لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۴

مرگ ۶۶۶ معتاد در سه ماهه نخست امسال در ایران


بر پایه آخرین گزارش پزشکی قانونی ایران، در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۶۶۶ نفر به علت سوءمصرف استفاده از مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی، در بین این تعداد، ۳۴۷ مورد مسمومیت حاد، ۲۲۰ مورد عوارض طولانی‌مدت و ۹۹ مورد مرگ ناشی از مصرف مواد روان‌گردان گزارش شده است.

بنا بر این گزارش،‌ در سه ماهه نخست سال ۹۳ آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر در کشور با رشد ۵.۴ درصدی مواجه بوده است در حالی که آمار تلفات در مدت مشابه سال قبل ۶۳۲ نفر بوده است.

همچنین در سه ماهه نخست سال جاری از کل تلفات سوءمصرف مواد ۵۹۶ نفر مرد و ۷۰ نفر زن بوده‌اند. در این مدت استان‌های تهران با ۱۸۶، خراسان رضوی با ۹۰ و اصفهان با ۴۸ فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات سوءمصرف مواد را داشته‌اند.

در خرداد ماه امسال نیز ۲۱۴ مرد و ۲۳ زن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

طبق گزارش پزشکی قانونی،‌ آمار مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد در کشور از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ با روندی نزولی روبه‌رو بوده است.

اما از سال گذشته این آمار سیری افزایشی در پیش گرفته به نحوی که آمار کلی تلفات اعتیاد در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل از آن، رشد یک درصدی و آمار تلفات اعتیاد در زنان با رشد ۲۸.۳ درصدی مواجه شده است.

بر اساس این گزارش،‌ در سال ۹۴ نیز این آمار همچنان روند افزایشی به خود گرفته است.

سال گذشته در گزارشی آمده بود که رشد اعتیاد بین نوجوانان زیر ۱۸ سال در ایران، در ده سال گذشته دوبرابر شده است.

حمید صَرّامی، مدیرکل تحقیقات و آموزش در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، آذر ماه سال گذشته با اشاره به نتایج مطالعات «شیوع‌شناسی اعتیاد» در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ گفته بود که طبق نتایجِ این مطالعه، شیوع اعتیاد بین نوجوانانِ زیر ۱۸ سال ۱۰۰ درصد بوده است. به گفته این مقام مسئول، سه درصد از معتادان ایران بین ۱۵ تا ۱۹ سال سن دارند.

همچنین وزیر کشور ایران نیز سال گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس با اشاره به وجود صد هزار «معتاد خیابانی» در کشور هشدار داده بود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در خطر اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، مصرف شیشه، یک ماده مخدر شیمیایی خطرناک، در ایران تنها در عرض دو سال از زیر چهار درصد به ۲۲ درصد رسیده است.

آقای رحمانی فضلی با اشاره به اینکه یک درصد دانش‌آموزان یا معتاد هستند یا مواد مخدر را تجربه کرده‌اند، گفته بود که در سال ۱۳۹۲ دو هزار و ۸۲۶ باند مواد مخدر و ۳۹۵ آشپزخانه تولید شیشه که عمدتاً در تهران و کرج فعال بوده‌اند منهدم شده است.

XS
SM
MD
LG