لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

باهنر: نتیجه مذاکرات هسته‌ای در نتیجه انتخابات مجلس دهم تأثیر دارد


محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران
محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، می‌گوید که نتیجه مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ در نتیجه انتخابات مجلس دهم تأثیر دارد و حضور اصلاح طلبان در این انتخابات «پررنگ ‌تر» از انتخابات مجالس هشتم و نهم خواهد بود.

آقای باهنر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران که روز یک شنبه، ۹ فروردین، منتشر شده درباره پیش بینی خود از نتیجه مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران نیز گفت:« این موضوع صفر و صد نیست، احساس می‌کنم نمی‌توانیم به یک تفاهم جامع برسیم البته موافق این موضوع نیستم به اصطلاح بزنیم زیر میز مذاکره. »

گفته‌های آقای باهنر درحالی است که پیش از این برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس از تاثیر مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ بر انتخابات مجلس دهم ابراز نگرانی کرده و درعین حال اعلام کرده بودند که نتیجه این مذاکرات تاثیری در نتیجه انتخابات مجلس آینده نخواهد داشت.

از جمله غلامعلی حداد عادل، رییس فراکسیون اصولگرایان در مجلس، ۹ آذر ۹۳ گفته بود:« ما نمایندگان... به امریکایی‌ها با صراحت تمام می‌گوییم: مبادا گمان کنید که که می‌توانید در قضیه مذاکرات با تهدید و تمدید، در انتخابات مجلس آینده دخالتی کنید و تاثیری به نفع خود ایجاد کنید.»

در همین حال در مهر ماه سال ۹۳ نیز رسانه‌های اصولگرای ایران به سخنان منتشر شده از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در شورای روابط خارجی آمریکا درباره تاثیر مذاکرات اتمی بر سیاست داخلی ایران اعتراض کرده بودند.

از جمله روزنامه وطن امروز دولت یازدهم را به «عملکرد باندی و گروهی» و ارسال «پیام غیرملی» به آمریکا برای تاثیرگذاری بر انتخابات مجلس دهم متهم کرده بود.

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

« پایداری‌ها به باهنر نزدیک شده‌اند »

آقای باهنر در بخش دیگری از این مصاحبه درپاسخ به سئوالی مبنی بر «شنیده هایی» درباره نزدیک شدنش به جبهه پایداری گفت: «فلز باهنر به صورتی است که جزء جبهه پایداری سال ۹۱ و زمان تاسیس نمی‌شود. می‌توانید از این واژه استفاده کنید که پایداری‌ها به باهنر نزدیک شده‌اند.»

وی درعین حال اضافه کرد: « فکر می‌کنم جبهه پایداری کم کم به نقطه تعادلی نزدیک می‌شود روزهای اول تاسیس جبهه پایداری‌ها تند و تیز بودند این باعث شد که برخی از دوستان ما از جبهه پایداری بترسند، فکر می‌کنم اعضای جبهه پایداری نیروهای خوبی هستند.»

آقای باهنر روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند۹۳،نیز حضور «جدی» اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را برای اصولگرایان «تهدید» خوانده و گفت که اصولگرایان «چاره‌ای جز ائتلاف ندارند.»

وی تاکید کرده بود: «ما امروز باید بدانیم که نه جبهه پایداری‌ها به دست‌بوس ما می‌آیند و نه ما باید به دست‌بوس آن‌ها برویم، بلکه هر دو طرف باید در مواضع مشترکی کوتاه بیایند تا ائتلاف شکل بگیرد.»

در جریان انتخابات مجلس نهم در اسفند ۹۰، گروه «جبهه پایداری» به محمدتقی مصباح یزدی نزدیک بود و در مقابل آن، گروه عمده اصولگرایان یعنی «جبهه پیروان خط امام و رهبری» اعلام کرده بود که درانتخابات با محوریت محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، حضور خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG