لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

کشف سیاره‌ جدید و تقویت فرضیه وجود حیات در فضا


طرحی که ناسا از سیاره جدید منتشر کرده است
طرحی که ناسا از سیاره جدید منتشر کرده است
ستاره‌شناسان در سازمان هوا فضا‌ی آمریکا، ناسا، سیاره جدیدی را خارج از منظومه خورشیدی کشف کرده‌اند که اندازه آن تقریبا دو برابر و نیم کره زمین است و به سیاره ما شباهت‌های فراوان دارد.

این سیاره که «کپلر ـ ۲۲بی» نام‌گذاری شده در محدوده‌ای از یک منظومه دیگر قرار دارد که شرایط جوی آن با محل کره زمین مشابه است و به همین خاطر ستاره‌شناسان احتمال می‌دهند که از نظر امکان وجود حیات این ستاره بهترین موردی باشد که تاکنون کشف شده است.

این سیاره در مدار ستاره‌ای شبیه به خورشید می‌چرخد، دمای سطح آن حدود ۲۲ درجه و فاصله آن با کره زمین حدود ۶۰۰ سال نوری است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، دانشمندان حدس می‌زنند که در سطح این سیاره خاک و آب وجود دارد و بنابراین معتقدند که شرایط زیست در آن می‌تواند به کره زمین شباهت فراوانی داشته باشد. با این همه هنوز مشخص نیست که مواد اصلی تشکیل‌دهنده این سیاره سنگ، مایعات یا گاز است.

این سیاره توسط تلسکوپ بزرگ ناسا به نام «کپلر» رصد شده است که کار آن ردیابی و شناسایی سیاره‌های ناشناخته است. این اولین باری است که این تلسکوپ سیاره‌ای مشابه کره زمین را در منطقه‌ای که نه به شدت گرم و نه به شدت سرد است شناسایی می‌کند.

ستاره‌شناسان ناسا قبلا نیز در دو مورد شناسایی سیاره‌هایی را در یک چنین بخش‌هایی از فضا اعلام کرده بودند، اما هیچ یک از این سیاره‌ها شرایط مشابه کره زمین را نداشتند. یک مورد از آنها در محدوده‌ای بسیار گرم واقع شده و مورد دیگر نیز از سوی دانشمندان دیگر مورد تردید قرار گرفته است.

تلسکوپ «کپلر» تاکنون هزار جرم آسمانی را که حدس زده می‌شود سیاره‌هایی مشابه کره زمین باشند کشف کرده است. به این ترتیب شمار سیاره‌های شناسایی شده به نسبت قبل دو برابر شده است. اندازه ده مورد از این سیاره‌ها به کره زمین بسیار نزدیک است.

یکی از دانشمندان ناسا که مسئولیت هدایت تلسکوپ «کپلر» را برعهده دارد روز گذشته در یک کنفرانس خبری در شهر واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، گفت: «کشف این سیاره جدید گام بسیار مهمی در مسیر شناسایی سیاره‌های مشابه کره زمین است. ادامه فعالیت و کشفیات تلسکوپ کپلر اهمیت ماموریت علمی ناسا برای پاسخ‌گویی به سوالات حیاتی در مورد جایگاه ما در کل فضا را به خوبی نشان می‌دهد.»

یکی دیگر از دانشمندان ناسا در مرکز ستاره‌شناسی ایالت کالیفرنیا که سرپرستی گروه مسئول کشف این سیاره جدید را برعهده داشته می‌گوید: «ما در ردیابی و شناسایی این سیاره خوش‌اقبال بودیم. درست سه روز پس از آغاز کار مجدد فضاپیمایی که تلسکوپ کپلر را حمل می‌کند این سیاره جدید رصد شد که همزمان با ایام تعطیلات سال ۲۰۱۰ میلادی بود.»

روزنامه گاردین در پایان این گزارش یادآوری می‌کند که طی چند دهه اخیر بیش از هفتصد سیاره دیگر در خارج از منظومه خورشیدی کشف و موقعیت آنها ثبت شده است. تایید وجود و موقعیت چند هزار سیاره دیگری که تاکنون رصد شده‌اند منتظر ادامه ماموریت‌های فضاپیمایی است که تلسکوپ «کپلر» را حمل می‌کند.

مجموعه این سیاره‌ها توسط سازمان ناسا در یک آلبوم بزرگ روی وب‌سایت این سازمان انتشار یافته است. در این اسناد علاوه بر موقعیت و فاصله این سیاره‌ها از کره زمین، می‌توان اطلاعات دقیقی را در مورد میزان شباهت آنها به سیاره ما به دست آورد، از جمله دمای سطح این سیارات و شرایط آنها برای رشد و تبلور حیات.
XS
SM
MD
LG