لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

پیروزی کلینتون، همراهی سندرز


سندرز تاکید کرد که هرچه در توان دارد برای پیروزی هیلاری کلینتون و انتخاب او بعنوان رییس جمهوری آینده بکار خواهد گرفت.
سندرز تاکید کرد که هرچه در توان دارد برای پیروزی هیلاری کلینتون و انتخاب او بعنوان رییس جمهوری آینده بکار خواهد گرفت.

سرانجام سناتور برنی سندرز از مدعیان کسب مقام ریاست جمهوری که با عنوان سناتور مستقل ایالت کوچک ورمونت ولی با برگ حزب دمکرات به میدان آمده بود، روز سه شنبه ۲۲ تیرماه برصلاحیت و شایستگی رقیب انتخاباتی خود هیلاری کلینتون صحّه گذاشت.

وی به رقابت با این بانوی سیاست پیشه پایان داد تا نیروی مشترک خود را برای به زانو درآوردن دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه بکار گیرند، رقیبی که برخلاف انتظار آنها و به رغم بسیاری از پیش بینی ها، خطرناک می نماید و احتمال پیروزی‌اش آنچنان هم که گفته می شود، اندک و ناچیز نیست.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا به پیوندید

سناتور ۷۴ ساله که در یک سال گذشته و در جریان مبارزات انتخاباتی چهره یک دمکرات سوسیالیست را از خود به نمایش گذاشت، تاکید کرد که هرچه در توان دارد برای پیروزی هیلاری کلینتون و انتخاب او بعنوان رییس جمهوری آینده بکار خواهد گرفت.

شبکه خبری سی ان ان بلافاصله پس از مراسم تایید، اظهارنظر کرد که بین این دو رقیب دیروز، گرمی و کششی طبیعی که لازمه اینگونه ائتلاف‌های سیاسی است دیده نمی شود.

در هرحال کنار کشیدن برنی سندرز از عرصه رقابت‌ها درون حزبی، بویژه پیش از برگزاری کنوانسیون حزب نه تنها خواست هیلاری کلینتون که اصرار کادر رهبری حزب هم بود تا جبهه یگانه‌ای در برابر جمهوریخواهان به نمایش گذاشته شود.

علاوه براین، خانم کلینتون نیازمند جلب آرای طرفداران سندرز است تا جایگاه خود را در رای گیری ماه نوامبر (آبان ماه آینده) استحکام بخشد.

نظرخواهی‌ها نشان می دهند که تنها % ۱۱ از جوانان طرفدار برنی سندرز به هیلاری کلینتون رای خواهند داد که درصد چندان بزرگی نیست. کاندیدای دمکرات خود اعتراف کرده که برای جلب آرای جوانان باید تلاش بیشتری بکند و معلوم نیست که در فرصت باقیمانده چهار ماهه به انتخابات، بتوان به چنین هدفی دست یافت.

با اینحال کارشناسان انتخاباتی و سیاسی می گویند که افزایش حتی این تعداد به جمع رای دهندگانی که برگهای خود را به سود خانم کلینتون در صندوق‌ها خواهند ریخت، موجب خرسندی و مایه خوشحالی است.

روزنامه «هیل» در واشینگتن گفته است که در داد و ستد سیاسی بین کلینتون و سندرز که چانه زنی‌هایش از یکماه پیش آغاز شد، امتیازهای بیشتری نصیب سناتور شندرز شده، مانند برنامه‌های مورد تاکید آقای سندرز چون آموزش دانشگاهی رایگان و افزایش بودجه مراکز بهداشت و درمان اجتماعی.

روزنامه «هیل» در واشینگتن گفته است که در داد و ستد سیاسی بین کلینتون و سندرز که چانه زنی‌هایش از یکماه پیش آغاز شد، امتیازهای بیشتری نصیب سناتور سندرز شده، مانند برنامه‌های مورد تاکید آقای سندرز چون آموزش دانشگاهی رایگان و افزایش بودجه مراکز بهداشت و درمان اجتماعی. خانم کلینتون پذیرفته است که در صورت راهیابی به کاخ سفید، به این منظور یک بودجه جدید و اضافی ۴۰ میلیارد دلاری از کنگره تقاضا خواهد کرد.

