لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

واکنش‌های متفاوت سیاستمداران در آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون

در حالیکه هیلای کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا و کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری آن را گامی به سوی مهار جاه‌طلبی‌های اتمی ایران دانست، جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، توافق را «یک توافق بد» نامید.

هیلاری کلینتون روز سه‌شنبه پس از اعلام توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ توافق اتمی با ایران را « لحظه‌ای مهم» نامید و گفت: «بر اساس آنچه او می داند توافق گامی بسوی مهار جاه طلبی‌های اتمی ایران است.»

به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون در پی دیداری با اعضای دمکرات مجلس نمایندگان گفت «فکر می‌کنم این گام مهمی است که برنامه اتمی ایران را محدود می‌سازد.»

او همچنین گفت که توافق به آمریکا اجازه خواهد داد تا توجه خود را بر جلوگیری از دیگر اقدامات ایران متمرکز کند.

در سوی دیگر اما جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توافق با ایران را یک « معامله بد» توصیف کرد که میلیاردها دلار از طریق کاهش تحریم‌ها برای ایران فراهم خواهد آورد و سرانجام به آن کشور اجازه خواهد داد به سلاح اتمی دست پیدا کند.

با این حال، او در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت که نمی خواهد پیشداوری کند، اما گفت نسبت به موثر بودن این توافق تردید دارد. او گفت: «هر کاری را بتوانیم برای متوقف ساختن آن انجام خواهبم داد.»

در واکنشی دیگر، مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا و کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، روز سه شنبه معامله اتمی با ایران را محکوم کرد و گفت که اگر انتخاب شود تحریم‌ها را دوباره برقرار خواهد ساخت.

به گزارش ویترز، روبیو عضو کمیته روابط خارجی سنا از کنگره که در کنترل جمهوریخواهان است خواست معامله اتمی با ایران را رد کنند. او گفت «بر اساس آنچه ما تا کنون می دانیم، توافق امنیت ملی ما را تضعیف خواهد کرد.»

سناتور روبیو نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات سال ۲۰۱۶ است.

در حال حاضر، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، بررسی و بحث توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ را آغاز کرده است.

---------------------------------------

منبع صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG