لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

انتشار شهادت‌نامه مدیر سابق اف‌بی‌آی: «ترامپ انتظار وفاداری داشت»


جیمز کومی، رئیس برکنارشده اف‌بی‌آی
جیمز کومی، رئیس برکنارشده اف‌بی‌آی

جیمز کومی، رئیس برکنارشده «اف‌بی‌آی»، پلیس فدرال آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد، بیانیه‌ای در اختیار کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا قرار داد که طبق آن دونالد ترامپ از وی «انتظار وفاداری» داشته است.

جیمز کومی روز پنج‌شنبه ساعت ده صبح به وقت محلی در مقابل این کمیته شهادت داده و به پرسش‌های سناتورها در این زمینه پاسخ خواهد داد، اما خود درخواست کرده است که شهادت‌نامه‌اش یک روز پیشتر منتشر شود.

آقای کومی با اشاره به دیدارش با آقای ترامپ می‌گوید: «رئیس جمهور گفت من احتیاج به وفاداری دارم. من انتظار وفاداری دارم. من حرکتی نکردم، چیزی نگفتم، حتی حالت صورتم تغییری نکرد... ما فقط در سکوت به یکدیگر نگاه کردیم.»

رئیس سابق «اف‌بی‌آی» در ادامه می‌گوید که برای پایان دادن به این گفت‌وگو «پاسخ دادم که این [وفاداری توام با صداقت] را از سوی من خواهید داشت.»

کومی همچنین تائید می‌کند رئیس جمهور آمریکا مظنون تحقیقات اف‌بی‌آی نبوده است.

شهادت جیمز کومی درباره صحبت دونالد ترامپ با او در این زمینه و همچنین درباره تحقیقات در مورد مایکل فلین از این جهت اهمیت دارد که طبق قانون اف‌بی‌آی و تحقیقات این سازمان باید همواره مستقل از قوه مجریه باشد و رئیس جمهور آمریکا حق دخالت در این امور را ندارد.

تصمیم دونالد ترامپ برای برکناری جیمز کومی واکنش تند دموکرات‌ها را در پی داشت.

آنها می‌گویند، اخراج مدیر اف‌بی‌آی در راستای سرپوش گذاشتن بر تحقیقات این نهاد در مورد ارتباط بین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه با هدف تاثیرگذاری روی نتایج انتخابات بوده است.

دونالد ترامپ هرگونه «تبانی» بین روسیه و ستاد انتخاباتی خود را تکذیب کرده و گفته است، روسیه هیچ گونه تاثیری بر رای شهروندان در انتخابات ۲۰۱۶ نداشته است.

آقای ترامپ بارها تاکید کرده است، مداخله روسیه در انتخابات آمریکا داستان ساختگی دموکرات‌ها برای توجیه شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری است.

این در حالی است که قضیه مداخله غیرقانونی روسیه در روند انتخابات آمریکا در ابتدا نه توسط دموکرات‌ها، بلکه توسط سازمان‌های اطلاعاتی این کشور مطرح شد.

به نوشته وب‌سایت خبری پولیتیکو، رئیس سابق «اف‌بی‌آی» تائید کرد که در فوریه گذشته گفت‌وگویی با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید در مورد مایکل فلین داشته و سخنان دونالد ترامپ، به نظر جیمز کومی، درخواستی برای پایان دادن به تحقیقات در مورد آقای فلین بود.

پیشتر به گزارش شماری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی، دونالد ترامپ، در جریان دیداری با جیمز کومی، رئیس برکنارشده پلیس فدرال آمریکا، خواستار پایان دادن به تحقیقات در مورد «روابط» میان مشاور امنیت ملی پیشین خود و روسیه شده بود. کاخ سفید این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

در صورتی که اعضای کمیته اطلاعاتی سنا در روز پنج‌شنبه به نتیجه برسند که دونالد ترامپ واقعا چنین درخواستی داشته و تلاش کرده «مانع اجرای عدالت» شود، آن گاه امکان استیضاح رئیس جمهور آمریکا پیش می‌آید که در حال حاضر خواسته چند تن از نمایندگان و سناتورهای دموکرات آمریکاست.

مایکل فلین پس از انتشار گزارش‌ها در مورد «تماس» با سفیر روسیه در آمریکا و «گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌شده» در ۲۵ بهمن‌ماه از مقام خود کناره‌گیری کرد.

او در نامه کناره‌گیری خود اذعان کرد که در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و به مایک پنس، معاون رئیس جمهوری اطلاعات «ناقصی» در خصوص محتوای این تماس‌ها ارائه کرده است.

کاخ سفید ایالات متحده گفته است گزارش‌های رسانه‌ای در مورد یادداشت‌های رئیس پیشین اف‌بی‌آی، «تصویری حقیقی و دقیق از گفت‌وگو بین رئیس‌جمهوری و آقای کومی نمی‌دهد… رئیس‌جمهوری هرگز از آقای کومی یا هیچ‌ کس دیگری نخواسته تا به روند هیچ‌ یک از تحقیقات خاتمه دهند».

XS
SM
MD
LG