لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

جلال طالبانی، به تهران می رود


قرار است آقای طالبانی به همراه وزرای خارجه، نفت، صنايع، تکنولوژی و آموزش به ايران سفر کند.
قرار است آقای طالبانی به همراه وزرای خارجه، نفت، صنايع، تکنولوژی و آموزش به ايران سفر کند.
جلال طالبانی، ریيس جمهوری عراق قرار است روز شنبه به تهران سفر کند تا با همتای ايرانی خود درباره وضعيت عراق و نقش ايران در کمک به حل مشکلات عراق گفت و گو کند.

ریيس جمهوری عراق به تلويزيون دولتی ايران گفت هدف اصلی از سفرش به تهران، گسترش روابط دوجانبه و درخواست کمک از ايران برای ايجاد امنيت در عراق است.

قرار است آقای طالبانی به همراه وزرای خارجه، نفت، صنايع، تکنولوژی و آموزش به ايران سفر کند.

ریيس جمهوری عراق و مقامات ايرانی درباره حضور احتمالی بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه در نشست «ایران-عراق» در تهران صحبتی نکرده اند.

محمود احمدی نژاد بارها حمايت ايران از بازسازی عراق را اعلام کرده و گفته است که هيچ محدوديتی در گسترش روابط دوجانبه بين ايران و عراق وجود ندارد.

گسترش مذاکرات

در همين حال و در آستانه سفر جلال طالبانی به ايران، کامران قره داغی، سخنگوی رياست جمهوری عراق در گفت و گو با راديو اروپای آزاد، راديو آزادی گفت هدف از سفر آقای طالبانی به تهران، مذاکره درباره مسايل امنيتی و اقتصادی است و افزود: «مسايل مختلفی است که ریيس جمهوری عراق و هيات همراهش در تهران با مقامات ايرانی درباره آنها گفت و گو کنند؛ از جمله سياست، امنيت، تجارت، اقتصاد و نفت. مسلما عراق هميشه از حمايت ايران در پيشرفت های سياسی عراق از زمان سرنگونی صدام حسين در اين کشور ممنون است. عراق از ايران حمايت بيشتری می خواهد، به ويژه در مقابله با تروريسم و برقراری ثبات و امنيت در اين کشور.»

مسلما عراق هميشه از حمايت ايران در پيشرفت های سياسی عراق از زمان سرنگونی صدام حسين در اين کشور ممنون است.سخنگوی ریاست جمهوری عراق
در همين حال قرار است جورج بوش، ریيس جمهوری ايالات متحده آمریکا و نوری المالکی، نخست وزير عراق، هفته آينده پس از ديدار ریيس جمهوری عراق از ايران، با هم ديدار و درباره نقش ايران و سوريه در بازسازی عراق مذاکره کنند.

اين ديدار ۲۹ نوامبر برابر با ۸ آذر در اردن انجام می شود و سومين ديدار اين دو مقام در طی ۶ ماه گذشته است.

آمريکا می کوشد به درگيری های خونين فرقه ای و قومی در عراق پايان دهد.

جورج بوش و نوری المالکی در بيانيه ای که شب گذشته منتشر شد اعلام کردند محور اصلی گفت و گوهايشان تحولات کنونی در عراق، انتقال مسووليت های امنيتی توسط نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به عراقی ها و نقش کشورهای منطقه در حمايت از عراق است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استفان هادلی، مشاور امينت ملی کاخ سفيد گفت نشست اردن به جورج بوش و نوری المالکی اين فرصت را می دهد که درباره اين موضوع که آمريکا چگونه مسووليت تامين امنيت عراق را به نيروهای عراقی واگذار کند، گفت و گو کنند.

استراتژی نامعلوم


نيروهای آمريکايی مسووليت کنترل امنيت در مناطق مرکزی و غربی عراق را بر عهده دارند ودر عین حال پليس و نيروهای امنيتی عراقی برای مقابله با درگيری های خونين فرقه ای و قومی را نیز آموزش می دهند.

