لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

عبداللهيان: آمریکا زیرساخت‌های سوریه را هدف قرار داده‌ است


حسين امير عبداللهيان، معاون وزیر امور خارجه ایران
حسين امير عبداللهيان، معاون وزیر امور خارجه ایران

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه، به خبرگزاری ایرنا گفت «حملات نظامی آمريکا به سوريه در تبليغات عليه داعش است اما آنان آشکارا و ماجراجويانه غيرنظاميان و زير ساخت های اين کشور را هدف قرار داده اند.»

سخنان حسين اميرعبداللهيان در حالی بیان می شود که پیشتر وزير آشتی ملی دولت سوريه اعلام کرده بود که حملات هوايی آمريکا و هم پيمانان آن در سوريه در مسير درستی قرار دارد.

علی حيدر روز چهارشنبه دوم مهرماه گفت حملات هوايی که به فرماندهی امريکا در سوريه صورت می‌گيرد، از جنبه در جريان قرار گرفتن دولت سوريه پيش از اجرای حملات و مورد هدف قرار نگرفتن غيرنظاميان و يا مراکز نظامی دولت سوريه در مسير درستی قرار دارند.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزود: «تصميم در ورود نظامی و نقض حاکميت ملی سوريه توسط آمريکا اتخاذ شد و چند کشور معدود منطقه ای را هم با خود همراه کردند اما يقينا پايان ماجرا در دست آمريکا نخواهد بود.»

اظهارات مخالفان و وزير دولت بشار اسد در حمايت از حملات هوايی آمريکا عليه مواضع داعش در سوريه در حالی است که روسيه و ايران به عنوان متحدان اصلی دولت اسد، اين حملات را «غيرقانونی» عنوان کرده‌اند، چرا که به گفته آن‌ها دولت بشار اسد رسما اجازه دخالت خارجی در خاک اين کشور را صادر نکرده است.

حسن روحانی رييس جمهوری اسلامی ايران که در نيويورک به سر می‌برد گفت که حمله آمريکا و متحدانش به مواضع گروه «حکومت اسلامی» در سوريه خلاف قوانين و حقوق بين‌الملل است چرا که از دولت بشار اسد اجازه گرفته نشده است.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، روز سه شنبه گفته بود که جنگ عليه گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوريه ادامه خواهد يافت و افزود که در اين مسير حتی ائتلاف بزرگتری را شکل خواهد داد.

او در سخنانی در نشست عمومی سازمان ملل نيز گفت «تنها زبانی که قاتلانی مانند اين‌ها می‌فهمند، زبان زور است. بنا بر اين ايالات متحده با ائتلافی بزرگ‌تر همکاری خواهد کرد تا 'شبکه مرگ' را نابود کند».

پس از اين سخنان شورای امنيت سازمان ملل نيز در نشستی با طرح او برای مقابله با جريان پيکارجويان خارجی به کشورهای جهان موافقت کرد.

XS
SM
MD
LG