لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

عرضه ۵۵ درصد از سهام «ایران‌ایر» برای فروش به «مشتریان استراتژیک»


سازمان خصوصی‌سازی، بلوک ۵۵ درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما، را برای فروش آگهی کرده‌است و قصد دارد این میزان از سهام این شرکت هواپیمایی را به «مشتریان استراتژیک» واگذار کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، فروش سهام این شرکت از ۲۹ شهریورماه «فقط به متقاضیانی که قبلا تاییدیه سازمان خصوصی‌سازی را دریافت کردند»، صورت می گیرد و مشتریان استراتژیک، متقاضیان خریدی هستند که «اهلیت مالی و فنی آنها» مورد تایید این سازمان قرار گیرد.

هم‌اینک هواپیمایی جمهوری اسلامی ۷۰ درصد، و سهام عدالت ۳۰ درصد در این شرکت سهم دارند که با واگذاری ۵۵ درصد سهام، تکلیف ۱۵ درصد سهم دیگر نامعلوم باقی می‌ماند.

بنا بر این گزارش، سرمایه شرکت هما در حدود ۳۹۰ میلیارد تومان و ارزش پایه هر سهم در حدود ۸۱۰۰ تومان است.

با این حساب مجموع سهام‌هایی که قرار است به مشتریان یاد شده واگذار شود حدود ۱۷۵۹ میلیارد تومان (یک میلیارد و ۷۵۹ میلیون دلار) خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید که در صورت موافقت‌ سازمان هواپیمایی کشوری یا مراجع ذی‌صلاح، خریدار می‌تواند اقدام به تغییر نام و علامت تجاری شرکت هما کند.

هما، از نمادهای باستانی ایرانی و در عین حال علامت اختصاری نام «هواپیمایی ملی ایران» است که پیشینه کاربرد آن برای این شرکت هواپیمایی به اسفندماه سال ۱۳۴۰ باز می‌گردد.

«هواپیمایی ملی ایران» با نام بین‌المللی «ایران‌ایر»، در آن تاریخ با ادغام دو شرکت هواپیمایی «ایرانین ایرویز» و «پرشین ایرویز» تاسیس شد و فعالیت‌های خود را از فروردین ۱۳۴۱ آغاز کرد.

این شرکت هواپیمایی در سال‌های پایانی دهه هفتاد میلادی، به عنوان یکی از رو به رشدترین و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در سال ۱۹۷۶ هما پس از شرکت استرالیایی «کانتاس» ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت.

نام هواپیمایی ملی ایران در سال ۱۳۶۰ به «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» تغییر یافت و این شرکت در سه دهه اخیر با مشکلات ایمنی متعددی روبه‌رو شده‌است که از جمله آنها می توان به کشته شدن ۷۰ تن در سقوط دی‌ماه گذشته یک هواپیمای ایران‌ایر در ارومیه اشاره کرد.

ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا برای دسترسی به قطعات هواپیما و فناوری های پیشرفته، نمی‌تواند هواپیماهای آمریکایی یا حتی هواپیماهایی که آمریکا در تولید آن نقش دارد، خریداری کند و حتی در صورت خرید غیرمستقیم این هواپیماها در تامین لوازم یدکی آنها با مشکل روبه‌روست.

از این رو در سال‌های اخیر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای تامین هواپیماهای مورد نیاز خود بیشتر به خرید تولیدات روسیه و دیگر کشورهای بلوک شرق سابق روی آورده‌اند.

هم‌اینک بسیاری از هواپیماهای ایرانی، از جمله بیش از نیمی از ناوگان هوایی ایران‌ایر اجازه عبور از آسمان اروپا را ندارند و شرکت هواپیمایی یاد شده از این گروه هواپیماها در مسیرهای داخلی استفاده می‌کند.

سوم تیرماه گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را همراه با دو شرکت عمده ایرانی و یک شهروند این کشور به اتهام نقض تحریم‌های بین‌المللی، ارتباط با سپاه پاسداران و کمک به انتقال اسلحه به حزب‌الله لبنان تحریم کرده‌است.

کمیسیون اروپا نیز که پیش از این نیمی از ۶۷ هواپیمای ناوگان هوایی ایران‌ایر را در فهرست سیاه خود قرار داده بود، تیرماه گذشته اعلام کرد که ۱۰ فروند هواپیمای دیگر این شرکت نیز به این فهرست افزوده شده‌اند.

در پی اعمال این تحریم‌ها، خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند که خدمات فنی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های اروپایی، به طور روزافزونی محدودتر می‌شود.
XS
SM
MD
LG