لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

وزارت خارجه ایران: مسئله حصر ربطی به کشورهای خارجی ندارد


حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه، ۲۶ بهمن ماه و در جریان کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرد که حصر آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد مسئله داخلی ایران است و به کشورهای خارجی ربطی ندارد.

ایالات متحده روز ۲۵ بهمن‌ماه همچون سال گذشته در بیانیه‌ای حصر خانگی رهبران معترضان به انتخابات سال ۸۸ را محکوم کرده و خواستار آزادی آن‌ها شده بود.

در این بیانیه که از سوی مارک تونر، سخنگوی وزارت خاجه آمریکا، انتشار یافته آمده بود که ایالات متحده همچنان به تلاش‌های خود برای مجاب کردن حکومت ایران به رعایت تعهدات بین‌المللی خود از جمله تضمین حداقلی از محاکمه عادلانه، و عدم حصر و بازداشت خودسرانه شهروندانش ادامه خواهد داد.

محمدرضا عارف،رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، روز دوشنبه ۲۶ بهمن، در دانشگاه امیر کبیر رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، را «مطالبه جوانان و دانشجویان» دانست.

او در عین حال اضافه کرد که «اما در کشوری زندگی می‌کنیم که نهادهای نظامی و نظارتی دارد و امیدواریم این مسئله به طریق قانونی حل شود».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از روزهای پایانی بهمن ۸۹، بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن‌ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده، ولی همچنان در حصر به سر می‌برد.

رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، و مهدی کروبی، از جمله وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی پیش از برگزیده شدن به ریاست جمهوری بود.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، ششم بهمن گفته بود که دولت در مورد مسئله رفع حصر این سه نفر، «به اندازه وسعش و حتی بیشتر» تلاش کرده، اما تصمیم‌گیرنده نهایی نیست.

با این حال اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی و محمد تقی کروبی، پسر مهدی کروبی اعلام کرده‌اند که در وضعیت حصر «تغییر جدی و محسوسی ایجاد نشده» و «هیچ خبر رسمی یا غیر رسمی در مورد اقدام مؤثر» در این مورد در دست نیست.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزدیکان او از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

در ماه‌های گذشته برخی از منصوبان رهبر جمهوری از جمله محمدحسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران و احمد خاتمی، امام جمعه تهران، در مورد تکرار اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در انتخابات پیش رو هشدار داده‌اند.

در واکنش به این هشدارها علی یونسی، مشاور حسن روحانی و وزیر اسبق اطلاعات، گفته است که این «پیش‌گویی» بر اساس «نگاه‌های بدبینانه شکل گرفته و واقعیت بیرونی ندارد».

XS
SM
MD
LG