لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

بانک جهانی: سه‌چهارم فقرای جهان حساب بانکی ندارند


بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت فقرای جهان که روز پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه، منتشر شد اعلام کرد که ۷۵ درصد افراد فقیر حساب بانکی ندارند. در کشورهای با درآمد بالا از هر ده نفر، ‌۹ نفر دست‌کم در یک نهاد مالی حساب دارند.

بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرده است که سه‌چهارم از فقرای جهان به دلایلی از جمله «فاصله زیاد از بانک یا موانع اداری و بوروکراتیک» بدون حساب بانکی زندگی می‌کنند.

بانک جهانی در گزارش خود نداشتن حساب بانکی یا به‌اصطلاح «غیربانکی بودن» را با عدم برابری اجتماعی مرتبط دانسته است.

به گفته مهم‌ترین نهاد مالی دنیا، داشتن حساب بانکی همچنین می‌تواند فرصت‌های اقتصادی بیشتری را برای فقرا فراهم کند،‌ «چرا که پس‌انداز و وام به آنها کمک می‌کند کاری را شروع کنند یا به تحصیل بپردازند».

این گزارش تازه نتیجه یک نظرخواهی متعلق به سال ۲۰۱۱ از ۱۵۰ هزار نفر با درآمد روزانه کمتر از دو دلار در ۱۴۸ کشور جهان است.

در این میان، از ۷۰ هزار نفری که اصلا حساب بانکی ندارند ۶۵ درصد عدم داشتن پول کافی را دلیل باز نکردن حساب برای خود عنوان کرده‌اند.

از دیگر دلایل باز نکردن حساب در میان فقرای جهان می‌توان به هزینه بالای این کار و همچنین عدم اعتماد به بانک‌ها اشاره کرد.

در میان کشورهایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند فقرای کشورهای واقع در خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین مشکل را دارند و تنها ۱۸ درصدشان دارای حساب بانکی هستند.

این در حالی است که در اقتصادهای با درآمد بالا از هر ده بزرگسال ۹ نفر دست‌کم در یک نهاد مالی و بانکی حساب دارند.

همچنین در کشورهای در حال توسعه تنها ۳۷ درصد از زنان حساب بانکی دارند،‌ در حالی که این رقم برای مردان این کشورها ۴۶ درصد است.

در همین حال به گفته رابرت زولیک،‌ مدیر بانک جهانی، «ارائه خدمات مالی به ۲.۵ میلیارد نفر فرد غیربانکی می‌تواند رشد اقتصادی و فرصت‌های شغلی را برای فقرای جهان افزایش دهد».

بر اساس گزارش بانک جهانی، فقیرترین مردم جهان در منطقه صحرای آفریقا زندگی می‌کنند، جایی که تقریبا ۷۰ درصد از بزرگسالان کمتر از دو دلار در روز درآمد دارند.

آن طور که در این گزارش آمده است، در جنوب آسیا تقریبا ۶۰ درصد از مردم و در خاورمیانه و شمال آفریقا کمی بالاتر از ۵۰ درصد از مردم کمتر از دو دلار در روز درآمد دارند.
XS
SM
MD
LG