لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

«ابتلای زنان به ایدز در ایران ۱۰ برابر شده است»


مینو محرز٬ رئیس مرکز تحقیقات ایدز گفته وزارت بهداشت آمار استانی بیماران مبتلا به ایدز را اعلام نمی‌کند و به خاطر تغییر روش انتقال ویروس ایدز٬ رشد ابتلای زنان به این بیماری در ایران ۱۰ برابر شده است.

خانم محرز در گفتگو با شماره روز سه‌شنبه (۱۰ آذر) روزنامه «آرمان» گفته الگوی انتقال ویروس ایدز در ایران از «روش‌های مصرف مواد مخدر به تماس‌های جنسی» در حال حرکت است.

به گفته وی «در گذشته که سوءمصرف مواد مخدر عامل اصلی انتقال ویروس بود» ٬ مردان ۹۶ درصد بیماران مبتلا به ایدز را تشکیل می‌دادند٬ اما در حال حاضر «این آمار به ۸۱ درصد مردان و ۱۹ درصد زنان رسیده است.»

رئیس مرکز تحقیقات ایدز هشدار داده این تغییر الگو باعث افزایش آمار کودکان مبتلا به ایدز در ایران شده و یکی از روش‌های جلوگیری از تولد چنین کودکانی را «عقیم‌سازی» عنوان کرده است.

این مقام مسئول آمار رسمی بیماران مبتلا به ایدز در ایران را ۳۰ هزار نفر اعلام کرده و افزوده با در نظر گرفتن «آمار‌های تخمینی «امروز حدود ۹۰ هزار مبتلا به HIV در کشور زندگی می‌کنند.»

خانم محرز در بخش دیگری از این گفتگو به خودداری وزارت بهداشت در اعلام آمار تفکیکی آمار مبتلایان به بیماری ایدر در هر استان اشاره کرده است.

آن‌طور که رئیس مرکز تحقیقات ایدز گفته وزارت بهداشت پیش‌تر یک‌بار اقدام به انتشار آمار تفکیکی کرده بود٬ اما «به دلیل تفاوت‌های قابل توجه میان استان‌ها و واکنش‌های مسئولان استان‌ها تصمیم بر آن شد که آمار به طور کلی و در سطح کشوری اعلام شود.»

براساس اعلام مقام‌های وزارت بهداشت٬ آمار مبتلایان به ویروس ایدز در ایران همه ساله افزایش می‌یاید و در این میان سهم «روابط پر خطر جنسی» در افزایش این بیماری روز به روز پر رنگ‌تر می‌شود.

چهارم آذر ماه سال جاری نیز رضا فدایی٬ مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفته «نزدیک به نیمی از موارد ثبت شده ابتلا به ایدز در سال ۹۳ در استان اصفهان از طریق تماس جنسی بوده است.»

۹ آذر ماه هم علی‌اکبر حقدوست٬ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به افزایش موج سوم انتقال ایدز از طریق «روابط جنسی» در این استان هشدار داده است.

آقای حقدوست گفته «انتشار ایدز از طریق موج سوم یا‌‌‌ همان روابط جنسی از موج دوم که از طریق تزریق‌های مواد مخدر است، پیشی گرفته و این زنگ خطری جدی برای جامعه است.»

وی افزوده که «بیشتر بیماران مبتلا به ایدز در موج اول و دوم، مرد بودند٬ اما در موج سوم این بیماری به سمت مساوی شدن و حتی افزایش خانم‌های مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت پیش می‌رود.»

بیماری ایدز ازسوی سازمان بهداشت جهانی ششمین بیماری کشنده در جهان نام گرفته و این سازمان اول دسامبر (۱۰ آذرماه) را روز جهانی ایدز نامگذاری کرده است.

XS
SM
MD
LG