لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

دیدبان حقوق بشر: ده‌ها نفر در کرج به‌ طور غیرقانونی زندانی‌اند


سازمان ديدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه، ۲۸ مرداد، از مقامات ايران خواست تا ده‌ها فردی را که به گفته اين نهاد تنها به دليل استفاده از حقوق بنيادی خود از جمله ابراز عقايد و شرکت در گردهم‌آيی‌های صلح‌طلبانه دستگير و زندانی شده‌اند «بلافاصله و بی‌قيد و شرط» آزاد کند.

ديدبان حقوق بشر که مقرش در نيويورک است با بررسی پرونده ۱۸۹ تن که در سه زندان در کرج به سر می‌برند، گزارشی ۵۹ صفحه‌ای تهيه کرده و می‌گوید که ده‌ها نفر در این شهر به‌ طور غيرقانونی زندانی‌اند.

بر اساس اين گزارش، از ميان پرونده‌های بررسی شده ۶۳ نفر تنها به دليل ابراز عقيده يا استفاده از حق تجمع دستگير و زندانی شده‌اند و در ۳۵ مورد ديگر افراد زندانی به اتهام‌هایی منتسب به تروريسم به مرگ محکوم شده‌اند.

ديدبان حقوق بشر می‌افزايد يکی از اتهام‌های ده‌ها بهايی که در زندان به سر می‌برند «ترويج فساد روی زمين» است.

اين نهاد مدافع حقوق بشر می‌افزايد دو کشيش مسيحی، دو نوکيش مسيحی، ۹ خبرنگار و وبلاگ‌نويس و هفت وکيل مدافع حقوق بشر از جمله محمد سيف‌زاده از همکاران شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، در کرج زندانی‌اند.

منابعی که آشنايی با وضعيت برخی از اين زندانيان دارند به ديدبان حقوق بشر گفته‌اند که بسياری از اين افراد به نظر می‌رسد هفته‌ها يا ماه‌ها در مراکز وزارت اطلاعات ايران زندانی بوده و تحت شکنجه يا بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

اين نهاد حقوق بشری می‌افزايد، در ميان زندانيان کرج، فعالان سنی يا «ميسيونرها» نيز ديده می‌شوند که خواهان اجرای بنيادگرايانه اصول و احکام مذهب تسنن هستند.

بسياری از اين افراد از اقليت‌های کرد و بلوچ ايران هستند، ولی در ميان آنها اتباع خارجی نيز ديده می‌شود.

مقامات ايران اين زندانی‌ها را به عمليات مسلحانه از جمله قتل يا تهديد امنيت ملی ايران متهم می‌کنند.

ماه گذشته نیز سه روزنامه‌نگار از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی‌ـ‌آمریکایی روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، در تهران بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران می‌گويد که اتهام خبرنگار واشينگتن پست و دو روزنامه‌نگار ديگر «امنيتی» است.

روز دوازدهم ژوئن، ديدبان حقوق بشر همراه با ۱۷ سازمان مدافع حقوق بشر دیگر از دولت ايران خواست تا از اعدام زندانی‌های کرج جلوگيری کند.

جو استورک، معاون خاورميانه و شمال آفريقای ديدبان حقوق بشر، می‌گويد که انتخاب يک رئيس‌جمهور ميانه‌رو در ايران در سال گذشته اين اميد را ايجاد کرد که زندانی‌های سياسی اين کشور آزاد خواهند شد.

XS
SM
MD
LG