حال «جف ویور» و «رابی موک» مدیران برنامه‌های انتخاباتی دو رقیب پیشین، پس از توافق برسر سیاست هایی که در کنوانسیون اعلام خواهد شد، باید ترفند ظریف همکاری مشترک برای کشاندن طرفداران سندرز به جمع طرفداران هیلاری را بکار گیرند.

بازیگران دیگر در حزب دمکرات نیز درگیر این موضوع مهم شده اند، مانندسناتور چارلز شومر که پس از انتخابات آینده و بازنشستگی سناتور هری رید ریاست سناتورهای دمکرات در کنگره را برعهده خواهد گرفت.

روزنامه هیل روز سه شنبه در گزارشی یپرامون پشتیبانی سناتور سندرز از کلdنتون، به یک نظرخواهی تازه اشاره کرده و گفته است همچنان که دمکراتها پیش بینی می کردند، طرفداران سندرز به کلینتون گرویده اند.

با اینحال سرنوشت آرای ایالتها و کالج‌های انتخاباتی که برنی سندرز در میان شگفتی و در جریان انتخابات مقدماتی بدست آورد، کاملا روشن نیست و ممکن است همچنان که دونالد ترامپ مدعی شده، درصد قابل توجهی از آنان به نامزد جمهوریخواه روی بیآورند.

در این میان آنچه بر سیاست‌های حزب دمکرات تاثیر بنیادی گذاشته و آن را بیشتر به سمت و سوی چپ‌های حزب رانده، تلاش‌های تبلیغاتی سندرز و موفقیت او در پراکندن شعارهایی مانند نابرابری‌های اقتصادی در جامعه آمریکا و تمرکز بر لزوم راندن (به باور او) نادرستی‌ها در توزیع ناعادلانه درآمدها بود که بقول روزنامه هافینگتون پست، زنجیره پیوند او و درصدی از رای دهندگان را تشکیل داد.

در طول کمپین انتخبات مقدماتی سندرز کوشید رای دهندگان را قانع سازد که هیلاری کلینتون بسیار زیاد به منافع کمپانهای بزرگ و نهادهای قدرتمند مالی در وال استریت متکی است و نمی تواند پاسدار منافع طبقه زحمتکش کارگر باشد. انتقادی که دونالد ترامپ هم بر رقیب دمکرات خود وارد آورده و در فرصت‌های گوناگون آن را تکرار کرده و از همین رو پشتیبانی کارگران سفیدپوست ایالت‌های صنعتی را به دست آورده است.

دمکرات هایی که این شعارهای مشابه سندرز و ترامپ را شنیده و به آن باور پیدا کرده اند، ممکن است که در روز رای گیری، به سوی ترامپ روی بیآورند ولی هافینگتون پست از قول یک کارشناس و تحلیل گر می گوید که صرفنظر از شعارهای تبلیغاتی، هیلاری کلینتون و برنی سندرز در واقع برسر این موضوع اساسی ولی ساده ستیز می کردند که آیا رییس جمهوری آینده می تواند موانعی را که در عرصه سیاست آمریکا برسر راه دستور کار لیبرال‌ها وجود دارد از میان بردارد و یا دست کم آنها را تضعیف کند؟

پاسخ سندرز به این پرسش مثبت و نظر کلینتون منفی است و رای دهندگان آگاه مفهوم این حرف و درستی و یا نادرستی آن را تشخیص می دهند.

در هر حال آنچه روشن است و ناظران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز آن را تایید می کنند اینکه، پشتیبانی سناتور برنی سندرز از هیلاری کلینتون بی‌تردید، موجب تقویت کاندیدای دمکرات در رسیدن به کاخ سفید و بدست آوردن عنوان «نخستین رییس جمهوری زن در تاریخ ایالات متحده» خواهد شد.

XS
SM
MD
LG