لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

درگیری و اعتراض در فرگوسن


اعتراض و درگیری در فرگوسن
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:16 0:00

اعتراض‌ها در شهر فرگوسُن در ايالت ميسوری آمريکا، از دوشنبه سوم آذر، به درگيری‌هايی ميان معترضان و پليس ضدشورش منجر شد. دست‌کم دوازده ساختمان در این شهر به آتش کشیده شده است.

به گزارش سی ان ان، معترضان به سوی مأموران پليس سنگ و بطری پرتاب کرده‌ و نيروهای ضدشورش نيز برای مقابله با معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

در حالی که اکثر معترضان دست به تظاهرات صلح آمیز زده بودند، برخی دست به غارت مغازه‌ها زدند.

سی ان ان می نویسد برخی از این افراد از رسانه ها خواستند تا از این صحنه ها فیلمبرداری نکنند و سنگی به سر یکی از خبرنگاران این شبکه خبری اصابت کرده است.

اعتراض‌ها در فرگوسن روز دوشنبه در پی تبرئه مأمور پليسی آغاز شد که مسئول کشته شدن يک نوجوان سياه‌پوست در اين شهر است. اين افسر پليس مردادماه گذشته، مايکل براونِ ۱۸ ساله را با شليک ۱۲ گلوله کشته بود.

مرکز اصلی این ناآرامی در منطقه سنت لوئیز فرگوسن اتفاق افتاده است. به گزارش گاردین مقامات پلیس فرگوسن می گویند دستکم ۲۹ نفر بازداشت شدند.

خبرگزاری رويترز نيز می‌گويد معترضان خشمگين به خيابان‌های فرگوسن سرازير شده‌اند و اين رخدادها بار ديگر از تنش‌ها در شهری عمدتا سياه‌پوست که ساختار قدرت در آن در دست سفيدپوستان است، حکايت دارد.

به گزارش اين خبرگزاری صدای شليک باعث شده تا نيروهای پليس پشت خودروهای خود پنهان شوند.

خانواده مايکل براون می‌گويند از رای دادگاه «عميقا نااميد» شده‌اند. آنها در عين حال گفته‌اند «در حالی‌که می‌فهميم بسياری با ما هم درد هستند، اما از شما می‌خواهيم نااميدی خود را از طريقی نشان دهيد که بتواند تاثيری مثبت برجای بگذارد».

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا نيز از معترضان خواسته است تا از خشونت دوری کنند و از نيروهای پليس نيز خواسته است تا خويشتن‌دار باشند.

او در کنفرانسی تلويزيونی گفته است «بايد درک کنيم که وضعيت فرگوسن بازتاب چالشی گسترده‌تر است که ما به عنوان يک ملت همچنان با آن روبه‌رو هستيم. واقعيت اين است که در بسياری از مناطق اين کشور، بی‌اعتمادی عميقی بين پليس و جوامع رنگين‌پوست وجود دارد».

خبرگزاری‌ها می‌گويند در ديگر شهرهای آمريکا اعتراضات عموما به صورت صلح‌آميز برگزار شده‌اند.

XS
SM
MD
LG