لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

وحشت از ائتلاف سنتى آمريکا و سنىها


يک عراقى در حال خواندن روزنامه وابسته به مقتدى صدر
يک عراقى در حال خواندن روزنامه وابسته به مقتدى صدر
رهبران شیعه عراقی بیم آن دارند که ایالات متحده حمایت خود را بر روی سنی های عراق متمرکز کند. شیعیان عراق تنها کسانی نیستند که این تغییر را احساس می کنند.

تاثير حمايت ايران از شيعيان

ولی نصر، تحلیلگر مسایل شیعیان که در دانشگاه نیروی دریایی ایالات متحده در کالیفرنیا سخنرانی می کرد، در این باره گفته است : «صحبت های زیادی درباره تغییر جهت ایالات متحده شنیده می شود. حمایت ایران از شیعیان عراق در این زمینه موثر است. همچنین ناامیدی آمریکا از توان شیعیان در اداره حکومت عراق ، دراین تغییر جهت موثر است.»

ایالات متحده شدیدا بر گروه های شیعه عراقی برای بازسازی کشور و جایگزین کردن حکومتی دموکراتیک به جای حزب دیکتاتوری بعث در عراق، تکیه کرده است.

تحلیلگرانی چون ولی آقاى نصر و سیاستمداران عراقی می گویند که تغییر جهت واشنگتن از حمایت کامل شیعیان، بخشی از تمایل این کشور برای یافتن استراتژی خروج از عراق است.

ائتلاف سنتى

ایالات متحده سابقه چند دهه دوستی با کشورهای عرب که توسط سنی ها اداره می شود، مثل عربستان سعودی ،مصر و اردن را دارد.این متحدان، بخشی از تاثیرات و نفوذ ایران را که توسط دولتی بنیاد گرا اداره می شود،دفع می کنند.

برخی تحلیلگران معتقدند اتحاد آمریکا با شیعیان عراق، موقتی است و به زودی واشنگتن تغییر جهت داده و از عرب های سنی، هم پیمانان قدیمی خود، حمایت خواهد کرد تا منافع خود را در منطقه حفظ کند.
آیت الله علی سیستانی، روحانی بلندپایه عراقی، بارها از دیدار با مقامات آمریکایی سرباز زده است.


مصطفی العَنی، تحلیلگر مسایل عراق در دوبی می گوید: « آمریکایی ها اکنون تشخیص داده اند که فرمول کنونی سلطه شیعیان بر عراق نمی تواند به آنان برای ترک این کشور کمک کند.آمریکا به دنبال تنظیم جدید قدرت در عراق می گردد.»

این تحلیلگر و برخی کارشناسان دیگر معتقدند بخشی از تغییر جهت واشنگتن به این دلیل است که دولت شیعه عراق نتوانسته درگیری های قومی و مذهبی را در این کشور متوقف کند.

«بدبينى آمريکايى»

علی ال آزاد، از اعضای ارشد مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، حزب بزرگ شیعه عراق به رهبری عبرالعزیز حکیم، به خبرگزاری فرانسه می گوید: «آمریکایی ها ما را به چشم مردمی بی انعطاف می نگرند.آمریکایی ها فکر می کنند ما از آنها استفاده می کنیم و در ازای آن چیزی به آنها نمی دهیم. روحانی بلندپایه ما با آنها گفت و گو نمی کند و ما روابط نزدیک و دوستانه مان را با ایران حفظ کرده ایم.»

علی ال آزاد می گوید که دولت نوری المالکی باید گروه های شبه نظامی سنی عراق را مجبور کند، سلاح های خود را زمین بگذارند و به پیشرفت های سیاسی بپیوندند.

در همین حال حسن الشمری، از اعضای حزب فضیلت، حزب شیعی عراق و از متحدان نوری المالکی می گوید:
حسن المشرى: «ما انتظار این تغییر جهت را از آمریکا داشتیم. شبه نظامیان شیعی در این تغییر جهت نقش دارند.»


خوددارى از انتقاد

تحلیلگران معتقدند رهبران احزاب شیعی در مقابل تغییر جهت ایالات متحده، نظارت بیشتری بر نیروهای مسلح عراق دارند و قصد دارند در زمینه کنترل عراق به آمریکا متکی نباشند. برای مثال نوری المالکی، نخست وزیر عراق خواستار حکم جدید سازمان ملل مبنی بر آن شده که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق کنترل نیروهای ارتش عراق را به دولت بغداد بدهند.

بر خلاف عرب های سنی عراق، شیعیان این کشور از مورد حمله قرار دادن نیروهای آمریکایی خودداری می کنند. با این حال از حضور ایالات متحده در کشورشان خشنود نیستند. آیت الله علی سیستانی، روحانی بلندپایه عراقی، بارها از دیدار با مقامات آمریکایی سرباز زده است.

سپاه مهدی، وابسته به مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه بیشتر سال ۲۰۰۴ ميلادى را به جنگ با نیروهای عراقی گذرانده است و همچنان شدیدا مخالف حضور نیروهای آمریکا در عراق است. مجلس اعلای انقلاب اسلامی، بزرگترین حزب شیعه عراق نیز بارها نیروهای آمریکایی را متهم به این کرده که در برخورد با شورشیان ضعیف عمل کرده اند.

XS
SM
MD
LG