لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

سازمان ملل: داعش صدها نظامی سابق عراقی را در اطراف موصل ربوده است


یکی از تانک های داعش در شرق موصل که به دست نیروهای عراقی افتاده است
یکی از تانک های داعش در شرق موصل که به دست نیروهای عراقی افتاده است

سازمان ملل متحد می گوید پیکارجویان گروه موسوم به «خلافت اسلامی» حدود ۳۰۰ نظامی سابق عراقی را در اطراف شهر موصل ربوده اند.

در عین حال به گفته این نهاد گروه «خلافت اسلامی» یا داعش بیش از هزار و ۵۰۰ خانواده از ساکنان شهر حمام العلیل را به زور به موصل منتقل کرده است.

راوینا شامداسانی، یک سخنگوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۸ نوامبر در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «مردم به زور کوچ داده شده و یا ربوده می شوند. به نظر می رسد قصد دارند از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند و یا به خاطر وابستگی آنها در گذشته آنان را بکشند.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

روز ۳ نوامبر حدود ۱۰۰ نظامی سابق عراقی از روستای موالی، حدود ۲۰ کیلومتری غرب موصل ربوده شدند. ۱۹۵ نفر دیگر نیز بین روزهای اول تا چهارم نوامبر از روستاهای منطقه تلعفر ربوده شده اند.

به گفته سخنگوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد از سرنوشت غیر نظامیانی که گروه «خلافت اسلامی» آنها را به زور منتقل کرده هیچ اطلاعی در دست نیست.

موصل پیش از جنگ در سال ۲۰۱۴ نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت داشت. اما طی روز‌های اخیر نهادهای بین المللی نسبت به وضعیت شهروندان موصل در جریان این عملیات ابراز نگرانی کرده اند.

نیروهای عراقی همراه با پیشمرگه های کرد و شبه نظامیان شیعه از حدود سه هفته پیش عملیاتی را برای بازپس گیری موصل آغاز کردند.

پیش از این، گروه حَشد الشَعبی، نیروی شبه نظامی شیعه در عراق، اعلام کرده بود که این نیرو، مسیر تدارکاتی گروه حکومت اسلامی در غرب شهر موصل را قطع کرده است.

به نوشته رویترز، حدود ۱۰۰ هزار نیرو در این عملیات شرکت دارند. جنگ برای بازپس گیری موصل از پشتیبانی هوایی آمریکا برخوردار است.

در این میان، ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، در پیامی منسوب به او از هوادارانش خواسته است در برابر عملیات ارتش عراق مقاومت کنند.

XS
SM
MD
LG