لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

ابراز نگرانی باهنر از حضور «جدی» اصلاح‌طلبان در انتخابات


محمدرضا باهنر
محمدرضا باهنر

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، حضور «جدی» اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را برای اصولگرایان «تهدید» خوانده و گفت که اصولگرایان «چاره‌ای جز ائتلاف ندارند».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای باهنر که پس از مرگ حبیب‌الله عسگراولادی به عنوان رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری انتخاب شده، روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند، تصریح کرد: «باید بدانیم که اصلاح‌طلبان مانند مجلس هشتم و نهم بی‌رمق نیستند و حضور جدی را در عرصه انتخابات خواهند داشت و حضور جدی اصلاح‌طلبان برای ما یک تهدید است.»

وی اضافه کرد: «در مورد انتخابات هم بین اصولگرایان دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از آنها از این رو صحبت می‌کنند که ما به هیچ وجه با تندرو‌ها ائتلاف نخواهیم کرد و حتی این افراد تمایل دارند با معتدلین نیز ائتلافی را تشکیل دهند.»

آقای باهنر گفت: «در مقابل این دیدگاه جریان‌هایی بر این موضع تاکید دارند که ما چاره‌ای جز ائتلاف نداریم، چون امروز حضور جدی اصلاح‌طلبان یک تهدید است که در مقابل نیز می‌تواند یک فرصت باشد، یعنی باید وحدت همه‌جانبه ما را فراهم کند.»

در ماه‌های گذشته، برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از برنامه‌ریزی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم ایران خبر داده‌اند.

از جمله حسن رسولی، عضو هیئت مدیره بنیاد باران، روز سه‌شنبه، ۱۸ آذر، گفته بود که هدف‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده «کسب ۲۰۰ کرسی مجلس دهم است».

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، نیز در همین زمینه روز چهارم آبان سال جاری گفت که با «رهبری خاتمی در انتخابات حضور خواهیم داشت».

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

«نه جبهه پایداری‌ها به دست‌بوس ما می‌آیند و نه ما باید به دست‌بوس آنها برویم»

آقای باهنر در بخش دیگری از سخنان خود گفت که استراتژی جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان «تبعیت» از «جامعتین» یعنی دو گروه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

وی اضافه کرد: «دیدگاه دیگری نسبت به جامعتین وجود دارد که آنها خودشان یک رهبر ایدئولوژیک به نام آیت‌الله مصباح یزدی دارند و جبهه پایداری در تبعیت از جامعتین صحبت‌هایی مانند ضلع چهارم و سوم می‌کنند که آقای مصباح در آن قرار بگیرد.»

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: «ما به آنها می‌گوییم تبعیت از جامعتین باید بدون هیچ شرط و شروطی باشد. هرچند ما آقای مصباح را نیز قبول داریم و خدمت ایشان می‌رسیم و با ایشان مشورت می‌کنیم. »

آقای باهنر همچنین گفت: «ما امروز باید بدانیم که نه جبهه پایداری‌ها به دست‌بوس ما می‌آیند و نه ما باید به دست‌بوس آنها برویم، بلکه هر دو طرف باید در مواضع مشترکی کوتاه بیایند تا ائتلاف شکل بگیرد.»

در جریان انتخابات مجلس نهم در اسفند ۹۰، گروه «جبهه پایداری» به محمدتقی مصباح یزدی نزدیک بود و در مقابل آن، گروه عمده اصولگرایان یعنی «جبهه پیروان خط امام و رهبری» اعلام کرده بود که درانتخابات با محوریت محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، حضور خواهد داشت.

اما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تلاش‌های آیت‌الله مهدوی کنی برای معرفی کاندیدای واحد اصولگرایان به نتیجه نرسید.

مصطفی میرلوحی، مسئول دفتر آقای مهدوی کنی، در تیرماه ۹۲ با ابراز ناخشنودی از عملی نشدن ائتلاف اصولگرایان در انتخابات گفت که «علی‌اکبر ولایتی یکی از اعضای ائتلاف ۱+۲ حتی حاضر نشده بوده به تلفن‌های دفتر مهدوی کنی جواب دهد».

XS
SM
MD
LG