لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

برنده توپ طلای ۲۰۱۱: مسی، رونالدو يا هرناندز؟


 ژاوی هرناندز از اسپانيا (سمت راست) و ليونل مسی از آرژانتين
ژاوی هرناندز از اسپانيا (سمت راست) و ليونل مسی از آرژانتين
در نشست خبری معرفی نامزدهای نهايی دريافت توپ طلای سال ۲۰۱۱ که با ميزبانی پاريس برگزار شد، کريستيانو رونالدو از پرتغال، ليونل مسی از آرژانتين و ژاوی هرناندز از اسپانيا به عنوان نامزدهای دريافت توپ طلا معرفی شدند.

يواخيم لو، سرمربی تيم ملی آلمان، و اسکار واشنگتن تابارز، سرمربی اروگوئه، که از نگاه اغلب کارشناسان، برترين مربيان جهان در سال ۲۰۱۱ بودند، جايی در فهرست نهايی ندارند.

اين نامزدها بر اساس امتيازهايی که سرمربيان و کاپيتان‌های تيم‌های ملی فوتبال سراسر جهان داده‌اند، به مرحله نهايی راه يافته‌اند.

کارلوس کی‌روش، سرمربی تيم ملی فوتبال ايران، ليونل مسی را انتخاب کرد. با توجه به اين که او سابقه هدايت رئال مادريد را دارد و از طرفی هموطن کريس رونالدو نيز هست، اين گزينش با استقبال سايت هواداران بارسلونا و واکنش منفی مادريدی‌ها مواجه شده است.

مروری بر نخستين فهرست بازيکنان که نام ۵۰ نفر را در برداشت، ۱۰ بازيکن بارسلونا - با احتساب فابرگاس که از آرسنال آمده و آلکسيس سانچز از اودينزه- را نشان می‌دهد. ليونل مسی، آندرس اينيستا، سسک فابرگاس، ژاوی هرناندز، جرارد پيکه، کارلوس پويول، داويد ويا، دانی آلوز و اريک آبيدال ديگر نمايندگان آبی و اناری‌ها در اين فهرست بودند.

پنج بازيکن هم از رئال مادريد حضور داشتند: مسعود اوزيل، کريستيانو رونالدو، ژابی آلونسو، سامی خديرا و ايکر کاسياس.

از ديگر ستارگان اروپايی و آمريکايی که در اين فهرست حاضر بودند، نام‌هايی مثل داويد سيلوا، باستين شواين اشتايگر، فيليپ لام، ماريو گومز، توماس مولر، فرانک ريبری، ميروسلاو کلوزه، وسلی اسنايدر، روبين فان پرسی، آرخن روبن ، رافائل فان درفارت، ساموئل اتوئو، سرجيو آگوئرو، لوئيس سوارز، ديگو فورلان، چيچاريتو، وين رونی، نيمار و آنتونيو دی ناتاله نيز از سوی فيفا انتخاب شده بودند که اکثر آنها به فهرست بعدی که ۲۳ نفره بود نيز راه يافتند.

پويول و الکسيس سانچز از جمله بازيکنانی بودند که در فهرست ۲۳ نفره قرار نگرفتند. ويسنته دل بوسکه نيز اگرچه در فهرست ۱۰ مربی برتر قرار داشت، در فهرست سه مربی نهايی قرار نگرفت.

رونالدو در سال ۲۰۰۸ و مسی در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ فاتح توپ طلا شده اند و امسال نيز بر سر تصاحب اين جايزه ارزشمند به رقابت می‌پردازند.

مسی فصل قبل با بارسا قهرمان لاليگا و ليگ قهرمانان اروپا شد. رونالدو نيز علاوه بر قهرمانی در کوپا دل‌ری با زدن ۴۰ گل در لاليگا، کفش طلايی که به گلزن برتر ليگ‌های کشورهای مختلف اروپا اعطا می‌شود را پوشيد.

افتخارات ژاوی هرناندز نيز مشابه هم تيمی‌اش ليونل مسی است. او سال ۲۰۰۹ بعد از مسی و رونالدو در جايگاه سوم قرار گرفته بود. اما سال بعد، بالاتر از رونالدو و پشت سر مسی ايستاد.

در بخش «بهترين گل سال» که به جايزه فرانس پوشکاش مشهور است، ليونل مسی با گلی که به آرسنال زد حضور دارد. او با وين رونی ستاره يونايتد و نيمار پديده جوان سانتوز، رقابت خواهد کرد.

در بخش زنان، مارتا از برزيل جای ثابت هميشگی‌اش را حفظ کرده. او از سال ۲۰۰۶ تاکنون، پنج مرتبه متوالی به عنوان برترين فوتباليست زن جهان از نگاه فيفا برگزيده شده.

هوماره ساوا کاپيتان تيم ملی زنان ژاپن است. اين ورزشکار ۳۳ ساله با ۱۷۶ بازی ملی و ۸۰ گل ملی، خانم گل جام جهانی ۲۰۱۱ در آلمان و از ارکان اصلی تيم ژاپن در راه فتح جام بود.

اَبی ومبک از امريکا نيز با رکورد جالب ۱۲۵ گل ملی در ۱۶۵ بازی، به خاطر درخشش در جام جهانی ۲۰۱۱ در اين فهرست قرار دارد.

در نامزدهای بهترين مربيان، سر الکس فرگوسن از اسکاتلند، پپ گوراديولا از اسپانيا و ژوزه مورينيو از پرتغال قرار دارند.

تيم فرگوسن با اختلاف ۹ امتياز، قهرمان فصل قبل ليگ برتر شد اما شياطين سرخ در فصل جديد، فروغ فصل قبل را نداشته اند. شايد اين مسئله باعث شود آقای خاص و پپ، بخت بيشتری نسبت به او داشته باشند.

در بخش زنان، برونو بينی از فرانسه، نوريو ساساکی از ژاپن و پيا ساندهاگ از سوئد با درخشش تيم هايشان در جام جهانی ۲۰۱۱ آلمان، سه نامزد نهايی برای کسب عنوان برترين مربی زن فوتبال جهان هستند.

مراسم اهدای توپ های طلای فوتبال جهان در سال ۲۰۱۱ روز نهم ژانويه، ۱۹ دی، در زوريخ برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG