لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

ترکیه ازنشست «ایران-عراق» راضی نیست


یک روزنامه نگار ترک معتقد است که ایران و ترکیه، اخیرا مشکلاتی داشته اند که آن را افشا نکرده اند.
یک روزنامه نگار ترک معتقد است که ایران و ترکیه، اخیرا مشکلاتی داشته اند که آن را افشا نکرده اند.
يک مقام وزارت خارجه ترکيه که نخواست نامش فاش شود در گفت و گويی با علی جوانمردی، گزارشگر راديو فردا در آنکارا گفته است دولت متبوع وی انتظار ندارد که ايران، ترکيه را خارج از اجلاس مقام های ايران، عراق و سوريه ببيند.

همچنین جيران آکتای، خبرنگار بخش بين الملل روزنامه پرتيراژ صباح (چاپ آنکارا) به خبرنگار راديو فردا می گويد، ترکيه رفتار دولت ايران در دعوت نکردن از مقام های اين کشور مثبت ارزيابی نمی کند.

جيران آکتای در مورد عدم اعتماد ايران به ترکيه می گويد، ايران پيشتر حمايت ترکيه را از برنامه هسته ای خود مشاهده کرده است، اما به نظر می رسد مشکلاتی بين دو کشور وجود دارد که به زودی خواهيم ديد بر سر چه موضوعاتی است.

نزات کاراکچی، نويسنده و روزنامه نگار ديگری در آنکارا به راديو فردا می گويد، پيام ايران به جهان اين است که می خواهد حمايت از تروريسم را پايان دهد. شايد با اين کار ايران قصد دارد از فشارهای جهانی بکاهد. احتمالا در اين مورد منافع ايران و ترکيه مشترک نبوده است.

وی معتقد است که روابط ايران و سوريه، ديدگاه آن ها در مورد عراق و حضور آمريکا در اين کشور با سياسيت ترکيه کاملا متفاوت است. به اعتقاد این نویسنده ترک، همین اختلافات در سیاستگذاری ها موجب شده تا ایران از ترکيه دعوت نکند و عملا ترکیه از مذاکرات حساس «ایران-عراق» بیرون بماند.
XS
SM
MD
LG