لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

انتقاد شدید سازمان ملل از صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری


محمد علی طاهری، بنيان‌گذار «عرفان حلقه»
محمد علی طاهری، بنيان‌گذار «عرفان حلقه»

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز چهارشنبه، ۱۴ مرداد ماه، با انتشار بیانیه‌ای از صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری، بنیان‌گذار «عرفان حلقه»، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسر عالی حقوق بشر می‌گوید آقای طاهری روز یکشنبه به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد» به اعدام محکوم شده است.

وی از مقامات ایران خواست اتهامات علیه آقای طاهری را ملغی کرده و وی را بدون قید و شرط آزاد کنند.

آقای طاهری از اردیبهشت سال ۹۰ در بازداشت به سر می‌برد. او در تیرماه سال گذشته در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل نوشت که بازجویان او را با «اعمال فشار و شکنجه روانی» به اعترافات ساختگی وادار کرده‌اند.

آقای طاهری از ارديبهشت سال ۹۰ در بازداشت به سر می‌برد. او در تيرماه سال گذشته در نامه‌ای به گزارشگر ويژه سازمان ملل نوشت که بازجويان او را با «اعمال فشار و شکنجه روانی» به اعترافات ساختگی وادار کرده‌اند.

خبرگزاری قوه قضائيه ايران، اواخر هفته گذشته به نقل از یک منبع آگاه صدور حکم اعدام برای آقای طاهری را تاييد کرد و نوشت که این حکم به وکیل وی ابلاغ شده است.

به نوشته اين خبرگزاری، محمدعلی طاهری روز ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به اتهام «توهين به مقدسات، مداخله غير قانونی در امور پزشکی و درمان بيماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع، استفاده غير مجاز از عناوين علمی مانند دکتر و مهندس و ضاله بودن کتب و آثار» به پنج سال حبس، پرداخت ۹۰۰ ميليون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

«افساد فی‌الارض از طريق منحرف کردن افراد» ديگر اتهام محمدعلی طاهری بود که به گزارش خبرگزاری قوه قضائيه «دادگاه به تحقيقات صورت گرفته در اين بخش اشکال نقص گرفت و پرونده برای تکميل تحقيقات به دادسرا ارسال شد.»

بنا بر این گزارش، «در نهايت، دادسرا پس از رفع نواقص، پرونده را مجددا به دادگاه ارسال کرد و ششم اسفند ماه سال ۹۳ برای رسيدگی به اين اتهام تعيين شد اما با درخواست استمهال متهم، دادگاه، برگزاری جلسه محاکمه را به تاريخ ديگری موکول کرد تا اينکه دادگاه اوايل ارديبهشت ماه امسال به اين بخش از پرونده طاهری رسيدگی کرد».

پيش از اين در ۳۰ خرداد ماه، يک «منبع آگاه» در گفت‌وگو با خبرگزاری ميزان صدور حکم اعدام برای بنيان‌گذار «عرفان حلقه» را تکذيب کرده بود.

هواداران محمدعلی طاهری در سال‌های اخير چندين تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و البته تعداد زيادی از آنها نيز بازداشت و زندانی شده‌اند.

آقای طاهری در تيرماه سال ۱۳۹۳ در نامه‌ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران، نوشت که «بازجويان و بازپرس‌ها» او را با «اعمال فشار و شکنجه روانی» به «اعترافات ساختگی» وادار کردند.

او همچنين گفت که به علت شکنجه‌های وارد شده بر خود در دوران بازداشت، چهار بار اقدام به خودکشی و دو بار اعتصاب غذا کرده است.

XS
SM
MD
LG