لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

گفت‌وگو در مورد توافق اتمی در دیدارهای کلینتون و ترامپ با نتانیاهو


از راست: ترامپ، نتانیاهو، کلینتون
از راست: ترامپ، نتانیاهو، کلینتون

نخست‌وزیر اسرائیل، چهارم مهر ماه در آمریکا، دیداری با دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، داشته‌است. در گفت‌وگوها میان او و نامزدهای دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه، مسئله توافق اتمی ایران نیز مطرح شده‌است.

در دیدار بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، آن‌ها در مورد «توافق اتمی، مبارزه با گروه حکومت اسلامی و بسیاری دیگر از نگرانی‌های دیگر امنیتی در منطقه» گفت‌وگو کرده‌اند.

در بیانیه کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ گفته شده او به نخست‌وزیر اسرائیل وعده داده است در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، «همکاری‌های فوق‌العاده راهبردی، فناوری و نظامی» میان دو طرف انجام خواهد شد.

نخست‌وزیر اسرائیل نارضایتی خود را از توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی پنهان نکرده‌است. آقای نتانیاهو در آذر ماه سال ۱۳۹۲ این توافق، که از آن به عنوان یکی از میراث‌های عمده سیاست خارجی باراک اوباما نام برده می‌شود، را «اشتباهی تاریخی» نامیده بود. دونالد ترامپ، در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته است در صورت کسب مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، اولویتش لغو توافق خواهد بود.

موضوع ایران در دیدار دیگر نخست‌وزیر اسرائیل، با هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات نیز مطرح شده‌است.

در بیانیه کارزار انتخاباتی خانم کلینتون، گفته شده دولت او -درصورت پیروزی در انتخابات- «متعهد به ادامه همکاری‌های نزدیک با اسرائیل، در جهت اجرا و پیاده‌سازی توافق اتمی با ایران» خواهد بود.

هیلاری کلینتون، که در دولت نخست اوباما، وزیر خارجه بود، از موافقان توافق اتمی به شمار می‌رود و در عین حال تاکید کرده است که تهران برای کوچک‌ترین مورد از نقض آن «باید حساب پس دهد» و «اگر لازم باشد در این زمینه از زور استفاده خواهد کرد».

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، هر دو در جریان کارزار انتخاباتی خود، از برخی واکنش‌ها در قبال عملکرد ایران، از جمله در مورد برنامه موشکی یا رویارویی‌هایی دریایی سخن گفته‌اند.

ترامپ تهدید کرده است که او -به عنوان رئیس‌جمهوری- دستور حمله به شناورهای ایرانی که در خلیج فارس به کشتی‌های آمریکایی نزدیک می‌شوند را صادر خواهد کرد. این گفته‌ها با انتقاد کلینتون روبه‌رو شده‌است. نامزد حزب دمکرات در عین حال گفته آزمایش‌های بالستیک در ایران از نظر او غیرقابل‌قبول است و «باید قاطعانه به آن واکنش نشان داده شود، از جمله با اعمال تحریم‌های بیشتر».

دولت باراک اوباما که در ژانویه سال آینده جای خود را به ۴۵مین رئیس‌جمهوری آن کشور و دولتش می‌دهد، در مواردی، از سیاست‌های نتانیاهو، از جمله در مورد شهرک‌سازی، یا رویکرد آن در قبال خواسته‌های بین‌المللی برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی انتقاد کرده‌است. باراک اوباما در سخنرانی خود در جریان نشست سران سازمان ملل در نیویورک نیز به این موضوع پرداخت.

XS
SM
MD
LG