لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۳

۱۰ واقعیت درباره ایدز


به‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر، هنوز هم ایدز یکی از مهمترین چالش‌های جهانی باقی مانده است، به‌ویژه در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط.

دهم آذر روز جهانی مبارزه با ایدز است، روزی که جامعه جهانی را برای مبارزه با این ویروس مهلک و حمایت از مبتلایان متحد می‌کند. ویروس اچ‌‌آی‌وی سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد و برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ کشف شد.

به گزارش رویترز، کشورهای عضو سازمان ملل در ماه سپتامبر امسال توافق کردند که اهداف جهانی جدیدی برای مبارزه با ایدز تا سال ۲۰۳۰ تعیین کنند.

اما ۱۰ واقعیت ایدز بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی، صندوق کودکان ملل متحد و برنامه مشترک سازمان ملل علیه ایدز بدین شرح است:

۱ - هم‌اکنون ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مبتلا به ایدز در جهان زندگی می‌کنند که ۲٫۶ میلیون آنها کودکان هستند.

۲- در سال ۲۰۱۴ تخمین زده می‌شود که ۲ میلیون نفر به ویروس ایدز مبتلا شده باشند.

۳- تاکنون ۳۴ میلیون نفر به خاطر ابتلا به ویروس «اچ‌آی‌وی» جان خود را از دست داده‌اند که ۱٫۲ میلیون قربانی این ویروس در سال گذشته بوده است.

۴- تعداد مرگ و میر نوجوانان از این ویروس طی ۱۵ سال گذشته سه برابر شده است.

۵- ویروس ایدز اولین عامل مرگ و میر نوجوانان در آفریقا و دومین عامل مرگ آنها در سطح جهانی است.

۶- در آفریقای سیاه که بالاترین سطح شیوع ویروس ایدز را دارد، نسبت دختران به کل مبتلایان جدید ۱۵ تا ۱۹ ساله به این ویروس ۷ به ۱۰ است.

۷ - در آغاز سال ۲۰۱۵ حدود ۱۵ میلیون نفر خدمات درمان ضدویروسی علیه ایدز دریافت کردند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۱ حدود یک میلیون نفر بود.

۸- به رغم دسترسی گسترده به آزمایش ویروس «اچ آی وی»، تخمین زده می‌شود که تنها ۵۱ درصد از مبتلایان از بیماری خود باخبر هستند.

۹- تلاش‌های جهانی برای مبارزه با این ویروس باعث جلوگیری از ابتلای ۳۰ میلیون نفر به ایدز و ممانعت از مرگ نزدیک به ۸ میلیون نفر از سال ۲۰۰۸ تاکنون شده است.

۱۰- کوبا اولین کشوری است که در سال جاری میلادی اعلام کرد انتقال ویروس ایدز از مادر به جنین کلاً در این کشور متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG