لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

شناسایی «۱۵۰ وب‌سایت» خرید و فروش مواد مخدر در ایران


در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، یکی از مسئولان مبارزه با این معضل در ایران اعلام کرده که در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۵۰۶ تن از انواع مواد مخدر در ایران کشف شده و ۱۵۰ سایت اینترنتی فعال در زمینه خرید و فروش مواد مخدر شناسایی و با گردانندگان آنها برخورد شده است.

هر سال روز ۲۶ ژوئن، مطابق با ششم تیرماه، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامیده می‌شود و به همین مناسبت در این روز در ایران هم یک همایش با این موضوع برگزار شد و حسن روحانی هم به این مناسبت پیامی صادر کرد.

رئیس جمهور ایران در پیامش با اشاره به شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۱۵ ، «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت‌مان را عاری از مواد مخدر سازیم»، گفته است که باید به معیشت جایگزین در مناطق اصلی کشت و تولید مواد مخدر توجه ویژه‌ای شود.

آقای روحانی همچنین همکاری مستمر جامعه جهانی جهت جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع حاصل از قاچاق مواد مخدر به سیستم‌های مالی بین‌المللی را نیز در پیامش خواستار شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق آماری که ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران به تازگی منتشر کرده، در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۲ هزار و ۲۰۰ عملیات در رابطه با مواد مخدر انجام شده و ۵۰۶ تن انواع مواد مخدر ازجمله ۱۳.۵ تن هروئین و ۱۲.۵ تن مرفین کشف شده است.

همچنین بیش از ۲ هزار و ۷۷۰ باند قاچاق متلاشی و بیش از ۳۳۰ آشپزخانه تولید شیشه با ۴ تن شیشه در این مدت منهدم شده است.

اما آمار سال ۲۰۱۵؛ در ۶ ماهه ابتدایی این سال بیش از ۳۰۵ تن مواد مخدر از جمله ۹ تن هروئین کشف شده و در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۴ نیز با اجرای ۶۸۵ عملیات و درگیری در مجموع ۱۵۰ تن انواع مخدر، ۲ میلیون قرص و آمپول غیرمجاز و حدود ۱۷ تن انواع پیش‌سازها کشف شده و بیش از۶۶ هزار قاچاقچی دستگیر و ۱۹۱ قبضه سلاح نیز از آنها توقیف شده است.

شناسایی ۱۵۰ سایت اینترنتی فعال در زمینه خرید و فروش مواد مخدر

ارائه آمار و ارقام در مورد تعداد معتادان در جامعه ایران همواره مسئله‌ای چالش‌برانگیز بوده است. نهاد‌های مختلف در مقاطع متفاوت زمانی، ‌آمارهای متناقضی در مورد میزان اعتیاد مردم ایران به مواد مخدر اعلام کرده‌اند.

به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، روزنامه آرمان چاپ تهران به سراغ قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر رفته و در مورد آمار و ارقام و همچنین اشکال مختلف مبارزه با این معضل، با این مقام مسئول گفت‌وگو کرده است.

ستاد مبارزه با موادمخدر ایران، تعداد معتادان را یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام کرده است؛ آن‌هم در حالی که چندی پیش محمود گلزاری معاون سازمان سابق وزیر ورزش و جوانان، آماری اعلام کرد که مبتنی بر آن تعداد معتادان سه میلیون نفر برآورد شده است.

علیرضا جزینی، قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر درباره تفاوت این آمار به روزنامه آرمان گفت که آمارهای موجود به سال ۹۰ مربوط می‌شوند.

آقای جزینی در ادامه این گفت‌وگو مصرف‌کنندگان تفننی را جزو معتادان ندانسته و گفت: «هر شخصی که در طول سال یک بار و فقط یک بار مواد مصرف می‌کند به عنوان معتاد تفننی است؛ تعداد معتادان تفننی قابل احصاء نیست. باید توجه داشت که هدف مراکز و سازمان‌ها ارزیابی مصرف‌کنندگان دائمی است.»

اما سن ابتلا به اعتیاد و همچنین جنسیت مصرف‌کنندگان؛ قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر در این باره می‌گوید: « از سال ۸۶ شاهد تغییر الگوی مصرف ۲۳ درصدی بوده‌ایم. سن اعتیاد نیز در جامعه ما به ۱۵ سالگی رسیده و از طرف دیگر، هم اکنون ۱۰ درصد مصرف‌کنندگان زن هستند که بنابر آمار شاهد افزایش آمار زنان مبتلا به اعتیاد هستیم.»

اما خبرنگار روزنامه آرمان، در بخشی از این گفت‌وگو به برخی سایت‌ها یا پروفایل‌هایی در فیس‌بوک اشاره می‌کند که آموزش کاشت ماری‌جوانا یا تولید موادمخدر صنعتی می‌دهند.

آقای جزینی هم اینگونه درمورد این مساله اظهارنظر می‌کند: «پلیس فتا موظف به ردگیری این سایت‌ها است و تاکنون ۱۵۰ سایت، شناسایی و با آنها برخورد شده است. در این زمینه پلیس فتا به شکل آنلاین این مسائل را رصد می‌کند.»

پیام دبیرکل سازمان ملل متحد

دبیرکل سازمان ملل هم به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر پیامی صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، بان گی‌مون در پیامش که روز شنبه ششم تیرماه در آیین ویژه سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در تهران هم قرائت شد، آورده است: «از هر سه مصرف‌کننده موادمخدر در سطح جهان یک نفر زن است در حالی که از هر پنج مصرف‌کننده تحت درمان تنها یک زن تحت درمان قرار می‌گیرد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:‌ « درحال حاضر تنها یکی از ۶ نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در سطح جهان به درمان دسترسی دارد اما بانوان با موانع متعددی در خصوص درمان مواجه هستند و آفریقا، خصوصاً آفریقای غربی و شرقی دائم در معرض آسیب‌های ناشی از قاچاق و مصرف غیرقانونی مواد هستند.»

به گفته دبیر کل سازمان ملل، قرار است نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد معضل مواد مخدر در جهان، در آوریل ۲۰۱۶ میلادی برگزار شود.

XS
SM
MD
LG