لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

کاپیتان اسپاک با پیشتازان فضا ۴۵ ساله شد


لئونارد نیموی، بازیگر نقش کاپیتان اسپاک، در شب نخستین نمایش از آخرین فیلم پیشتازان فضا در سال ۲۰۰۹
لئونارد نیموی، بازیگر نقش کاپیتان اسپاک، در شب نخستین نمایش از آخرین فیلم پیشتازان فضا در سال ۲۰۰۹
روز هشتم سپتامبر ۱۹۶۶ اولین قسمت از سریال تلویزیونی «پیشتازان فضا» پخش شد و پس از ۴۵ سال هنوز این مجموعه و کالاهای وابسته به آن از شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردارند. فیلم‌های سینمایی که بر اساس این مجموعه ساخته شده همه پرفروش بوده و تکرار این سریال در کانال‌های تلویزیونی مختلف در سراسر دنیا هنوز ادامه دارد.

طرفداران پروپاقرص این مجموعه می‌گویند یکی از دلایل موفقیت آن شخصیت‌های جذاب و متفاوت آن هستند. اما کار‌شناسان علمی که روی تهیه و پرداخت این مجموعه کار کرده‌اند معتقدند که فضای اصلی آن همیشه امیدواری به پیشرفت بشریت بوده و از دریچه داستان‌های علمی‌خیالی ویژه خود این مجموعه بدون آن که حالت و لحن موعظه‌ به خود بگیرد می‌توانست به انواع و اقسام مسائل مهمی که انسان‌ها با آن روبه‌رو هستند بپردازد.

به نوشته شبکه خبری سی‌بی‌اس در آمریکا، دلیل دیگر برای موفقیت این مجموعه همزمانی تولید و پخش آن با سال‌های آغازین اکتشافات فضایی بود. تدارک سفر به ماه از میانه دهه ۱۹۶۰ میلادی شروع شد و فرود اولین انسان بر سطح کره ماه در سال ۱۹۶۹ همزمان بود با پخش سومین مجموعه از سریال پیشتازان فضا.

اما علاوه بر همزمانی و توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و فضایی، این مجموعه در شرایط توفانی دهه ۱۹۶۰ در آمریکا از اشاره و تمرکز روی مسائل مهم اجتماعی هراسی نداشت. برای مثال، در سال‌هایی که مسائل نژادی در آمریکا بسیار بحث‌انگیز شده بود در این مجموعه شخصیت‌های سیاه‌پوست یا آسیایی‌تبار نقش‌های اصلی را داشتند.

شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌افزاید که در مجموعه‌های بعدی این سریال تلویزیونی حتی نقش فرماندهی برخی از فضاپیما‌ها به زنان و موجودات فضایی سپرده شد. به این ترتیب در این سریال پیام مهمی نهفته بود و آن این که همزمان با پیشرفت‌های علمی و فنی و اکتشافات همه ما باید بتوانیم به نوعی در کنار هم زندگی کنیم.

با توجه به محبوبیت این سریال تلویزیونی برخی معتقدند که حال وهوا و پیام‌های نهفته در آن بر فرهنگ عمومی مردم در آن سال‌ها تاثیر فراوانی بر جا گذاشته است. شاید دلیل ‌این نوع موفقیت این بود که اکثر بازیگران آن، از لئونارد نیموی که نقش کاپیتان اسکات را بازی می‌کرد تا دیگران، همه در شیوه بازیگری خود نوعی طنز و جذابیت مردم‌پسند داشتند.

فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که بعدا ساخته شد از همین فرمول تبعیت کرده و به موفقیت رسیدند. آن‌ها بدون آن که خود را جدی و خشک نشان دهند با مسائل اجتماعی روز برخورد می‌کردند.

در مجموع به نظر می‌رسد که مجموعه‌های سرگرم‌کننده «پیشتازان فضا» برای مدت‌های مدید علاقه‌مندان و سایر دوستداران سینما و تلویزیون را به خود مشغول خواهد کرد.

قرار است فیلم جدیدی بر اساس این مجموعه سال آینده به بازار عرضه شود.
XS
SM
MD
LG