزرگ گذشته داشت .


پرسپولیس به رغم در اختیار داشتن مربی صاحب نامی چون دنیزلی، موفق نبود.

حرکت پرسپوليس برای بازيابی آن موقعيت از دست رفته، حتی با استخدام يک مربی نام آشنای ترک، مصطفی دنيزلی، و پيروزی دو بر يک بر استقلال، رقيب ديرين در مسابقه رفت فوتبال سراسری ايران کار به جايی نبرد .


با تساوی يک بر يک پرسپوليس با پاس در بعد از ظهر دوشنبه، دنيزلی اعتراف کرد که ديگر کمترين اميدی نيز به قهرمانی نيست.

با حذف استقلال در جام حذفی، اکنون سپاهان و پرسپوليس به اين جام و حضور در رقابت های باشگاهی آسيا چشم دوخته اند . نتيجه رويارويی اين دو تيم در مرحله نيمه پايانی، يک نام بزرگ و با سابقه قهرمانی در جام حذفی را به يک پای «فينال» بدل خواهد کرد.

استقلال پس از ماجرای محروميت در جام دوره ای توانست به يک قدمی سايپای پيشتاز برسد . تساوی های پياپی سايپا پس از اوج گيری اوليه به استقلال فرصت داد تا در فصلی که هيچ حريفی را با اختلاف دو گل نبرده است، با چند پيروزی پياپی فاصله را با سايپا کم و کمتر کند.

سال ۸۶؛ سال «ورزش»


در پايان سال پرهياهوی ورزش، سال ۸۶ از سوی محمد علی آبادی سال ورزش اعلام شده و به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، معاون رييس جمهوری اسلامی ايران از همراهی صميمانه دولت و مجلس در پيشبرد برنامههای توسعه ای و زيرساختی ورزش کشور تقدير کرد. او همچنين از روسای فدراسيون ها، مربيان، ورزشکاران و پيشکسوتان تشکر ويژه ای داشت.

سال جديد خورشيدی نيز با بازی سپاهان در رياض با الشباب، تيم ملی با همتای قطری خود در قطر، تيم ملی المپيک در ورزشگاه آزادی با تيم المپيک اردن و سرانجام نبرد سنتی بين پرسپوليس و استقلال آغاز می شود.

روز بازی داربی، دهم فروردين، همزمان با پايان مهلت فيفا به فوتبال ايران برای تسليم اساسنامه معتبر و تشکيل مجمع عمومی است و فيفا هنوز با درخواست تمديد يک ماهه موافقت نکرده است .


بازگشت به صفحه ویژه نوروزی


XS
SM
MD
LG