لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

«مریخ‌نشینان» از پژوهشگاه فضایی مسکو خارج شدند


خروج ساکنان محفظه آزمایشی طرح «مارس۵۰۰» از انزوا پس از ۵۲۰ روز.
خروج ساکنان محفظه آزمایشی طرح «مارس۵۰۰» از انزوا پس از ۵۲۰ روز.
روز جمعه شش فضانورد داوطلب که در یک برنامه آزمایشی برای تدارک سفر به کره مریخ شرکت داشتند پس از سپری کردن ۵۲۰ روز در انزوا از محیط شبیه‌سازی شده فضاپیمای آزمایشی خود خارج شدند. درهای این اقامتگاه فضایی در پژوهشگاه فضایی مسکو گشوده شد و جمعیت با شاخه‌های گل از این فضانوردان استقبال کردند.

دانشمندان علوم فضایی، این شش فضانورد مرد را از سال ۲۰۱۰ در یک برنامه آزمایشی مشابه با شرایط پرواز به کره مریخ قرار دادند. این طرح با نام «مارس۵۰۰» بخشی از آزمایش‌های موسسه فضایی اروپایی برای تعیین و پیش‌بینی مشکلات مربوط به پرواز به سوی کره مریخ است.

این شش فضانورد که سن آنها بین ۲۷ تا ۳۸ سال است تمام این مدت ۵۲۰ روزه را در محیط بسیار محدودی که اندازه آن در حدود فضای داخلی شش اتوبوس است سپری کرده‌اند. این افراد در تمام این مدت فقط از مواد غذایی بسته‌بندی تغذیه کرده و برای استحمام و یا تعویض لباس خود امکانات بسیار محدودی داشتند.
آنها در مدتی که در این اقامتگاه فضایی سپری کردند امکاناتی نظیر کتاب و رایانه‌های شخصی خود را همراه داشتند.

در این طرح مشابه‌سازی شرایط پرواز به کره مریخ تمامی احتمالات مربوط به سفر فضایی در نظر گرفته شده بود از جمله شرایط مربوط به ورود به مدار کره مریخ، فرود بر روی سطح آن، پرواز مجدد و بازگشت به کره زمین.

البته تنها بخشی از این شبیه‌سازی شرایط که در این طرح اجرا نشده قرار دادن فضانوردان در حالت بی‌وزنی و تابش پرتوهای فضایی موجود در سطح کره مریخ است.

تجربه این آزمایش یک سال و نیمه به دانشمندان موسسه فضایی اروپا امکان خواهد داد تا جزئیات و اطلاعات بیشتری را در مورد سفر به مریخ جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند.

این شش فضانورد که اهل چین، روسیه و کشورهای اروپایی هستند پس از خروج از اقامتگاه فضایی خود از پژوهشگران مرکز فضایی اروپا خواستند تا از این تجربه به شکل مؤثری برای پروازهای واقعی در آینده استفاده کنند.

این افراد پس از دیدار کوتاهی با اعضای خانواده، دوران قرنطینه چهار روزه خود را سپری خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG