لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

انتقاد شدید از سخنان ترامپ در مورد «ممنوعیت ورود مسلمانان»


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری از جمله شبکه خبری آمریکایی‌ ای‌بی‌سی واکنش‌های تعدادی از نامزدان مقام ریاست جمهوری و اعضای ارشد دو حزب جمهوری خواه و دمکرات آمریکا به سخنان اخیر دونالد ترامپ را منتشر کرده که در تازه‌ترین اظهار نظر جنجالی خود گفت ورود مسلمانان به آمریکا باید ممنوع شود.

انتقاد شدید جمهوریخواهان

جب بوش، فرماندار سابق ایالت فلوریدا و یکی از نامزدان حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری در پیامی روی شبکه توئی‌تر نوشت: «دونالد ترامپ فرد نامعقولی است و پیشنهادهای سیاسی او جدی نیست.»

تد کروز، سناتور ایالت تگزاس و یکی از نامزدان حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری: «این سیاست من نیست. من لوایحی را به کنگره پیشنهاد کرده‌ام که براساس آن پناهجویانی که از مناطق تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» و القاعده به آمریکا می‌آیند باید به مدت سه سال تحت نظر و کنترل قرار بگیرند. دلیلش این است که این مناطق می‌توانند برای ما منشا خطر باشند.»

کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی و یکی از نامزدان دیگر حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری: «برخی از نامزدان در رقابت ریاست جمهوری برای قوانین کشور ارزشی قایل نیستند چون عادت کرده‌اند که به میل خود در مقابل دوربین‌های تلویزیون هر کسی را که می‌خواهند اخراج کنند. بنابراین قوانین کشور اصلا برای آن‌ها مهم نیست.»

کارلی فیورینا، از مدیران سابق شرکت‌های فناوری جدید و نامزد دیگر حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری: «واکنش تند دونالد ترامپ درست به اندازه بی‌عملی پرزیدنت اوباما خطرناک است.»

بن کارسون، جراح بازنشسته و نامزد دیگر حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری: «هر کس که به کشور ما سفر می‌کند و یا می‌خواهد اینجا ساکن شود باید تحت کنترل باشد درست مثل کاری که در کشورهای دیگر انجام می‌دهند. من معتقد نیستم که در مورد پیروان یک دین مشخص باید مقررات و رفتار دیگری داشت.»

دیک چنی، معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا در دوران جورج بوش: «به اعتقاد من طرز تفکری که با کل جامعه مسلمان مخالف است و می‌خواهد تمام پیروان یک دین را ممنوع کند با تمام معیار‌ها و ارزش‌های جامعه آمریکا مغایر است. آزادی دین بخش مهمی از تاریخ و مسیری است که جامعه آمریکا طی کرده است.»

جف فلیکف، سناتور جمهوری خواه ایالت آریزونا: «حرف‌های دونالد ترامپ نشاندهنده افکار و رفتار جدی یک سیاستمدار نیست. هر چه می‌گذرد او بیشتر سقوط می‌کند.»

مت مور، رییس تشکیلات حزب جمهوری خواه در ایالت کارولینای جنوبی در پیام خود روی شبکه توئی‌تر نوشت: «از نظر من که محافظه کاری هستم که عمیقا به آزادی ادیان اعتقاد دارد، شعار‌ها و حرف‌های ناپسند دونالد ترامپ هراسناک است. ارزش‌های جامعه آمریکا حکم می‌کند که همیشه از حقوق جدایی ناپذیر خود دفاع کنیم نه انیکه هر زمانی که از نظر سیاسی به نفع ما باشد به این حقوق بتازیم.»

جنیفر هورن، رییس تشکیلات حزب جمهوری خواه در ایالت نیو همپشایر: «برخی از مسائل بر سیاست ارجحیت دارند. با وجودیکه من موضع سیاسی خاص خود را دارم ولی در درجه اول یک آمریکایی هستم. هیچگاه در آمریکا نباید شرایطی به وجود بیاید که فردی به خاطر اعتقادات دینی و یا نژادش مورد تبعیض قرار بگیرد. حرف‌های دونالد ترامپ برخلاف موازین حزب جمهوری خواه، برخلاف قانون اساسی و برخلاف ارزش‌های آمریکایی است.»

جان مک کین، سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا طرح دونالد ترامپ را «احمقانه» توصیف کرد و افزود: «من از مدت‌ها پیش می‌دانستم که حرف‌های دونالد ترامپ آینده سیاسی او را تخریب خواهد کرد و او به این رفتار و سخنانش ادامه می‌دهد.»

خشم کاخ سفید و دمکرات ها

سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از اظهارات دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیرامون مسلمانان گفت که او صلاحیت خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری آمریکا از دست داده است.

جاش ارنست روز سه‌شنبه در واکنش به بیانیه دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه خواست تا علیه این اظهارات موضع گیری کند و گفت که اظهارات آقای ترامپ توهین آمیز و زهرآگین است.

سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از اظهارات دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیرامون مسلمانان گفت که او صلاحیت خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری آمریکا از دست داده است.

هیلاری کلینتون، وزیر سابق خارجه آمریکا و یکی از نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری در پیامی در توئیتر نوشت: «این حرف‌ها تبعیض آمیز، تفرقه برانداز و سزاوار سرزنش است. دونالد ترامپ نمی‌فهمد که چنین طرح‌هایی آمریکا را ناامن‌تر خواهد کرد.»

وی همچنین گفت: «به ترامپ بگوئید، نفرت ارزش آمریکایی نیست.»

برنی سندرز، سناتور ورمونت و نامزد دیگر حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری: «همه عوامفریبان در طول تاریخ آمریکا سعی کرده‌اند براساس تمایزهای نژادی، جنسیتی و یا اصل و نسب مردم بین ما تفرقه بیاندازند. امروزه دونالد ترامپ و سایرین می‌خواهند علیه مسلمانان نفرت ایجاد کنند. ایالات متحده آمریکا ملت بزرگی است که همواره متحد بوده و فقط وقتی که به‌نژاد پرستان و بیگانه ستیزان اجازه دهیم که بین ما تفرقه بیاندازند کشور و ملت ضعیفی خواهیم شد.»

XS
SM
MD
LG