لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

مرگ هزار و ۱۹۱ نفر طی پنج ماه در اثر استفاده از مواد مخدر


۵۳ درصد میزان مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در پنج ماه بر اثر مسمویت حاد بوده است.
۵۳ درصد میزان مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در پنج ماه بر اثر مسمویت حاد بوده است.

مواد مخدر در ایران طی پنج ماه نخست سال جاری جان هزار و ۱۹۱ نفر را گرفته است، آماری که ۱۶ درصد آن نتیجه استفاده از ترکیبات روانگردان است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز جمعه ۱۵ آبان به نقل از دبیر مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو این آمار را منتشر کرده که به نسبت سال گذشته تفاوت چشم‌گیری ندارد.

به گفته طلعت قانع، سال ۱۳۹۳ در مجموع دو هزار و ۹۸۶ مورد مرگ ناشی از مواد مخدر و روانگردان در ایران رخ داده است که حدود ۵۵ درصد آن به خاطر مسمومیت حاد، ۳۷ درصد به خاطر عوارض اعتیاد و ۸ درصد به خاطر استفاده از ترکیبات روانگردان بوده است.

خانم قانع در توضیح این تقسیم‌بندی گفته که مسمومیت حاد شامل مواردی مانند استفاده از میزان بالا و باز شدن بسته‌های حمل مواد مخدر در شکم می‌شود که در میان انواع مرگ‌های ناشی از مواد مخدر بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. مورد دوم نیز مرگ ناشی از عوارض مصرف طولانی مدت مواد مخدر است که منجر به بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت می‌شود.

بر این اساس میزان مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در پنج ماه نخست سال جاری به تفکیک ۵۳ درصد بر اثر مسمومیت حاد، ۳۱ درصد مربوط به عوارض اعتیاد و ۱۶ درصد به خاطر استفاده از ترکیبات روانگردان بوده است.

ایران از کشورهایی‌ست که جرایم به مواد مخدر در آن بالاترین نرخ‌ها را دارد و سالانه ده‌ها نفر در آن به همین خاطر اعدام می‌شوند.

گزارش‌ها همچنین حکایت از وخیم شدن اوضاع مصرف مواد مخدر در ایران دارد و از جمله تنها یک روز قبل معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان اطلاع داد که میانگین سن اعتیاد میان دختران در کشور به ۱۳ سال رسیده است.

چند روز قبل از آن نیز سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بود که آمار مرگ و میر زنان معتاد در سال ۹۳ نسبت به سال پیش از آن، ۳۳ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG