لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

وظیفه سخت پلیس آمریکا در برخورد با معترضان وال استریت


تظاهرات اعتراضی در نیویورک نسبت به رفتار پلیس
تظاهرات اعتراضی در نیویورک نسبت به رفتار پلیس
در حالی که با گسترش جنبش «وال استریت را اشغال کنید» هزاران نفر از مردم به آن پیوسته‌اند، چالش کنونی در برابر پلیس حفظ تعادل ظریفی است که یک سر آن پاسداشت حقوق شهروند آمریکایی برای آزادی بیان و اجتماعات قرار دارد و در سوی دیگر حفظ نظم و امنیت عمومی.

به نوشته رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، یک ماه پیش که این جنبش آغاز شد تنها یک مشت فعال سخت‌کوش نیویورکی بودند که در پارکی در مرکز مالی شهر تجمع کرده بودند و گه‌گاه خطاب به بانکداران و بازرگانان رهگذر فریاد می‌زدند: «مردم، نه منفعت‌طلبی!»

این گروه کوچک فاقد مجوز برای تجمع بودند و ناگزیر شدند به پیاده‌رو‌ها بسنده کنند تا پلیس کاری به کار آن‌ها نداشته باشد. اما روز اول اکتبر این قرار دوستانه به هم خورد و آن هنگامی بود که یک گروه نیرومند هزار نفری تصمیم گرفتند پل بروکلین را تصاحب کنند. همین رویداد سبب شد پلیس وارد صحنه شود و نزدیک به ۷۰۰ تن را دستگیر کند. اتهام این افراد ایجاد بی‌نظمی و راه‌بندان بود. آن‌ها یکی دو ساعت بعد با پرداخت جریمه آزاد شدند.

این بازداشت گروهی نقطه‌عطفی شد برای هر دو طرف. حال که دو هفته از آن ماجرا گذشته است، اکنون هم این جنبش از نظر شمار و جسارت رشد کرده و هم پلیس نیروهای تازه‌ای برای کنترل آن‌ها اعزام کرده است.

'Occupy Wall Street' Protests Gain Strength
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:24 0:00

در جریان یک ماهی که از این اعتراض‌های پیوسته می‌گذرد ده‌ها تن از مردم بازداشت شده‌اند. برای پراکندن جمعیت ‌گاه پلیس موتورسوار به کار گرفته شده و گاهی نیز باتوم.

به گزارش پاول براون، سخنگوی پلیس نیویورک، همین هفته بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی به اتهام‌های گوناگون مانند تجاوز به حریم خصوصی، عدم توجه به ساعت تعطیلی پارک، رفتار ناهنجار و حتی «ولگردی با ماسک» بازداشت شدند.

معترضان پلیس را متهم به اعمال خشونت می‌کنند. یک جستجو در وب‌سایت یوتیوب در مورد جنبش وال استریت بیش از ۷۰۰ ویدئو را فهرست می‌کند.

لارنس دانل، مجری یک برنامه رادیویی متمایل به چپ، یکی از این ویدئو‌ها را پخش کرد که پلیسی را نشان می‌دهد که یک فعال سیاسی را با اسپری فلفل و با خشونت بازداشت می‌کند.

او همچنین گفت که ما حاضریم همه ویدئو‌ها را منتشر کنیم تا همه ببینند که ما کاری نمی‌کنیم که پاسخش دستگیری باشد.

در شهرهای دیگر آمریکا نیز این جنبش راه افتاده است. در بوستون ۱۴۱ نفر به اتهام‌های گوناگون دستگیر شده‌اند.

به گفته فیلیپ اندرسون، سخنگوی معترضان، پلیس با خشونت با معترضان برخورد کرد. ما‌ها را روی زمین می‌کشیدند. بیش از صد تن را بازداشت کردند. در میان دستگیرشدگان حتی ناظران هم بودند.

در این میان شهردار بوستون می‌گوید که با معترضان هم‌عقیده است، اما نمی‌تواند بگذارد خیابان‌های شهر را مسدود کنند.

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک، نیز می‌گوید که از حق آزادی بیان معترضان حمایت می‌کند، به شرط آن که قوانین را نقض نکنند: «قانون اساسی مدافع چادر زدن نیست. مدافع تجمع و آزادی بیان است.»
XS
SM
MD
LG