لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۱

پیش‌پرده اولین مناظره انتخاباتی میان ترامپ و کلینتون


نود دقیقه مناظره نفس گیر بین هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در حالی برگزار می شود که طبق نظر سنجی اخیر واشینگتن پست و شبکه تلویزیونی ای بی سی خانم کلینتون ۴۶ درصد آرا و آقای ترامپ ۴۴ درصد آرا را به خود اختصاص می دهند.

آنطور که ناظران سیاسی می گویند اولین مناظره انتخاباتی این دو نامزد دو حزب اصلی امریکا، یکی از پر بیننده ترین برنامه های سیاسی در تاریخ این کشور خواهد بود ؛ آماری که با تماشاگران بازی سوپر بال، مسابقه بزرگ فوتبال آمریکا برابری می کند و بیش از هشتاد میلیون بیننده را در بر می گیرد.

یکی از دلایل جذابیت این مناظره روحیات دو نامزد و اختلاف نظرهای جدی آنها بر سر مسائلی چون مهاجرت، امنیت، اقتصاد و زنان است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:13 0:00
لینک مستقیم

این مناظره در دانشگاه همفسترا در ایالت نیویورک برگزار می شود. در یک نظرسنجی که توسط نیویورک تایمز و شبکه سی.بی.اس انجام شده است، ۸۳ درصد از کسانی که برای رای دادن ثبت نام کرده‌اند گفته‌اند که مناظره را تماشا خواهند کرد.

در بیشتر ایالات مردم با تدارک مراسم میهمانی یا نصب تلویزیون های خیابانی به تماشای دسته جمعی این مناظره می پردازند.

قرار است در این مناظره را لستر هولت خبرنگار ان بی سی مدیریت کند و مناظره روی سه محور آینده آمریکا ، برنامه های آتی برای شکوفایی اقتصادی این کشور و برنامه های امنیتی این کشور شکل خواهد گرفت.

تیم مشورتی خانم کلینتون طی هفته گذشته وقت بسیاری را برای آماده سازی ایشان برای مناظره پیش رو صرف کرده است و تمام زوایای مناظره امشب و رویکرد آقای ترامپ مورد بررسی این تیم قرار گرفته است.

رویترز خبرداده است از آنجا که بیش از ۲۰ درصد ازرای دهندگان امریکایی درباره نامزدی که به او رای خواهند داد مردد هستند این مناظره ها می تواند به تغییر آمار و شانس نامزدها برای پیروزی نهایی کمکی اساسی کند و دو کاندیدا برای استفاده از این فرصت برابر باید با یکدیگر وارد چالشی جدی شوند.

از فرهاد علوی حقوق دان و تحلیلگر مسائل سیاسی از حزب دموکرات می پرسم خانم کلینتون برای اینکه بتواند توجه بیشتری را در افکار عمومی نسبت به ایده ها و برنامه هایش جلب کند باید روی چه مساله ای بیشتر تمرکز کند ؟

او می گوید: «به نظر من خانم کلینتون امشب دو هدف دارند. از آنجایی که سوالی کمتر بر سر صلاحیت ایشان برای پست ریاست جمهوری وجود دارد باید نشان دهند آدم خونگرم، صادق و عامه پسندی هستند چون اتهاماتی در مورد ایشان وجود داشت که گفته شده ایشان یک سیاست مدار مطلق هستند ، مشکلات اخلاقی دارند و... ایشان باید تلاش کنند این حرف ها را تکذیب کنند در عین حال باید نشان دهند آقای ترامپ توانایی و کفایت لازم را برای ریاست جمهوری ندارند به سه دلیل : دیدگاه های رادیکال ایشان درباره مسایلی نژادی و زن ستیزی ، مشکل اخلاقی ایشان که شامل ارائه آمارهای غلط و اطلاعات ثابت نشده است و بی سابقه بودن ایشان( در امور سیاسی) . بنابراین خانم کلینتون نمی توانند ا نتخاب کنند که از خودشان بگویند یا حرف های آقای ترامپ را تکذیب کنند».

دونالد ترامپ اما گفته است برای آمادگی این مناظره وقت بسیاری نگذاشته و ترجیح می دهد به کمپین های انتخاباتی خود بپردازد . او حتی روز شنبه گذشته نیز در یکی از کمپین های انتخاباتی خود شرکت کرد. شاید نکته قوت آقای ترامپ آنطور که تحلیلگران انتخاباتی می گویند همین اعتماد به نفس بالای او در مواجهه با سوالات و انتقادهای رقیب است.

بیژن کیان عضو سابق شورای تجاری کاخ سفید و از حزب جمهوری خواه درباره رویکردی که دونالد ترامپ در مناظره دوشنبه شب باید پیش بگیرد به رادیو فردا می گوید: «آنچه که به طور کلی مردم از آن خسته هستند حرفهای قدیمی است ؛ حرف های قدیمی که ما مسائل شما را حل می کنیم ، ما آموزش و پرورش را رایگان خواهیم کرد و .... همه چیزهایی که مردم می خواهند بشنوند را یکی از کاندیداها که خانم کلینتون هست تکرار خواهند کرد ، در مقابل آقای ترامپ هستند که ممکن است نتوانند مسائل را با جزییاتی که خانم کلینتون – ایشان بسیار ورزیده هستند و -جز سخنوری کاری در زندگی شان نکرده و تمام عمرش را با مردم صحبت کرده - بیان می کنند مطرح کنند و با زبانی بسیار ساده با مردم صحبت خواهد کرد همانطور که همیشه صحبت کرده اند . باید بگویم قول هایی که آقای ترامپ می دهند بسیار بسیار محدود است».

این مناظره ساعت ۹ شب روز دوشنبه پنجم مهرماه به وقت شرق آمریکا و ساعت پنج و سی دقیقه بامداد سه شنبه ششم مهرماه به وقت تهران برگزار می شود.

XS
SM
MD
LG