از سوی ديگر جورج بوش منتظر انتشار گزارش هيات تحقيق درباره استراتژی آمريکا در عراق به سرپرستی
جورج بوش منتظر انتشار گزارش هيات تحقيق درباره استراتژی آمريکا در عراق به سرپرستی جيمز بيکر، وزير خارجه سابق آمريکا است.
جيمز بيکر، وزير خارجه سابق آمريکا است. انتظار می رود اين گزارش بر گفت و گوی مستقيم آمريکا با مقامات سوريه و ايران درباره عراق تاکيد کند؛ کاری که واشينگتن مدتی طولانی است که از آن اجتناب می کند و اخيرا از سوی بريتانيا، متحد کليدی آمريکا مورد حمايت قرار گرفته است.

کاخ سفيد مکررا سوريه را به اين متهم کرده است که از ورود شبه نظامی از مرزهای سوريه به عراق و کمک به سنی های عراق برای افروختن آتش درگيری های فرقه ای در اين کشور جلوگيری نمی کند.

کاخ سفيد همچنين قاچاقچيان ايرانی را متهم به رساندن سلاح به نظاميان شيعه عراقی می کند.

درگيری های فرقه ای تا کنون موجب کشته شدن هزاران نفر در عراق به ويژه در بغداد شده است.

سوریه: راس سوم مثلث

در همين حال وليد معلم، وزير خارجه سوريه در سفر به بغداد گفت عراق و سوريه در حال گسترش روابط دو جانبه هستند.

آقای معلم افزود :«آنچه ما می خواهيم با هم ايجاد کنيم، مکانيزمی برای همکاری آينده در تمام زمينه ها است. من اميدوارم همه چيز بين مقامات سوريه و عراق و آنان که مسوول مذاکرات هستند، خوب پيش رود.»

هوشيار زباری، وزير خارجه عراق نيز گفت ديدار همتای سوری وی از بغداد،مثبت بوده است و افزود:«ما تمام زمينه های همکاری را بررسی و توافق کرديم برای اولين قدم در راه ايجاد روابطی ديپلماتيک بين دو کشور، بايد توافقنامه ای امضاء کنيم. ما درباره همکاری های اقتصادی و تجاری و حتی در زمينه نفت، آب و تجارت بين دو کشور گفت و گو کرديم.»

استقبال عنان و بلر

برقراری صلح در عراق به نفع همه کشورها از جمله ايران و سوريه است و من اين دو کشور را به استفاده از تمام نفوذشان به برقراری صلح در عراق فرا می خوانم.کوفی عنان
روابط سوريه و عراق هنگام جنگ ايران و عراق، زمانی که سوريه از ايران حمايت کرد، رو به وخامت گذاشت.
کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل روز گذشته در ژنو در يک کنفرانس خبری از ايران و سوريه خواست به برقراری ثبات در عراق کمک کنند. آقای عنان گفت: «برقراری صلح در عراق به نفع همه کشورها از جمله ايران و سوريه است و من اين دو کشور را به استفاده از تمام نفوذشان به برقراری صلح در عراق فرا می خوانم. من هميشه گفته ام که ايران و سوريه بايد بخشی از راه حل باشند.من با روسای جمهوری هر دو کشور گفت و گو کرده ام.»

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا نيز ديروز در يک کنفرانس خبری در لندن از سفر وزير خارجه سوريه به عراق اظهار خشنودی کرد و گفت: «من از سفر وزير خارجه سوريه به غراق استقبال می کنم. روابط سوريه و عراق و منافع اين دو کشور از نظر من الزاما مانند روابط و منافع ايران و عراق نيستند.»

تونی بلر همچنين گفت ما به دنبال آن هستيم که از سوريه بخواهيم به کمک عراق بيايد تا با مشکلات و سختی ها دست و پنجه نرم کند نه اينکه مانعی بر سر راه پيشرفت عراق باشد.
XS
SM
MD
LG