لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

کریستیانو رونالدو توپ طلا را برد


مراسم معرفی برترين‌های سال ۲۰۱۴ فوتبال جهان برگزار شد و پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و جنجال درباره برنده جايزه اصلی، کريستيانو رونالدو برای سومين بار به عنوان بهترين بازيکن فوتبال جهان انتخاب شد.

تيری آنری پاکت حاوی نام برنده توپ طلا را گشود و اسم رونالدو را خواند. او هم پشت ميکروفن گفت الان پسرم، مادرم و خانواده‌ام مرا می‌بينند. سپس از هم‌تيمی‌های خود، سرمربی رئال و مدير اين باشگاه تشکر کرد.

رونالدو يادآور شد دوست دارد کاری که تا الان انجام داده‌ را ادامه دهد و يکی از بهترين بازيکنان تاريخ شود. وقتی صحبت‌هايش تمام شد، فرياد کشيد!

پارسال په‌له توپ طلا را به رونالدو اهدا کرده بود و امسال تيری آنری که به تازگی از فوتبال حرفه‌ای کناره‌گيری کرده.

عنوان دروازه‌بان برتر سال همان طور که پيش‌بينی می‌شد به مانوئل نوير رسيد. نوير که با بايرن مونيخ در اردوی دوحه به سر می‌برد، ساعاتی قبل از مراسم همراه آرين روبن با هواپيمای اختصاصی به زوريخ پرواز کرد.

گوارديولا پيش از رفتن نوير به زوريخ گفت: «توصيه من به او همانند همانی است که پارسال به ريبری گفتم. به مراسم برو و لذت ببر. خودت را با اين فکر که برنده توپ طلا می‌شوی يا نه اذيت نکن.»

برای خط دفاعی سال،فيليپ لام (بايرن مونيخ – تيم ملی آلمان)، ديويد لوئيز (پاری سن ژرمن - تيم ملی برزيل)، تياگو سيلوا ( پاری سن ژرمن - برزيل) و سرجيو راموس ( رئال مادريد - اسپانيا) انتخاب شدند.

در خط ميانی، سه هافبک برتر آندرس اينيستا (بارسلونا - اسپانيا)، تونی کروس (رئال مادريد - آلمان) و آنخل دی ماريا (منچستريونايتد - آرژانتين) بودند.

در خط حمله هم مسی از بارسلونا و تيم ملی آرژانتين که در تصاحب پنجمين توپ طلايش ناکام ماند، همراه رونالدو از رئال مادريد و تيم ملی پرتغال به اتفاق آرين روبن از بايرن و هلند برگزيده شدند.

جايزه برترين مربی سال بانوان به رالف کلرمن سرمربی تيم زنان ولفسبورگ رسيد. در رده مردان هم از بين کارلو آنچلوتی، ديگو سيمونه و يواخيم لو، سرمربی تيم ملی آلمان بود که از رقبايش پيشی گرفت.

اجرای موسيقی توسط باستين باکر مقدمه‌ای بود برای گزينش برترين گل سال يا برنده جايزه پوشکاش. از بين جيمز رودريگز، رابين فن پرسی و خانم استفانی روچ، رودريگز ستاره جوان کلمبيايی باشگاه رئال مادريد جايزه را برد.

برنده بهترين بازيکن زن جهان هم از بين نادين کسلر، مارتای برزيلی و ابی وامباچ آمريکايی، کسلر از تيم ملی آلمان بود.

فدراسيون جهانی فوتبال فيفا بعد از مشخص شدن نفرات برتر سال، آرای رأی‌دهندگان را منتشر کرد. کارلوس کی‌روش سرمربی تيم ملی ايران به ترتيب به هموطن خود کريستيانو رونالدو، ليونل مسی و مانوئل نوير رأی داده که هر سه نفر هم به مرحله نهايی راه يافته بودند.

جواد نکونام کاپيتان تيم ملی هم دقيقاً مشابه کی‌روش رای داد. او بر خلاف سال‌های گذشته، اين بار ترجيح داد رای اول را به ستاره پرتغالی بدهد.

مسی با وجودی که همواره از جانب مورينيو مورد انتقاد قرار می‌گيرد، رای سوم خود را به او داد. رای اول و دومش الخاندرو سابيا سرمربی آرژانتين در جام جهانی و پپ گوارديولا سرمربی بايرن مونيخ بودند.

جالب اينکه رونالدو و مسی در رای‌گيری توپ طلا به هم رای ندادند. رونالدو ترجيح داد سه هم تيمی خودش يعنی سرجيو راموس، گرت بيل و کريم بن زما را برگزيند.

ليونل مسی نيز دو هموطن و يک هم باشگاهی را معرفی کرد. رای اولش آنخل دی ماريا بود. گزينه دوم آندرس اينيستا و انتخاب سوم هم ماسکرانو.

او درباره شايعه جدايی از بارسلونا به شبکه خصوصی اين باشگاه گفت: «برای ماندن در بارسا چيزی نخواسته‌ام. می‌گويند پدرن با چلسی و منچسترسيتی صحبت کرده اما دروغ است. اختلافی هم بين من و لوئيز انريکه وجود ندارد.»

هيروشی کاگاوا روزنامه‌نگار ژاپنی به پاس پوشش دادن ده جام جهانی به عنوان پيرترين خبرنگار ورزشی جهان، جايزه مخصوص فيفا را از سپ بلاتر دريافت کرد. پيش از او چهره‌هايی مثل پله، آلکس فرگوسن و فرانتس بکن‌باوئر اين جايزه را برده بودند.

XS
SM
MD
LG