لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

وقايع مهم افغانستان در ۳۵ سال گذشته


سومين دورهٔ انتخابات رياست جمهوری افغانستان جهت گزينش جانشينی برای حامد کرزی، روز شنبه برگزار ميشود.

رادیو فردا نگاهی دارد به وقايع عمدهٔ افغانستان از سال ۱۹۷۹ ميلادی، زمانی که افغانستان به اشغال اتحاد شوروی سابق درآمد و بيش از سه دهه جنگ در افغانستان آغاز شد.


سال ۱۹۷۹ ميلادی – اشغال افغانستان از سوی اتحاد شوروی سابق

مسکو با اشغال افغانستان فقير و کوهستانی جهت سرپا نگهداشتن يک رژيم کمونيستی جبهه جديدی در جنگ سرد می‌گشايد. مسکو ميگويد بدرخواست دولت کمونيستی کابل، نيروهای ارتش سرخ را روانه افغانستان کرده است.

مجاهدين افغان با حمايت غرب يکدهه با نيروهای ارتش سرخ نبرد ميکنند تا سرانجام اتحاد شوروی در فوريه سال ۱۹۸۹ قوايش را از افغانستان خارج ميکند.

سال ۱۹۹۲ – جنگ داخلی

سقوط دولت کمونيستی محمد نجيب‌الله کشمکشی خونين ميان جناح‌های مختلف را رقم ميزند که به کشته شدن نزديک به يکصد هزار تن طی دو سال و ويرانی بخشهايی از کابل منجر ميشود.

از سال ۱۹۹۴ طالبان تحت حمايت پاکستان حرکت خود را در جنوب افغانستان شروع ميکند.


سال ۱۹۹۶ – حکومت طالبان

طالبان کابل را تسخير و حکومتی بر مبناء تعبيری افراطی از شريعت اسلامی برقرار ميکند. اشتغال زنان ممنوع و سنگسار بعنوان مجازاتی اجرا ميشود. طالبان تحت امر ملا عمر به القاعده نزديک ميشود و به سرکرده‌اش، اسامه بن لادن پناه ميدهد.

سال ۲۰۰۱ – مداخلهٔ کشورهای غربی

احمد شاه مسعود، فرمانده نيروهای جبهه متحد برای نجات افغانستان، معروف به «شير پنجشير» که سالها در برابر طالبان ايستادگی ميکرد توسط دو تروريست انتحاری القاعده کشته ميشود. دو روز پس از ترور احمد شاه مسعود، حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر در آمريکا صورت ميگيرد که بدنبال آن، آمريکا اشغال افغانستان را هدايت ميکند که به سرنگونی طالبان می‌انجامد اما موفق به يافتن بن لادن نميشود.

حامد کرزی به رهبری دولتی موقت منصوب ميشود و اهداکنندگان خارجی ميلياردها دلار برای بازسازی افغانستان تزريق ميکنند. حدود ۱۵۰ هزار سرباز سرانجام در افغانستان مستقر ميگردند تا در برابر تحرکات خونين بقايای طالبان به ايمن‌سازی افغانستان ياری رسانند.

سال ۲۰۰۴ – نخستين انتخابات رياست جمهوری

در نخستين انتخابات رياست جمهوری افغانستان بر پايه معيارهای جهانی رای‌دهی، کرزی ۵۵ درصد آرای مشارکت مشتاقانه ۷۰ درصدی انتخابات را بدست می‌آورد. انتخابات تنها خشونت محدودی مشاهده ميکند و سال بعد با انتخابات استانی و مجلس پيگيری ميشود.

سال ۲۰۰۹ – انتخاب دوباره کرزی

کرزی در انتخاباتی رقابتی و خدشه‌ديده بر اثر تقلب گسترده، مشارکتی تنها ۳۰ تا ۳۳ درصدی و خشونت طالبان که انتخابات را بعنوان توطئه‌ای غربی محکوم می‌کند، يکدوره ديگر رياست جمهوری را کسب می‌نمايد. کرزی نزديک ۵۰ درصد رای را در دور اول بدست می‌آورد و رقيبش، عبدالله عبدالله، وزير پيشين از شرکت در دور دوم انتخابات خودداری ميکند.

سال ۲۰۱۴ – پايان دورهٔ کرزی

افغانستان سومين دوره انتخابات رياست جمهوری خود را برگزار و نخستين مورد انتقال آزاد و مردمسالار قدرت را تجربه ميکند.

طبق قانون اساسی، کرزی نميتواند جويای يکدوره ديگر رياست جمهوری شود. سومين دورهٔ انتخابات رياست جمهوری افغانستان با رقابت ۸ نامزد برای گزينش يک رئيس جمهور جديد و جانشين حامد کرزی برگزار ميشود.نتايج مقدماتی انتخابات چهارم ارديبهشت و نتيجهٔ نهايی ۲۴ ارديبهشت، نزديک شش هفته پس از روز انتخابات اعلام ميشود. تعداد ناظران انتخابات در مقايسه با دورهٔ گذشته، از ۱۲۰۰ ناظر بين‌المللی در چهار سال پيش به دويست تن کاهش يافته گرچه شمار ناظران داخلی از ۱۰ هزار تن در دورهٔ گذشته انتخابات به بيش از يکصد هزار تن در ايندوره افزايش يافته است.
XS
SM
MD
LG