لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

واکنش مقام ارشد روس به سانحه‌ای که به نابودی یک تیم هاکی انجامید


دیمیتری مدودیف در محل سانحه هوایی یاک ۴۲ در نزدیکی یاروسلاو، روسیه
دیمیتری مدودیف در محل سانحه هوایی یاک ۴۲ در نزدیکی یاروسلاو، روسیه
دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، روز پنج‌شنبه در واکنش به تازه‌ترین مورد از سوانح هوایی در این کشور که به مرگ ۴۳ نفر، از جمله اعضای محبوب یک تیم بین‌المللی هاکی روی یخ، منجر شد، به شدت از وضعیت نامناسب ایمنی در پروازهای این کشور انتقاد کرده و دستور تحقیقات قضایی و فنی در مورد این گونه حوادث را صادر کرد.

سانحه هوایی روز چهارشنبه در نزدیکی شهر یاروسلاو در روسیه از ماه ژوئن سال جاری تاکنون چهارمین سانحه‌ای بود که در این کشور رخ داده است.

به گفته آقای مدودیف، «همچون سایر فجایع، این شوکی عظیم برای تمام روسیه است. قربانیان این حادثه نه فقط از منطقه یاروسلاو، بلکه اعضای یکی از بهترین تیم‌ها در کشور بودند. این ضایعه‌ای بزرگ نه فقط برای خانواده‌های آنها، بلکه برای تمام کشور و تمام علاقه‌مندان به این باشگاه است.»

رئیس جمهور روسیه افزود که وضعیت به این شکل نمی‌تواند ادامه یابد. تعداد شرکت‌های هوایی فعال در روسیه باید کاهش یابد و اگر هواپیماهای ساخت روسیه از امکانات ایمنی لازم برخوردار نیستند باید هواپیماهای جدید و خارجی خریداری شود.

در سال گذشته در جریان هفت سانحه هوایی در روسیه حداقل ۱۲۰ نفر کشته شده‌اند و به این ترتیب روسیه از نظر تعداد سوانح و میزان تلفات به خطرناک‌ترین کشور جهان برای مسافران بدل شده است.

هواپیمای اخیر حامل تمامی اعضای تیم و مربیان باشگاه هاکی روی یخ «لوکوموتیو یاروسلاو» بود که تاکنون سه بار به مقام قهرمانی روسیه رسیده است. قرار بود دیمیتری مدودیف در یک اجتماع سیاسی در شهر یاروسلاو سخنرانی کند که محل برگزاری آن ورزشگاه «لوکوموتیو» بود. ولی اکنون این ورزشگاه به محل برگزاری مراسم یادبود کشته‌شدگان این سانحه تبدیل شده است.

این سانحه هوایی دومین مورد سقوط پرتلفات هواپیماهای مسافربری روسیه در سال جاری است و باری دیگر وضعیت بد ایمنی در پروازهای داخلی روسیه را به رخ کشیده است.

در حالی که جعبه سیاه این هواپیما هنوز پیدا نشده است، شاهدان عینی می‌گویند که این هواپیما به هنگام بلند شدن از زمین حالت غیرعادی داشته و تنها پس از چند دقیقه تلاش به زمین اصابت کرده و تکه‌تکه شده است.

دادستان کل روسیه دستور انجام تحقیقات در مورد وضعیت ایمنی شرکت هوایی «یاک» که صاحب این هواپیمای مدل «یاک ۴۲» است و همین طور نحوه کار و مدیریت فرودگاه و اداره حمل و نقل منطقه را صادر کرده است.
XS
SM
MD
LG