لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

«ایران سهم خود از میادین نفتی مشترک با عراق را برداشت می کند»


وزير نفت ايران در سفر به يک شهر هم مرز با عراق تاکيد کرد که ايران سهم خود از ميادين نفتی مشترک با عراق را به صورت کامل برداشت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، بيژن نامدار زنگنه روز پنج شنبه ۱۷ مهر در بازديد از تاسيسات نفتی شهر دهلران در مرز ايران و عراق ،سفر خود را نشاندهنده « توجه دولت » به ميادين نفتی مرزی دانست.

وی تصريح کرد:« ما سهم خود از ميادين نفتی مشترک با کشور عراق را به صورت کامل برداشت می‌کنيم.»

ايران و عراق هفت ميدان نفتی کوچک و بزرگ مشترک (آزادگان، آذر، يادآوران، نفت‌شهر، بهلران، پايدار غرب و اروند) دارند.

وزير نفت همچنين وعده داد که پالايشگاه گاز دهلران با اختصاص يک ميليارد و ۵۰۰ هزار دلار اعتبار ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری ايرنا وی اضافه کرد: «همچنين يک واحد پتروشيمی نيز ساخته خواهد شد که خوراک اين واحد را پالايشگاه گاز دهلران تامين می کند.»

آقای زنگنه روز جمعه، ۱۶ اسفند، وضعيت توليد نفت در ميادين مشترک کشور با کشورهای همسايه ايران را «مايه سرافکندگی» دانسته و تاکيد کرده بود که ايران بايد روزانه ٧٠٠ هزار بشکه در ميادين مشترک با عراق توليد کند.

وی گفته بود: «اين چه افتخاری دارد که ٢٠٠ دکل عراق در مرز ايران در ميدان مشترک کار می‌کنند و در ايران تنها ٢٠ دکل در حال کار کردن است. اين مايه سرافکندگی است.»

رکن‌الدين جوادی، مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، نيز روز پنج‌شنبه، ۱۵ خردادماه در مورد توليد نفت عراق در ميدان مشترک آذر و لزوم شتاب بخشيدن به طرح توسعه در بخش ايرانی اين ميدان هشدار داده بود.

شرکت گازپروم روسيه که هم قرارداد توسعه بخش ايرانی ميدان آذر و هم بخش عراقی اين ميدان (اين ميدان در عراق بدری ناميده می‌شود) را بر عهده داشت، بعد از دو سال تاخير نهايتا در مهر سال ۹۰ از توسعه بخش ايرانی عقب‌نشينی کرد و به همراه سه شرکت "کوگاز" کره جنوبی، "تی پی اِی او" ترکيه و "پتروناس" مالزی توسعه بخش عراقی اين ميدان مشترک را سرعت بخشيد.

بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سايت رسمی گازپروم که اوپراتور ميدان بدری است، تا فروردين سال جاری توليد روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت از اين پروژه به شکل آزمايشی آغاز شده و به زودی اين رقم به ۶۰ هزار بشکه خواهد رسيد و نهايتا تا سال ۲۰۱۷ اين رقم به ۱۷۰ هزار بشکه افزايش خواهد يافت.

گازپروم ذخاير ميدان بدری در عراق را سه ميليارد بشکه ارزيابی کرده و ارزش قرارداد توسعه آن حدود سه ميليارد دلار تخمين زده شده است.

شرکت روسی گازپروم همچنين چهاردهم ارديبهشت‌ماه سال جاری در وب‌سايت رسمی خود اعلام کرد که اين شرکت «پروژه احداث ۱۶۵ کيلومتر خط لوله نفتی که ميدان بدری را به ميدان غراف متصل می‌کند تکميل و آزمايش کرده است و همه چيز برای انتقال روزانه ۲۰۴ هزار بشکه نفت از اين ميدان به خط لوله اصلی نفت عراق مهياست.»

بر اساس اين گزارش، روند انتقال نفت بدری به خط لوله اصلی نفت عراق در نيمه اول سال ۲۰۱۴ (تا يک و نيم ماه ديگر) آغاز خواهد شد.

يکی از ميادين مشترک بسيار مهم ايران و عراق ميدان آزادگان است که شرکت رويال داچ شل توسعه بخش عراقی آن را برعهده دارد.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا و منابع عراقی، اين ميدان ۲۶ ميليارد بشکه ذخيره نفت دارد و بزرگ‌ترين ميدان کشف شده ايران طی ۳۰ سال گذشته به شمار می‌رود. اين ميدان در عراق مجنون ناميده می‌شود.

ايران ۹ ارديبهشت‌ماه شرکت نفت چين را به دليل پنج سال تعلل در توسعه اين ميدان از فاز جنوبی اين پروژه کنار گذاشت، اگرچه اين شرکت هنوز پروژه فاز شمالی آزادگان را بعد از سال‌ها تاخير در دست دارد.

XS
SM
MD
LG