لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

مناظره موافقان و مخالفان توافق اتمی ایران در مؤسسه بروکینگز


جان مک کین، سناتور جمهوریخواه از مخالفان توافق هسته ای، عکس آرشیوی است
جان مک کین، سناتور جمهوریخواه از مخالفان توافق هسته ای، عکس آرشیوی است

همزمان با آغاز روند رأی‌گیری قانون‌گذاران آمریکا در دو مجلس نمایندگان و سنا بر سر توافق هسته‌ای با ایران از روز سه‌شنبه، شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده شاهد سخنرانی‌ها و نشست‌های متعددی با حضور موافقان و مخالفان توافق بود، از جمله در مؤسسه بروینگز که میزبان مناظره‌ای در همین زمینه بود.

جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه از ایالت آریزونا و لئون وایسلتیر نویسنده منتقد و از پژوهشگران مؤسسه به عنوان مخالفان توافق اتمی ایران، و در سوی دیگر سوزان مالونی معاون مدیریت برنامه سیاست خارجی مؤسسه بروکینگر و بروس ریدل مدیر برنامه اطلاعات آن مؤسسه به عنوان موافقان توافق اتمی در این مناظره حضور داشتند.

خانم مالونی توافق به دست آمده در وین پایتخت اتریش را «توافقی خوب» توصیف کرد و در توضیح گفت، با اجرای این توافق امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مسدود شده و زمان گریز هسته‌ای نیز افزایش می‌یابد؛ در عین حال ساز و کار مناسب برای بازگرداندن تحریم‌ها، در صورت تخطی ایران از توافق، را در بر می‌گیرد.

او در سخنانی که ظاهرا اشاره به اظهارات برخی مخالفان توافق اتمی داشت، گفت هیچ سناریویی وجود ندارد که با تشدید تحریم‌ها، ایران را وادار کند که برنامه هسته‌ای خود را بطور کامل برچیند. به عقیده او حتی متحدان آمریکا هم تمایلی به تشدید تحریم‌ها ندارند و جامعه جهانی هم دلیلی برای ادامه بی‌پایان تحریم‌ها علیه ایران نمی‌بیند.

ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، روز ۲۳ تیر ماه (چهاردهم ژوئیه) به توافقی جامع برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل از برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند، که بر مبنای آن محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال، و در ازای آن بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه تهران لغو خواهد شد.

برخی منتقدان با این استدلال که با اجرای توافق، برنامه هسته‌ای ایران بطور کامل تعطیل نمی‌شود و تهدید هسته‌ای آن کشور برطرف نخواهد شد، و در عین حال با لغو تحریم‌ها و سرازیر شدن پول‌ به ایران فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده تهران در منطقه تقویت خواهد شد، به مخالفت با آن برخاسته اند.

جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه از ایالت آریزونا، از جمله این مخالفان است که در پاسخ به سوزان مالون گفت شما می‌توانید قضاوت خودتان را از توافق داشته باشید، اما حتی یک جمهوریخواه هم به این توافق رأی نداده و این نتیجه خوبی است.

وی با اشاره به تحرکات و نفوذ ایران در برخی از کشورهای منطقه، از جمله عراق، سوریه و یمن، گفت حکومت ایران حامی تروریسم بوده و هیچ نشانه‌ای از تغییر رفتار آن دیده نمی‌شود؛ با این حال قرار است با اجرای این توافق میلیاردها دلار به سوی آن کشور سرازیر شود و ما آگاهانه این امکان را به ایران می‌‌دهیم که نیروهای خود را در منطقه تقویت کند.

وی با اشاره به شرایط بحرانی خاور میانه، سیاست‌های دولت باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داد و در مورد این گفته رئیس جمهوری که می‌گوید تنها دو گزینه توافق یا جنگ را پیش رو داریم، ابراز تردید کرد و گفت توافق حاصل شده تهدید ایران در منطقه را برطرف نخواهد کرد.

در ادامه مناظره، بروس ریدل در دفاع از توافق گفت با سناتور مک‌کین درباره بحرانی بودن شرایط خاور میانه موافق هستم، اما باید این را هم در نظر گرفت که با اجرای این توافق می‌توان جلوی دستیابی ایران یه سلاح هسته‌ای و بدتر شدن اوضاع در آن منطقه پرالتهاب را گرفت.

سپس لئون وایسلتیر در توضیح مخالفت خود با توافق هسته‌ای مورد حمایت جامعه جهانی با ایران، با بیان این که مشکلات ایالات متحده با ایران تنها به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور نیست و مربوط به رفتار تهران بوده است، هشدار داد که اجرای این توافق منجر به تقویت «رژیمی متخاصم» خواهد شد.

------------------------------------------------------------------

منبع صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG