لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

«مردم امروز» لغو امتياز شد


علاءالدين ظهوريان، دبير هیات نظارت بر مطبوعات، از برگزاری جلسه اين هيات با موضوع بررسی پرونده روزنامه «مردم امروز» در صبح روز جاری دوشنبه ۲۹ دی‌ماه خبر داد و گفت: «پس از بررسی‌های زيادی که در مورد پرونده روزنامه «مردم امروز» صورت گرفت، هيات نظارت بر مطبوعات تصميم بر لغو مجوز اين روزنامه گرفت و پرونده اين روزنامه را به دادگاه ارسال کرد.»

روزنامه «مردم امروز» به مدیرمسئولی احمد ستاری و سردبیری محمد قوچانی، روز شنبه ۲۷ دی‌ماه با دستور بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.

محمد قوچانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اعلام کرد که «این روزنامه به دلیل چاپ مطلبی در ارتباط با ماجرای شارلی‌ابدو توقیف شده است.»

روزنامه «مردم امروز» در صفحه اول شماره بیست و چهارم دی‌ماه، با چاپ عکس بزرگی از جورج کلونی، هنرپیشه سرشناس آمریکایی، در مراسم جشنواره فیلم گلدن گلوب، این تیتر را منتشر کرده بود: «کلونی: من هم شارلی هستم».

این درحالی است که پیش از این، محمد قوچانی به خبرگزاری فارس گفته بود که تیتر «من شارلی هستم» قبل از چاپ آخرین شماره هفته‌نامه شارلی ابدو و انتشار دوباره کاریکاتور پیامبر اسلام، انتخاب و منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبير هيات نظارت بر مطبوعات گفت که تصميم برای لغو مجوز روزنامه «مردم امروز» به خاطر درج تيتر «من هم شارلی هستم» از جورج کلونی و با استناد به بند ۷ ماده ٦ قانون مطبوعات و همچنين ماده ٢٧ اين قانون، اتخاذ شده است.

بند ۷ ماده ۶ قانون مطبوعات ناظر بر «اهانت به دين مبين اسلام و مقدسات آن و همچنين اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقليد» است.

در ماده ۲۷ قانون مطبوعات هم آمده است: «هرگاه در نشريه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ايران و يا مراجع مسلم تقليد اهانت شود، پروانه آن نشريه لغو و مديرمسئول و نويسنده مطلب به محاکم صالحه معرفی و مجازات خواهند شد.»

پس از توقیف «مردم امروز»، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که به پرونده «مردم امروز» در اولین جلسه هیات نظارت بر مطبوعات رسیدگی خواهد شد.

حسین نجابت، نماینده شهر تهران در مجلس شورای اسلامی،‌ دراین باره به خبرگزاری فارس گفته بود: «بی شک نمی‌توان اقدام روزنامه مردم امروز را به حساب قصور و یا بی‌تجربگی دست‌اندرکاران آن گذاشت، زیرا همه آنان روزنامه‌نگارانی باسابقه هستند.»

آقای نجابت افزوده بود: «اگر وزارت ارشاد به وظیفه قانونی خود در قبال روزنامه امروز عمل کند، شاهد تکرار این موارد نخواهیم بود و این وزارت‌خانه باید رسانه‌ها را مدیریت کند و با متخلفان برخورد قاطع صورت دهد.»

از آغاز انتشار روزنامه «مردم امروز» تا پیش از توقیف‌، تنها کمتر از یک ماه گذشته بود.

احضار مدیر مسئول روزنامه «مردم امروز»

در همين حال،‌ به گزارش خبرگزاری ايسنا، وکيل‌مدافع مديرمسئول روزنامه «مردم امروز» از احضار وی به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.

محمود عليزاده‌ طباطبايی گفت‌: «امروز به شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کردم و با اعلام وکالت در اين پرونده، احضاريه مدير مسئول روزنامه توقيف شده مردم امروز را دريافت کردم.»

او اشاره کرد که پس از تفهيم اتهام و پايان ارائه دفاعيات، پرونده احمد ستاری به دادگاه ارسال می‌شود که زمان آن مشخص نيست.

XS
SM
MD
LG