لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

کانادا در ماراتن فروش هواپیما به ایران 


شرکت بمباردیر کانادا قصد دارد با فروش دست کم ۵۰ هواپیما بتواند سهمی از بازار ایران داشته باشد اما این شرکت به دلیل روابط ناپایدار سیاسی بین ایران و کانادا هم اکنون وضعیت ضعیف تری نسبت به شرکت‌های امبرائر برزیل، می‌تسوبیشی ژاپن و سوخو از روسیه دارد.

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر به بلومبرگ گفته است: بمباردیر برای فروش هواپیما به ایران ایر برای هواپیماهای ۵۰ الی ۱۰۰ صندلی به ایران ایر پیشنهاد‌هایی داده است.

این شرکت به شدت از رقبای خود به دلیل سیاست دولت کانادا عقب افتاده است البته با تغییرات سیاسی تازه در کانادا دولت جدید این کشور اعلام کرده بخشی از تحریم‌ها علیه ایران از جمله ممنوعیت ارائه خدمات مالی و واردات و صادرات را لغو کرده است که بر اساس آن شرکت‌هایی نظیر شرکت هواپیماسازی بمباردیر مجاز خواهند بود با رقبای خارجی خود در بازار ایران رقابت کنند.

استفان دیون وزیر خارجه کانادا گفته است که اگر ایرباس می‌تواند هواپیما به ایران بفروشد، چرا بمباردیر کانادا نتواند چنین کاری انجام دهد؟ به اعتقاد وی، عدم تمایل برای برداشتن تحریم‌های ایران از سوی محافظه‌کاران کانادا به ایرباس کمک کرده است؛ نه به بمباردیر.

استفان دیون وزیر خارجه کانادا گفته است که اگر ایرباس می‌تواند هواپیما به ایران بفروشد، چرا بمباردیر کانادا نتواند چنین کاری انجام دهد؟ به اعتقاد وی، عدم تمایل برای برداشتن تحریم‌های ایران از سوی محافظه‌کاران کانادا به ایرباس کمک کرده است؛ نه به بمباردیر.

سوزان بنوآ، رئیس گروه آنرو مونترال که نماینده بخش هوافضای مونترال است، نیز معتقد است: برداشته شدن تحریم‌ها، خبر فوق‌العاده‌ای برای صنعت هوانوردی کانادا است. در حال حاضر رقابت منصفانه‌ای با ایرباس نداریم.

این اظهارنظر‌ها مبنی بر عقب ماندن شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی از ایرباس فرانسه در حالی است که نیاز ایران برای نوسازی ناوگان هوایی و توسعه زیرساخت‌های هوانوردی، فرصت هیجان انگیز و استثنایی در صنعت هوانوردی جهان ایجاد کرده است. «استفان گی»، مدیر شرکت منزیس اسکاتلند در آفریقا، خاورمیانه و هند معتقد است: اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران ۲۰۱۶، پنجره کوچکی بود که یک نیاز بزرگ را نشان داد. بنابراین لغو تحریم‌های ایران فرصت استثنایی برای صنعت هوانوردی جهان برای ورود به این بازار ایجاد کرده است.

با این همه یکی از مواردی که می‌تواند سبب شود شرکت‌های ایرانی با احتیاط بیشتری از کانادا هواپیما بخرند احتمال اجرا شدن تحریم‌های جدید توسط کانادا در صورت تغییر دولت این کشور است. چرا که دولت پیشین کانادا حتی در اجرای بسیاری از تحریم‌ها از ایالات متحده نیز سخت گیر‌تر بود.

سخت گیری که البته احتما دارد به زیان صنایع هواپیماسازی کانادا باشد. شرکت بمباردیر با اینکه مدل جدید c خود را معرفی کرده است در برابر بوئینگ و ایرباس تا کنون موفقیت چشمگیری نداشته است.

البته خالی بودن خطوط تولید این شرکت می‌تواند برای بمباردیر در همکاری با طرف ایرانی یک مزیت بزرگ محسوب شود. هم اکنون ظرفیت و سفارش گذاری بالا در ایرباس و بوئینگ به دلیل سفارش گذاری شرکت‌ها عربی و ترک سبب می‌شود چند سال طول بکشد تا شرکت‌هایی مانند ایرباس و بوئینگ نیاز‌های هوایی ایران را تامین کنند در حالی که این نیاز را شرکت بمباردیر سریع‌تر می‌تواند تامین کند.
با وجود چنین مزیت‌ها و خطراتی کدام یک از هواپیماهای شرکت بمباردیر می‌تواند برای صنعت هوایی ایران مفید باشد؟

یکی از بزرگ‌ترین نیاز‌های صنعت هوایی ایران به هواپیماهایی با ظرفیت سرنشین ۸۰ تا ۱۴۰ نفر باز می‌گردد.

