لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

دیدار وزیر خارجه پيشين آمریکا با نمایندگان ایران و سوریه


از طرف ایران، محمد جواد ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل با جیمز بیکر دیدار کرد.
از طرف ایران، محمد جواد ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل با جیمز بیکر دیدار کرد.

جیمز بیکر، وزیر امور خارجه دولت ریگان، در یک ضیافت شام با مقام های ایرانی و سوری دیدار کرده و از سوریه خواسته است که به آمریکا در عراق کمک کند.

روزنامه نیویورک تایمز، در شماره روز شنبه هجدهم نوامبر نوشت سفیر سوریه در مصاحبه ای با این روزنامه گفته است که جیمز بیکر، وزیر امور خارجه پيشين آمریکا، در جلسه ای در نيويورک در ماه سپتامبر از ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه خواسته است این کشور به آمریکا در زمینه عراق کمک کند.

اين در حالی است که دولت جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا سفیر خود را از دمشق فراخوانده و اعلام کرده به دلیل اینکه سوریه مظنون به حمایت از گروه های تروریستی، شورشیان عراقی و مخالفان دولت لبنان است، دیگر روابط عالی در حد سفیر با این کشور نخواهد داشت.

با وجود اين، روزنامه نیویورک تایمز گزارش می دهد که گروه تحقیق درباره استراتژی های آمریکا در عراق از همکاری بیشتر آمریکا با سوریه و ایران حمایت می کند.

عماد مصطفی، سفیر سوریه در آمريکا به اين روزنامه گفت دیدار وزیر امور خارجه این کشور با جیمز بیکر، در نیویورک که وی آن را ترتیب داده بود، بسیار امید بخش بوده است.

دیگر اعضای گروه تحقیق درباره استراتژی آمریکا در عراق به درخواست جیمز بیکر در این دیدار حضور داشتند. سفیر سوریه دوبار با این هیئت در واشينگتن دیدار کرده است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، عماد مصطفی به گروه تحقیق گفته است سوریه دقیقا چه کارهایی برای بهبود وضعیت عراق می تواند انجام دهد و چرا خواست ملی این کشور کمک به ثبات عراق است.

کاخ سفید روز جمعه، ۱۷ نوامبر اعلام کرد سوریه اگر بخواهد، می تواند نقش مثبتی در منطقه بازی کند.

دینا پرینو، معاون امور مطبوعات کاخ سفید به روزنامه نیویورک تایمز گفت:«ایالات متحده و جامعه بین المللی به طور روشن نقش سازنده سوریه در منطقه را بیان کرده اند.»

معاون امور مطبوعات کاخ سفید گفت:«حتی عراقی ها گفته اند ایران و سوریه در عراق نقشی سازنده نداشته اند و از دولت وحدت ملی عراق حمایت نکرده اند.»

جیمز بیکر، وزیر امور خارجه پيشين آمریکا و ريیس گروه تحقیق درباره استراتژی آمریکا در عراق و لی همیلتون، نماینده پیشین کنگره آمریکا از حزب دموکرات درباره دیدار با مقامات سوریه اظهار نظر نکرده اند.

یک مشاور گروه تحقیق که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه نیویورک تایمز گفت این گروه با جواد ظریف، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز گفت و گو کرده است.


به نوشته اين روزنامه، جیمز بیکر در یک ضیافت شام حدود سه ساعت با جواد ظریف، سفیر ایران در سازمان ملل گفت و گو کرد.

پيشتر، روزنامه واشینگتن پست اوایل این هفته بدون اشاره به اینکه این ضیافت شام در نیویورک در کدام محل انجام شده، نوشت:«جیمز بیکر به صراحت اعلام کرده که وی از طرف دولت آمریکا با نماینده ایران گفت و گو نمی کند و او تنها خواسته از نظرات و پیشنهادهای ایران برای بهبود وضعیت عراق و همکاری بیشتر ایران در منطقه آگاه شود.»


XS
SM
MD
LG