لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

دونالد ترامپ مقام سابق وزارت دادگستری را برای مدیریت اف‌بی‌آی برگزید


 کریستوفر وری، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای مدیریت اف‌بی‌آی.
کریستوفر وری، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای مدیریت اف‌بی‌آی.

رئیس‌جمهوری آمریکا یک مقام سابق وزارت دادگستری و وکيل سابق کريس کريستی، فرماندار ایالت نیوجرسی، در يک پرونده جنجالی را به عنوان گزینه خود برای مدیریت پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ اوایل صبح چهارشنبه ۱۷ خرداد در یک پیام دو جمله‌ای روی شبکه توئیتر، کریستوفر وری وکیل با سابقه را معرفی کرد.

این تصمیم رییس‌جمهوری درست یک روز قبل از برگزاری اولین جلسه شهادت علنی جیمز کومی مدیر برکنار شده اف‌بی‌آی در مجلس سنا اعلام شد.

دونالد ترامپ در پیامش، کریستوفر وری را مردی «با سوابق درخشان» توصیف کرد و در مورد روند این گزینش هیچ توضیح بیشتری نداد. او پیام خود را با این جمله به پایان رساند که «توضیحات بیشتر بعدا ارائه خواهد شد».

کریستوفر وری در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش از مقامات ارشد وزارت دادگستری آمریکا بود. در دورانی که جیمز کومی معاون دادستان کل بود آقای وری به ریاست بخش جنایی و تحقیقات مربوط به فساد در شرکت‌های بزرگ اقتصادی رسيد.

او رهبری واحد ویژه اف‌بی‌آی برای بررسی رسوایی مالی در شرکت انرون را به عهده داشت.

با توجه به سوابق طولانی در ادارات قضایی و انتظامی آمریکا، کریستوفر وری یک گزینه متعارف برای مدیریت اف‌بی‌آی است. علاوه بر او، دونالد ترامپ گزینه‌های دیگری از میان سیاستمداران فعلی و سابق از جمله جو لیبرمن سناتور سابق از ایالت کنتیکات را در نظر گرفته بود.

هر چند آقای لیبرمن گزینه مورد علاقه دونالد ترامپ بود ولی مسلما در روند تایید صلاحیت توسط کنگره دچار مشکل می‌شد و به همین خاطر از نامزدی این مقام صرفنظر کرد.

قرار است جیمز کومی در جلسه ادای شهادت به کمیته امور امنیتی مجلس سنا جزییات ملاقات و مکالمات خود با دونالد ترامپ چند هفته قبل از برکناری‌اش در روز ۹ مه را توضیح دهد. این شهادت می‌تواند زوایای جدیدی در مورد تحقیقات اف‌بی‌آی در خصوص تماس و همکاری احتمالی اردوی انتخاباتی دونالد ترامپ با مقامات حکومت روسیه را برملا کند.

کاخ سفید و متحدان آن تلاش کرده‌اند که شهادت جیمز کومی را بی‌اهمیت جلوه داده و اعتبار او را خدشه‌دار کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که کریستوفر وری در حال حاضر برای یک دفتر حقوقی خصوصی کار می‌کند. او در پرونده سوء استفاده کریس کریستی از قدرت، وکیل مدافع فرماندار جمهوریخواه ایالت نیوجرسی بود.

آقای کریستی متهم شده بود که برای تنبیه یک شهردار دمکرات که حاضر نشده بود از نامزدی او حمایت کند يکی از جاده‌های ايالت را مسدود کرده بود. در پایان محاکمه، دو تن از دستیاران آقای کریستی محکوم شدند.

کریس کریستی که از مشاوران غیررسمی دونالد ترامپ بوده است در اين پرونده محکوم شناخته نشد.

کریس کریستی و کریستوفر وری زمانی با هم آشنا شدند که در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش آقای کریستی دادستان ارشد ایالت نیوجرسی بود.

آقای کریستی هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت با آقای وری همکاری زیادی داشته است.

XS
SM
MD
LG