هم اکنون سه هواپیما فوکر ۱۰۰، بی‌ای‌ئی ۱۴۶ و مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۸۰ در خطوط هوایی ایران نیاز هواپیماهای ۸۰ تا ۱۴۰ نفره را تامین می‌کنند اما نه تنها هر کدام از این هواپیما‌ها سال هاست از رده خارج شده‌اند بلکه کارخانه سازنده هر سه هواپیما هم ورشکست شده و با ادغام در شرکت‌های دیگر هم اکنون وجود خارجی ندارد.

هواپیماهای شرکت بمباردیر مانند رقیب خود شرکت امبرائر برزیل می‌تواند این بخش از نیاز هوایی ایران را تامین کنند.

شرکت بمباردیر به تازگی سری جدید هواپیماهای خود با نام سری «سی» معرفی کرده است. مدل سی‌اس ۱۰۰ این شرکت ۱۲۰ نفره و مدل سی‌اس ۳۰۰ هم ۱۶۰ نفر ظرفیت دارند.

موتور این هواپیما توسط شرکت پرت‌ اند‌ ویتنی آمریکا تولید می‌شود این شرکت یکی از قوی‌ترین سازندگان موتورهای توربو جت دنیاست. در هواپیمای سری C شرکت بمباردیر در قسمت‌های قطعات سیستم ارابه فرود از محصول شرکت لیبهر آلمان، در بخش واحد قدرت کمکی از محصول شرکت هانی‌ول آمریکا، و در بخش کنترل و هدایت از محصول شرکت راک ول کولینز آمریکا استفاده شده است.

این هواپیما از نظر مشخصات فنی رقیب سر سختی برای هوایپماهای ایرباس و بوئینگ محسوب می‌شوند و البته بزرگ‌ترین حسن این دو مدل قیمت ارزان‌تر آن است.

قیمت گونه تجاری بمباردیر به طور میانگین ۳۰ درصد ارزان‌تر از هم رده‌های ایرباس و بوئینگ است.

دیگر مدل این شرکت کانادایی با نام سی‌آرجی ۷۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ می‌تواند گزینه خوبی برای صنعت هوایی ایران و همچنین جایگزین شدن با مدل‌های فوکر ۱۰۰ باشد. این مدل‌ها به تریتب ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ نفر ظرفیت و به ترتیب ۲۴، ۳۸ و ۴۶ میلیون دلار قیمت دارند بیشترین سرعت این هواپیما حدود ۹۰۰ کیلومتر در ساعت است و می‌تواند برای پوشش مسیر‌های مراکز استان‌های ایران گزینه مناسبی باشد.

در بخش هواپیماهای ۵۰ نفره که نیاز فرودگاه‌های درجه دو و کوچک ایران را می‌تواند تامین کند و باعث رونق به گردشگری مناطق محروم ایران خواهد شد. شرکت کانادایی بمباردیر با مدل سی‌آرجی ۱۰۰/۲۰۰ است.

این هواپیمای ۵۰ نفره کانادایی ۲۴ میلیون دلار قیمت دارد و ۸۶۰ کیلومتر در ساعت نیز سرعت دارد.

شرکت ATR به تازگی موفق به فروش ۲۰ فروند از هواپیما‌هایش با موتور توربو پراپ به شرکت ایران ایر شده است این شرکت البته قرار است در صورت خواست ایران ۲۰ فروند دیگر هم به این شرکت بفروشد.

توربوپراپ نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ و ایجاد پیش‌رانش استفاده می‌شود. این نوع موتور‌ها برای هواپیما‌هایی با برد کم و سرعت زیر ۷۰۰ کیلومتر در ساعت مناسب و به دلیل مصرف سوخت و تعمیرات ارزان‌ترشان نسبت به موتور‌های توربو فن دارای صرفه اقتصادی هستند.

رقیب هواپیماATR در جهان بمباردیر Dash۸ است که مدل ۳۰ نفره آن ۱۳ و مدل ۸۰ نفره آن ۲۴ میلیون دلار قیمت دارد.

با وجود چنین بازه متنوعی که نیاز‌های کوتاه و میان برد ایران را می‌تواند تامین کند شاید این شرکت در برابر بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ۳۲۰ با توجه به قیمت ارزانش دارای مزیت بالایی باشد اما در برابر شرکت‌های ژاپنی، برزیلی، ایتالیایی و روس به دلیل ریسک بالای سیاسی شانس کمتری دارد.

XS
SM
MD
LG