لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

روحانی خواستار متحد شدن جهان برای مبارزه با تروریسم شد


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز پنجشنبه در تاجيکستان خواستار متحد شدن جهان برای مبارزه با تروریسم شد و گفت: «همه بايد باور کنند که وجود يک گروه تروريستی به نفع هيچکس نيست.»

آقای روحانی در دومين روز از سفر خود به تاجيکستان با «مزن سف» دبيرکل سازمان همکاری شانگهای ديدار و گفت‌وگو کرد.

به‌گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ايرنا، آقای روحانی در اين ديدار گفت که مبارزه با تروريسم کار ساده و کوتاه‌مدتی نيست و نيازمند اراده جمعی است.

رييس‌جمهوری ايران افزود ايران آنچه را در توان دارد برای ثبات منطقه انجام خواهد داد.

دبيرکل سازمان همکاری شانگهای هم گفت اين سازمان هرچه در توان دارد برای تحکيم همکاری با ايران انجام خواهد داد.

سخنان آقای روحانی در مورد «اتحاد جهانی برای مبارزه با تروریسم» در حالی بیان می شود که ايران با انتقاد از ائتلاف بين‌المللی سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) عليه گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) گفته است که «در جديت ناتو برای مبارزه ريشه‌ای و صادقانه با تروريسم ترديد اساسی وجود دارد.»

در آخرين روز اجلاس اخير سران و رهبران ناتو در ولز بريتانيا اعلام شد که ۱۰ کشور آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، کانادا، استراليا، ترکيه، ايتاليا، لهستان و دانمارک، تشکيل دهنده «هسته ائتلاف» برای جنگ با گروه «حکومت اسلامی» خواهند بود.

باراک اوباما، رئيس جمهوری ايالات متحده آمريکا نيز تاکيد کرده که اين کشور، گروه حکومت اسلامی را در عراق و سوريه هدف حملات خود قرار خواهد داد؛ حملاتی که در ماه‌های گذشته با بمباران هوايی نيروها و مواضع اين گروه افراطی در عراق آغاز شده است.

حسن روحانی، رييس‌جمهوری ايران همچنین عصر چهارشنبه در جمع اساتيد و دانشجويان مرکز آکادمی تاجيکستان گفت: «هرکس به زبان فارسی سخن بگويد و زبان حافظ، سعدی، رودکی، فردوسی و مولوی را بفهمد، شهروند افتخاری ايران محسوب می‌شود.»

سازمان همکاری های شانگهای با عضويت چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان تاسيس شد. ايران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در اين سازمان مقام ناظر را دارند.

XS
SM
MD
LG