لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

رویدادهای زیست‌محیطی ۲۰۱۰؛ سالی خوب فقط برای ببرها


سال ۲۰۱۰ از نظر مسائل مربوط به محیط زیست آغاز بدی داشت. اجلاس بین‌المللی کپنهاگ برای مقابله با تغییرات جوی زمین عملا به شکست انجامید و در طول سال نیز حوادث فاجعه‌باری مثل نشت گسترده نفت در خلیج مکزیک روی داد. اما حداقل امسال برای ببرها و گونه‌های دیگری از حیات وحش سال خوبی بود.

شکست مذاکرات در اجلاس کپنهاگ

بی‌نتیجه ماندن ملاقات و مذاکرات سران کشورهای جهان در کنفرانس بزرگ سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات جوی کره زمین که در روزهای پایانی سال ۲۰۰۹ برگزار شد عقب‌نشینی یا شکستی بزرگ برای مدافعان محیط زیست بود.

بخش اعظم سال ۲۰۱۰ صرف ارزیابی و مرور راه‌های دیگر و بهتر برای کنترل و کاهش گازهای گلخانه‌ای جدای از اقدامات مشترک دولت‌های جهان شد. نهادهای مدافع محیط زیست پس از قطع امید از اقدام مشترک بین‌المللی شروع کردند به تماس مستقیم با شرکت‌ها و افرادی که تصمیم و تغییر روش آنها می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

رسوایی بزرگ طرفداران محیط زیست

ای‌میل‌هایی که از دانشگاه بریتانیایی ایست انگلیا به سرقت رفت زمینه‌ساز اتهاماتی شد دایر بر این که برخی از دانشمندان در ارائه شواهد و تحقیقات مربوط به پیامدهای گرم شدن جو کره زمین اغراق کرده‌اند. البته پروفسور فیل جونز، مسئول بخش مطالعات زیست‌محیطی این دانشگاه، این اتهامات را تکذیب کرد. اما وی برای رفع این اتهامات و حفظ صلاحیت علمی خود ناگزیر شد چندین بار مطالب خود را مورد بازبینی قرار دهد. با این همه در نهایت دانشگاه ایست انگلیا به خاطر عدم نشر اطلاعات دقیق مورد انتقاد قرار گرفت.

افق تیره برای استخراج نفت از اعماق دریاها

نشت گسترده نفت در نتیجه انفجار در چاه‌های عمیق در خلیج مکزیک یکی از بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی طول تاریخ قلمداد شد. بر اثر این انفجار یازده کارگر کشته شده و از ماه آوریل که این انفجار صورت گرفت به مدت حداقل سه ماه میلیون‌ها لیتر نفت خام به آب‌های خلیج مکزیک و اقیانوس اطلس سرازیر شد. شرکت بریتانیایی بریتیش پترولیوم که استخراج این ذخایر را برعهده داشت و مدیران آن به شدت مورد حمله قرار گرفته و مورد تنفر جامعه آمریکا هستند. بر اساس تصمیم دولت آمریکا، این شرکت مجبور شده است میلیاردها دلار خسارت پرداخت کند، ولی هنوز هیچ کس نمی‌داند که ابعاد ضایعات ناشی از این حادثه در درازمدت چه خواهد بود.

ادعای روی کار آمدن «سبزترین» حکومت

در ماه مه دولت ائتلافی جدید بریتانیا مرکب از حزب محافظه‌کار و حزب لیبرال دمکرات قدرت را به دست گرفت و وعده داد که «سبزترین» حکومت تاریخ آن کشور خواهد بود.

اما یکی از اولین تصمیمات این دولت کاهش ۳۰ درصد از بودجه اداره محیط زیست و امور روستایی بریتانیا بود. از جمله این موارد حذف کامل بودجه مربوط به طرح‌های مقابله با سیلاب و همین طور بودجه حفاظت از حیات وحش است.

سال توجه ویژه به ببرها

اولین اجلاس ویژه حفاظت از گونه ببرها با تعهد کشورهای شرکت‌کننده به اختصاص بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری برای حفاظت از این جانور و تلاش برای دو برابر کردن تعداد آن در سطح جهان به پایان رسید.

کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد «تنوع زیستی و جانداران» که در ژاپن برگزار شد از اجلاس‌های مربوط به محیط زیست موفقیت بیشتری داشت. دولت‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس موافقت کردند که تا سال ۲۰۲۰ با انجام اقدامات حفاظتی لازم میزان نابودی حیات وحش و گونه‌های جانداری را به نصف کاهش دهند.

این کنفرانس همچنین موافقت کرد که گستره مناطق حفاظت شده در سطح جهان را که اکنون کمتر از ده درصد از سطح کره زمین را شامل می‌شود تا سال ۲۰۲۰ حداقل به ۱۷ درصد افزایش دهد.

اجلاس کانکون و از سرگیری مذاکرات بین‌المللی:

کشورهای عضو سازمان ملل متحد تقریبا یک سال پس از اجلاس بی‌نتیجه کپنهاگ، ماه پیش در کانکون تشکیل جلسه دادند. پس از دو هفته مذاکرات دشوار یک «توافق‌نامه همکاری» تنظیم و به تصویب رسید که بر اساس آن کشورها متعهد می‌شوند جهت مقابله با تغییرات جوی و همین طور جلوگیری از جنگل‌زدایی به کشورهای فقیر کمک مالی بدهد. این توافق بسیار ناچیز و شکننده است، ولی حداقل این امکان را فراهم کرد که مذاکرات جهانی مربوط به محیط زیست را باری دیگر به جریان بیاندازد.
XS
SM
MD
LG